Hospodársky denník
USD42,199 Sk
EUR42,193 Sk
CHF26,259 Sk
CZK1,182 Sk
  Streda  23.Februára 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Budeme platiť 60 miliónov denne za štrajk?


„Modrá armáda“ sa chce mať lepšie ako my ostatní
„Som presvedčený, že nadpolovičná väčšina zamestnancov našu výzvu podpíše,“ povedal nám včera podpredseda štrajkového štábu ŽSR Vladimír Pikna. Nie je to prvá štrajková hrozba železničiarov. Naposledy od štrajkovej pohotovosti nakoniec upustili. Tentoraz sa zdá, že mienia vydržať až do konca. Akého, to ťažko povedať, pretože každá, aj tá najkrajšia vec má vždy rub a líce. O čo ide? Odborárski predáci žiadali od vedenia ŽSR na rok 2000 zvýšenie miezd od 10 do 13 %. Posledné rokovanie sa uskutočnilo v nedeľu večer. Keďže vedenie železníc nevyhovelo žiadosti odborárov, v nedeľu o polnoci sa rozhodli na prípravu štrajku. Centrálny štrajkový výbor inicioval aj činnosť štrajkových výborov v Bratislave, Žiline, vo Zvolene a v Košiciach. Na to, aby štrajk mohol byť vyhlásený v súlade so zákonom, musí sa k štrajku pripojiť svojimi podpismi vyše 50 % zamestnancov ŽSR. Zamestnávatelia ponúkli odborárom medziročné zvýšenie miezd o 300 korún, teda o 2,4 % a ďalšie rokovanie o raste miezd po 1. júli 2000, keď už bude sčasti jasný vývoj hospodárskych výsledkov. Odborári ponuku neprijali a rozhodli sa presadzovať záujmy zamestnancov aj za cenu štrajku. Vzápätí vyzvali všetkých zamestnancov ŽSR, aby vyjadrili svoj súhlas zapísaním sa do zoznamu účastníkov štrajku. Vladimír Pikna uviedol, že v priebehu 10 až 14 dní by mali mať dosť podpisov na začatie štrajku. Štrajk je hlúposť
Toľko o priebehu udalostí a o ich možnom vývoji. Celá vec má však tri hľadiská. Po prvé, na štrajk majú železničiari ústavné právo a ťažko odborárskych predákov odsudzovať len preto, že chránia záujmy svojich členov. Lenže jeden deň štrajku by nás všetkých, teda ekonomiku SR, stál 60 miliónov korún. Okrem toho je v hre aj strata dôvery prepravcov, medzinárodné straty, a tým aj zníženie zdrojov na prípadné zvýšenie miezd pre železničiarov. V čase ekonomickej reformy by sa mohli uskromniť aj oni. Prečo neštrajkujú predovšetkým učitelia, ktorí majú podstatne nižšie mesačné príjmy než železničiari, u ktorých dosiahli výšku 12 730 korún? A vlastne štrajkovať z tohto dôvodu by mohli všetci pracovníci v hospodárstve SR, u ktorých sa priemerná mesačná mzda na konci minulého roka pohybovala na úrovni 10 600 Sk. Prečo by sa mali mať železničiari lepšie ako my ostatní? Nižšie výkony, vyššie mzdy?
Druhé hľadisko smeruje k samým železničiarom. V Železniciach SR pracovalo v minulom roku približne 49 000 pracovníkov. Ak by sme zobrali do úvahy už dlhšie trvajúci pokles výkonov a porovnanie s parametrami iných európskych železníc, možno by stačilo na súčasné výkony podstatne menej železničiarov. To by znamenalo ušetrené milióny práve na požadované zvýšenie miezd. Vedenie ŽSR však pristúpilo k procesu znižovania pracovníkov ŽSR triezvo, hoci práve tak mohlo byť aj ono radikálne a v minulom roku prepustiť približne 10 000 pracovníkov. Tento krok generálny riaditeľ neurobil, pretože si uvedomil možné dôsledky. To by si odbory mali uvedomiť. Nesúhlasili ani s prepúšťaním, ani so zastavením rastu miezd? Kde teda žijú? Navyše o štrajku odborári uvažujú v čase, keď sa zvýšili ceny lístkov v osobnej preprave o tretinu. To znamená hnev občanov na jednej strane a súčasne vyššie pokrytie nákladov železníc, čiže aj viac peňazí na platy. Pozícia štátu
Po tretie, treba sa pozrieť aj na pozíciu štátu v tomto spore. Na základe medzinárodného auditu mali ŽSR teraz dostať od štátu ako doplatok za štátne dlhy 6,3 mld. korún. Vláda však rozhodla o pridelení len 4,96 mld. Sk. Pritom v roku 2000 bude štát opäť dlhovať železničiarom 1,2 mld. Sk za objednanú prepravu. Čiže štát je železničiarom dlžný riadnu kôpku miliónov a objednáva si ďalšie služby. Platiť nemá kto. No súčasne treba objektívne povedať aj to, že v minulých rokoch štát železniciam nezaplatil ani toľko a dlhoval podstatne viac. Jozef Kunik

počasie

Na celom území Slovenska predpokladáme prevládanie mierne dráždivého počasia, ktoré môže podmieniť zvýšený výskyt niektorých zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí. Zhoršenie zdravotného stavu sa môže prejaviť u osôb s ochoreniami pohybového systému, predovšetkým reumatického pôvodu. Slabo zvýšený môže byť sklon k bolestiam hlavy, zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení, zvýšeniu únavy a u psychicky labilných jednotlivcov k depresívnym stavom. n Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím bez podstatnejšej zmeny. (zč)

n Dnes bude oblačno a miestami slabé sneženie, najmä na severe krajiny. Najvyššia denná teplota -5 až -1, na juhu miestami okolo 2 stupňov. Slabý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m -9 stupňov. n Vo štvrtok polojasno, na západe popoludní až oblačno a večer miestami občasné sneženie, v piatok veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie, v nížinách popoludní aj dážď so snehom, pri ktorom sa bude miestami tvoriť poľadovica. Najnižšia nočná teplota vo štvrtok na juhozápade okolo -5, inde -8 až -13, v údoliach na severe -15 až -19, v piatok -1 až -5, na miestach so snehovou pokrývkou -6 až -10, najvyššia denná 0 až 4 stupne, na severe slabo pod nulou. n Slnko vyjde zajtra o 6.46 a zapadne o 17.25 hod.

Amsterdampolooblačno7
Aténypolooblačno13
Belehradpolooblačno6
Berlínprehánky2
Bratislavaoblačno3
Bruseloblačno7
Budapešťslnečno5
Bukurešťslnečno6
Frankfurtslnečno6
Helsinkislnečno-1
Istanbulprehánky8
Kodaňoblačno5
Kyjevpolooblačno-2
Lisabonslnečno20
Londýndážď8
Madriddážď13
Moskvasneženie-4
Oslosneženie-2
Parížpolojasno12
Prahasnehové prehánky2
Rímslnečno12
Sofiaslnečno5
Štokholmoblačno-1
Varšavasneženie1
Viedeňoblačno4
Záhrebslnečno9
Ženevapolojasno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.