|
|||||||||||||||||
Streda 16.Februára 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chce štát opäť zarobiť na úkor obcí a miest?Zmena financovania samospráv má ešte viacero otáznikov Obce a mestá sú zadlžené, živoria. Za posledných šesť rokoch sa prebytok ich hospodárenia výrazne znížil, keď z 1,2 mld. Sk v roku 1993 klesol na 0,12 mld. Sk v predminulom roku. Okrem samej zmeny územnosprávneho členenia a prenosu kompetencií zo štátu na samosprávy je aj táto finančná situácia miest a obcí dôvodom, prečo nemožno odkladať ohlásenú reformu financovania samospráv. Hoci presun kompetencií ešte nie je presne stanovený, pokiaľ ide o ich druhy a rozsah, MF SR už predložilo návrh finančnej reformy. Jej hlavným cieľom je posilniť použitie zdrojov v mieste ich vzniku a obmedziť ich prerozdeľovanie. Okrem toho pre elimináciu nežiaducich územných nerovností v užití verejných služieb MF SR navrhuje zaviesť mechanizmy vyrovnávania. Podľa súčtu výdavkov na kompetencie, ktoré doteraz zabezpečoval štát a ktoré by sa mali presunúť o rok, dva na samosprávy, by obce a mestá mali v porovnaní so súčasným stavom disponovať so sumou zvýšenou o 42,3 mld. Sk. Okrem toho sa bude ešte rozhodovať o presune kompetencií a peňazí, ktoré doteraz zabezpečovali krajské úrady. Ide o 4,2 mld. Sk. Časový nesúlad Problémom finančnej reformy je to, že sa časovo nezhoduje s návrhom nového územného členenia a presunom kompetencií zo štátu na samosprávy. Kým tie by mali začať v tomto alebo budúcom roku a skončiť v roku 2002, finančnú reformu MF SR navrhuje v dvoch etapách. Prvú do roku 2002 a druhú po tomto roku a v ďalšom období. Zaujímavosťou napríklad je, že v II. etape MF SR navrhuje zaviesť niektoré nové druhy miestnych daní: ekologickú daň nahrádzajúcu súčasné poplatky za znečistenie životného prostredia, dopravnú daň, daň z príjmov živností a daň z nehnuteľností realizovanú na základe ich trhovej hodnoty. Podľa MF SR by zníženiu miery prerozdeľovania finančných zdrojov malo pomôcť zrušenie štátnych fondov. Prechodné dotácie Na prechodné obdobie troch rokov návrh reformy verejných financií uvažuje s poskytovaním účelovej decentralizačnej dotácie. Tá by sa viazala na presunuté kompetencie zo štátu. Účelom takéhoto postupu je vyprofilovanie výšky potrieb nových samosprávnych celkov a vytvorenie objektívnej základne na určenie podielu štátu na financovaní nových úloh samospráv. Predstavitelia samospráv sa však obávajú toho, aby po tom, ako sa zistí, že samosprávy dokážu zverené kompetencie vykonávať efektívnejšie ako štát, nedošlo k neúmernému zníženiu finančného zabezpečenia týchto kompetencií. Tým by vlastne samosprávy boli potrestané za svoju efektívnosť a štátu by zostali nadmerné finančné zdroje, ktoré by mohol používať aj naďalej rovnako neefektívne ako doteraz. Okrem toho primátori a starostovia zdôrazňujú, že zásady reformy by mali obsahovať aj mechanizmus navyšovania financií pre samosprávy v závislosti vývojom inflácie. Predsa nie je možné, aby štát mal v rukách tvorbu cien a úmerne tomu nezvyšoval zdroje obcí. Tento prvok však zatiaľ materiál MF SR neobsahuje. Doterajší vývoj príjmov obcí podrobnejšie zachytáva graf na str. 1. Kontrola, ale aká? MF SR navrhuje upraviť svoje postavenie vo vzťahu k obciam aj v oblasti kontroly hospodárenia a rozpočtov. Predstavitelia samospráv sú však v tejto oblasti opatrní a kontrolu celkového rozpočtového hospodárenia odmietajú. Nebránia sa kontrole financovania tých právomoci, ktoré dostanú od štátu. Ale podľa nich a uvádza to už aj ministerstvo financií, financovanie originálnych kompetencií vyplývajúcich zo zákona o obecnom zriadení, si bude i naďalej upravovať a kontrolovať vlastnými mechanizmami samospráva. Dôležitou úlohou teda je nanovo vymedziť originálne samosprávne funkcie a prenesené kompetencie štátnej správy. Zmena v rozpočtoch Finančná reforma predpokladá aj zmenu v rozpočtových pravidlách. MF SR navrhuje uvážiť vhodnosť rozčlenenia rozpočtu obcí na bežný a kapitálový, pričom pri bežnom (do ktorého by plynuli príjmy v rámci finančného prerozdeľovania na podporu nesolventných územných celkov) stanoviť povinnosť, aby bol vyrovnaný. Kapitálový by obsahoval prostriedky obcí. Okrem toho bude treba podľa MF SR regulovať mieru zadlženia územných samospráv a v prípade nesolventnosti obce alebo VÚC upraviť osobitný režim hospodárenia s presne vymedzenými právomocami štátnych orgánov. Pri hospodárení VÚC sa uvažuje aj so zavedením odlišného rozpočtového obdobia, ako je kalendárny rok. Peter Višváder |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |