Hospodársky denník
USD43,145 Sk
EUR42,302 Sk
CHF26,326 Sk
CZK1,186 Sk
  Streda  16.Februára 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Reforma je príležitosť


Prezident Tauris L. Sedmák o verejnej správe
Už niekoľko rokov sa intenzívne zaujímam o otázky týkajúce sa regionálneho rozvoja, predovšetkým z dôvodu potreby identity - kde žijem, kam patrím. Z nej potom vyplýva môj postoj a vzťah k miestu, k regiónu, v ktorom žijem, žijeme a chceme žiť kvalitnejšie. To je pravdepodobne vízia všetkých občanov Slovenska. SR sa v priebehu posledných 10 rokov dostala do situácie kontinuálnych, zásadných spoločenských premien. Politický systém, životy jednotlivcov a skupín a súčasne obraz SR ako celku prechádzajú ustavičným, často veľmi rozporuplne vnímaným procesom zmeny. Kľúčovým fenoménom rozvoja demokracie a ekonomiky v nadchádzajúcom období integrácie Európy je regionálny rozvoj. Na Slovensku sa spúšťa aktuálny proces decentralizácie. Týka sa verejnej správy, zvýrazňuje sa úloha regiónov. V budúcej Európe to bude čoraz menej štát a čoraz viac región, ktorý môže priniesť pozitívnu podporu organizáciám a ľuďom v ňom žijúcim a pôsobiacim. V neposlednom rade aj prostredníctvom jasne vyprofilovanej identity, teda uvedomených a cielene využitých typických charakteristík. Skúsme si položiť v tejto súvislosti otázku : Či je možný rozvoj regiónu bez toho, aby sa región stal „priateľom“ pre potenciálnych investorov, podnikateľov a pre samých tu žijúcich obyvateľov. Som presvedčený, že nie. Vo vyspelých štátoch dokážu regióny užitočne previazať svoje tradičné a moderné atribúty tak, aby z nich ťažili určitú „marketingovú výhodu“ v hospodárskej súťaži, ale aj na poli komunikácie s vlastným občanom. V neposlednom rade potom jasne profilovaná regionálna identita, ktorá iniciuje identifikáciu, lojalitu občanov voči regiónu, podstatne rozširuje možnosti presadenia aj nepopulárnych opatrení (často aspoň krátkodobo potrebných), s dosahom na jednotlivcov a organizácie. Vhodne komunikované opatrenia v záujme regiónu, s ktorým sa väčšina občanov identifikuje, majú podstatne vyššiu šancu byť akceptované. Potenciál regiónov
Životaschopnosť a mobilitu zdrojov regiónu ovplyvňujú nasledujúce potenciály, ktoré sú vzájomne úzko previazané. Tvorí ich : ˇPrírodný potenciál (využiteľné zdroje)
ˇKultúrny a vzdelanostný potenciál (sociálny systém)
ˇInfraštruktúra (vybudované statky)
ˇĽudský potenciál
ˇEkonomický potenciál
Budovanie regionálnej identity si vyžaduje ďalej spojenie
ˇklasických (kultúra, vzdelávanie, história, príroda, pamätihodnosti, ľudský potenciál) a ˇmoderných hodnôt (ekonomický potenciál, infraštruktúra)
a miestnych daností - historických súvislostí a skúseností vlastných i cudzích. Vplyvy schizofrénie?
A teraz jedna, možno trochu provokujúca otázka. Nie sú súčasné ekonomické problémy charakterizované nízkou produktivitou práce, nízkou pracovnou morálkou, často negatívnym vzťahom k práci spôsobené aj akýmsi identifikačným vákuom? Nie je to práve akási schizofrénia regiónu, ktorá bráni, resp. neumožňuje plne rozvinúť ľudský potenciál regiónu? Nie je to absenciou vnímania „spoločného osudu v spoločnom priestore, ktorý môžeme predovšetkým ovplyvniť my sami, čo tu žijeme?“ Identifikujeme sa s týmto regiónom alebo len trpíme našu vlastnú prítomnosť v ňom? Chcem zdôrazniť, že moje vnímanie regionálnej identity sa neviaže na ideálne a sentimentálne predstavy. Vidím tento problém veľmi pragmaticky. Vidím v ňom reálny prínos na zlepšenie života všetkých ľudí, ktorí tu žijú. Je víziou, ale víziou vrcholne aktuálnou a s konkrétnymi pozitívnymi dosahmi. Som totiž presvedčený, že identita regiónu nie je témou, pri ktorej by sme sa mali sentimentálne pozerať dozadu, s dôrazom len na tradície, ale práve naopak, je to téma o úspešnej budúcnosti, ku ktorej chceme spoločne dospieť. Viac moci do regiónov
Reforma verejnej správy je začiatok skutočnej, pravej demokracie na Slovensku. Jej poslaním je spriehľadnenie prerozdeľovania financií na skutočnosti spojené so správou vecí verejných. Je výzvou a možnosťou dať ľuďom v regiónoch do rúk viac moci, nech preukážu, aký je v nich ukrytý potenciál. V určitom význame ide o znovuzrodenie, o historický impulz vrátiť ľuďom pocit, že skutočne niekam patria a majú svoju hodnotu. Som presvedčený, že sa tak zmení postoj ľudí k lokálnym úradníkom i k samej vláde. Štátny úradník sa bude starať len o nevyhnutné povinnosti jemu zverené a legislatívne zadefinované. Občania budú skutočnými nositeľmi riešení svojich problémov. Ľudia volení do samosprávnych orgánov budú skôr nachádzať vzájomné dohody a riešenia, pretože sa budú lepšie poznať a komunikovať priamo, na základe znalostí spoločného problému. Väčšia zodpovednosť
Predtým mohli ľudia vziať osud do vlastných rúk len v čase volieb, raz za štyri roky. Táto reforma ponúka občanom šancu vziať a držať osud vo svojich rukách ustavične. Skutočnosti, ktoré tvoria náš občiansky život, budeme môcť ovplyvňovať nepretržite, a tak ho skvalitňovať podľa vlastných predstáv a riešení. Reforma ponúka regiónom kompetencie a umožňuje im ovplyvňovať prerozdeľovanie financií, poskytuje im väčšiu transparentnosť ich využitia, a tým aj väčšiu zodpovednosť. Reforma poskytuje svojimi mechanizmami tvorbu zdrojov a umožňuje občanom v regiónoch použiť ich na to najpotrebnejšie pre nich. Nie je totiž len môj pocit, ale sú to konkrétne argumenty prežitých rokov obmedzovania a hendikepovania regiónov, ktoré boli politicky „nepríťažlivé, nestrategické“ a postoj vlády k nim tak pasívny. Veríme, že reforma aj tieto skutočnosti zmení. Ľudia v regiónoch však budú musieť voliť medzi prioritami, aby boli ich rozhodnutia zodpovedné a efektívne. Dôležité bude uvedomenie si mechanizmu prerozdeľovania financií do sekundárnej sféry - do zdravotníctva, školstva atď., kde sú ešte rezervy. Vplyvom týchto mechanizmov pripúšťam presídlenie občanov do regiónov, ktoré správnym prístupom k reforme priam „ožijú“, pretože využijú ponúkaný potenciál zvýšenia svojej sociálno-ekonomickej príťažlivosti. Bez štátu - spasiteľa
Občania už nebudú potrebovať všadeprítomný a všetkoriešiaci štát, ktorý si prisvojil úlohu „spasiteľa“ všetkých občanov s ich problémami. Nečudo, že si ľudia prestali veriť a prestali byť iniciátormi riešení svojich občianskych problémov. Už nebude potrebné čakať na rozhodnutie a vôľu „zhora“. Možnosti na riešenie problémov budú „dolu“, v rukách samospráv a zvolených lokálnych lídrov. Tí budú v úlohách manažérov a budú musieť byť skutočne osobnosťami - prirodzenými autoritami. Nebudú totiž vyberaní nomenklatúrne, podľa politickej optiky. V prípade nesprávnej voľby a zlyhania umožňuje zvýšená kontrola a ďalšie mechanizmy neschopného lídra jednoducho vymeniť. Veľká politika prestane úzkoprso ovplyvňovať život v regiónoch. Čo s obavami ?
Podľa môjho názoru, nie sú namieste obavy, že by občania nedokázali využiť vytvorené možnosti na skvalitnenie svojho života, že by sa obávali uplatniť kompetencie samosprávnych orgánov, ktoré si sami zvolili. Svoje obavy pred decentralizáciou dali najavo aj centralisti. Akceptujem každý názor vychádzajúci z myšlienky centralizmu, ale nie je pre mňa argumentom, ktorý by spochybnil správnosť uskutočnenia reformy a jej aplikácie do života slovenskej spoločnosti, ktorá tak má jedinečnú šancu stať sa občianskou spoločnosťou v pravom zmysle. Aj nadbytoční štátni úradníci sa obávajú o svoje pozície. Reformou prichádzajú o nekontrolovateľnú moc nad rôznymi štrukturálnymi fondmi a ďalšími finančnými tokmi. Je načase, aby si štátna správa uvedomila svoje miesto a vyčlenenú zodpovednosť a prestala svojím centralistickým prístupom oberať občana o chuť a motiváciu riešiť svoje regionálne problémy. Táto nechuť a nezáujem o veci verejné sa tak automaticky z občana preniesla aj na starostov, z ktorých mnohí pristupujú k svojmu postu mechanicky, rutinne, bez motivácie. Štátna správa sa tak pričinila o ochrnutie mnohých spoločensky dôležitých funkcií občianskej spoločnosti. Tvrdenia centralistov
Centralisti tvrdia, že územná reforma naruší celistvosť krajiny, bude ju viac polarizovať. To však nie je pravda. Naša krajina je viac polarizovaná ekonomicky ako politicky. Túto ekonomickú polarizáciu spôsobilo dlhoročné nerovnomerné, nespravodlivé prerozdeľovanie financií do jednotlivých regiónov. A práve reforma by mala minimalizovať túto polarizáciu, čím sa zintegruje sociálne postavenie občanov v regiónoch a následne sa zintegruje Slovensko ako celok. Posilní sa spolupatričnosť občanov v regiónoch. Integrita štátu sa v žiadnom prípade nenaruší. Práve naopak, posilní sa prirodzene, na základe aktívneho občianskeho postoja zvnútra. Celky nad 300-tisíc
Čo sa týka územno-správneho členenia, podporujem myšlienku župného usporiadania, v našom kontexte vytvorenia Gemersko-malohontskej samosprávy, ktorá má svoje dlhoročne overené tradície z minulosti. Čo sa týka veľkosti celkov, z hľadiska zabezpečenia funkčnosti, tak by mali mať nad 300-tisíc obyvateľov. Má to viac výhod. Takto zastúpené majú šancu pôsobiť reprezentatívnejšie a efektívnejšie počas rokovaní s EÚ. Ďalej, z hľadiska dlhodobých systémov opatrení a najmä ich efektívnosti, je rozumné aplikovať na identické problémy väčšieho územného celku rovnaké systémové opatrenia. Zjednodušene povediac, ide o komunikáciu o spoločných problémoch príbuzným štýlom a jazykom, čiže zrozumiteľne. Ďalej o sledovanie demografického vývoja obyvateľstva a štatistických údajov z hľadiska EÚ. Aj pre tieto významné výhody a mnoho ďalších nás mrzí, že v I. variante návrhu predkladanom splnomocnencom vlády Viktorom Nižnanským sa objavili aj menej početné celky, ako napr. Gemer- Novohrad s počtom 260-tisíc obyvateľov. Nepripadá nám z viacerých argumentačných rovín správne umelé „odstrihnutie“ okresu Rožňava a jeho nelogické, neprirodzené pričlenenie k už aj tak veľkej Abovsko-Turňanskej samospráve, čo do počtu obyvateľov. Reforma - historická príležitosť
V Rimavskej Sobote sa intenzívne pripravujeme na budúcnosť. Uvedomujeme si význam reformy pre náš život v regióne. Súčasne sa na jej spustenie a aplikáciu zodpovedne pripravujeme intenzívnou komunikáciou s mnohými poradenskými firmami, ako napr. M.E.S.A 10, so samosprávnymi organizáciami ako ZMOS, ZMOG i mimovládnymi organizáciami. Podrobne poznáme svoje príležitosti i ohrozenia. Príležitosti nám reforma umožní lepšie využiť, ohrozenia zastaviť. Naším cieľom je vypočuť si všetkých, ktorí majú záujem reformu prijať a pochopiť jej prínos. Model partnerstva medzi susednými okresmi je veľmi dôležitý pre mobilizáciu síl, využitie myšlienok a skúseností v mene spoločného cieľa. Vzácny je tiež prístup predstaviteľov štátnej správy u nás, v Rimavskej Sobote, ktorá jedna z mála otvorene podporujúcich reformu v takom zmysle, ako ju chápeme aj my z pozície občana. Oceňujeme to a považujeme za výnimočné aj v tom kontexte, že je za túto podporu reformy kritizovaná zo strany krajského úradu. Veď tí prednostovia, ktorí sa obávajú straty svojich pozícií, len otvorene potvrdzujú to, že nemajú kvalitu, ktorou by sa presadili aj inde. Nepodľahnúť nátlakom
Apelujem na vládu SR, aby sa nedala odkloniť od svojej cesty dôslednej reformy verejnej správy rôznymi „žabomyšími“ petíciami a aby nepodľahla nátlakom a iným deformačným silám, ktoré sú sprievodným procesom každej významnej zmeny. Táto zmena je hodná rozhodnutia štátnika a neponúka miesto politickým kombinátorom. Reforma verejnej správy je vzácna príležitosť vziať veci verejné do svojich rúk a dokázať, že aj my máme a vieme si nájsť plnohodnotné miesto v EÚ. Pochopiteľne, že sme si vedomí skutočnosti, že napriek pozitívam, ktoré reforma prináša, vyskytnú sa v jej procese realizácie aj negatíva. Nevylučujeme situácie, že niektorý územný celok nebude vedieť riešiť všetky svoje problémy. Od vlády v tejto súvislosti však očakávame, že vytvorí funkčný systém opatrení tzv. vyrovnávania, zvýhodnenia, či už vo forme financií, daňových úľav alebo ďalších legislatívnych nástrojov. Európska únia nás akceptuje s našimi zámermi decentralizovať a regionalizovať trendy. Veria nám a chcú nás v týchto ozdravovacích trendoch aj finančne podporiť. Presvedčme ich, že sme pochopili zmysel a miesto reformy verejnej správy v našom živote a že túto cestu smerujúcu do Európy spoločne prejdeme. Reforma je proces dynamicky sa vyvíjajúci, zdokonaľujúci sa, ale čo je najdôležitejšie, správny pre ozdravenie života občanov na Slovensku . Ladislav Sedmák
prezident Tauris, a. s.
Rimavská Sobota

počasie

Dnes predpokladám na našom území prevládanie nepriaznivých vplyvov počasia. U ľudí citlivých na počasie sa môžu zvýšiť ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy (výraznejšie pri ochoreniach krčnej chrbtice), jaziev a fantómové bolesti. Zvýšiť sa môžu ťažkosti u pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím (anginózne bolesti). Očakávame zhoršený priebeh ochorení dýchacieho systému (zvýšená frekvencia dýchavičnosti, astmatických záchvatov), ako aj pokles telesnej a duševnej výkonnosti a koncentrácie. Zvýšená je náchylnosť k nervozite, predráždenosti, depresii a k celkovým nepríjemným telesným a duševným pocitom. Je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí. n Zajtra očakávame pretrvávanie reumatických ťažkosti, bolestí hlavy a sklonu k depresii. (zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď, od stredných horských polôh a v noci miestami aj v nižších polohách stredného a východného Slovenska sneženie. Najvyššia denná teplota 1 až 5, na juhozápade miestami pri zmenšenej oblačnosti okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupne. Juhozápadný až západný vietor 3 až 7, na horách 10 až 15 m/s. Na východe slabý južný vietor. n Vo štvrtok a v piatok bude veľká, časom zmenšená oblačnosť a miestami prehánky, na horách snehové. Na východe prechodne aj trvalejšie zrážky. V piatok polojasno až oblačno, popoludní na západe ďalšie pribúdanie oblačnosti. Najnižšia nočná teplota 0 až -4, v piatok -2 až -7 stupňov, v dolinách aj nižšia. Najvyššia denná teplota 1 až 5 stupne. n Slnko vyjde zajtra o 6.58 a zapadne o 17.14 hod.

Amsterdamdážď7
Aténymalá oblačnosť13
Belehradoblačno7
Berlíndážď5
Bratislavaoblačno7
Bruselsneženie1
Budapešťzamračené4
Bukurešťoblačno5
Frankfurtprehánky8
Helsinkidážď so snehom0
Istanbuljasno10
Kodaňdážď3
Lisabonjasno18
Londýnpolojasno8
Madridjasno14
Moskvasneženie-1
Oslosneženie-3
Paríždážď8
Prahadážď5
Rímoblačno14
Sofiapolojasno7
Štokholmoblačno-1
Varšavadážď4
Viedeňdážď6
Záhrebdážď4
Ženevadážď9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.