|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Februára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cestujeme podľa peňaženkyO dovolenkách čoraz viac rozhodujú ich ceny Cestovanie, predovšetkým rekreačný cestovný ruch, ktorý sa všeobecne chápe ako rekreácia, má nezanedbateľné účinky na reprodukciu fyzických a duševných síl človeka. Preto je dôležité, ak sa táto aktivita odohráva mimo trvalého bydliska, pričom, vzhľadom na prirodzené účinky na zdravie ľudí, je najvhodnejším miestom rekreačné prostredie. Cestovné kancelárie zohrávajú dôležitú úlohu v poskytovaní služieb v rámci organizovanej formy rekreačného pobytu, ktoré využíva väčšina nášho obyvateľstva. Už len z hľadiska cenového, pretože nakupujú vo veľkom a zahraniční dodávatelia im poskytujú z toho dôvodu veľký rozsah cenových výhod. Inak je to už v prípade domácich dodávateľov, z ktorých mnohí majitelia alebo manažéri ubytovacích zariadení nemajú cielenú marketingovú politiku a oproti cestovným kanceláriám používajú motivačné nástroje len v obmedzenom rozsahu - poskytujú nižší rozsah zliav z cien ubytovania a stravovania. Mnohé cestovné kancelárie takto nemajú dostatočný priestor na vytvorenie príťažlivej cenovej ponuky a nezostáva im nič iné, len svoje služby predražiť. A tak kým v roku 1998 prenocovalo v ubytovacích zariadeniach na Slovensku 1 762,6 tis. domácich turistov, prostredníctvom cestovných kancelárií ich bolo vyslaných len 356-tisíc, čo predstavuje 20,2-percentný podiel. Takmer 80 % ubytovaných návštevníkov (v tom aj pracovné cesty) si ubytovanie zabezpečovalo samo, bez toho, aby využili služby sprostredkovateľa. V tejto súvislosti treba vidieť ďalšiu negatívnu črtu, ktorou je cenová diskriminácia zahraničných hostí. Táto je jednoznačne brzdiacim elementom - na jednej strane rastu a vývoja zahraničnej návštevnosti a na druhej strane zväzuje ruky majiteľov ubytovacích zariadení pri poskytovaní cenových zliav pre sprostredkovateľov, čím koniec-koncov trpí rozvoj organizovaného domáceho cestovného ruchu. (tabuľka) Počet obyvateľov SR obslúžených cestovnými kanceláriami v tis. Ukazovateľ/Rok 1994 1995 1996 1997 1998 Domáce zájazdy 186 186 162 275 256 Zahraničné zájazdy 214 218 318 403 414 Zdroj: ŠÚ SR Vývoj dokumentuje zdvojnásobenie objemov v priebehu piatich rokov tak pri domácich, ako aj pri zahraničných zájazdoch, pričom počet obslúžených turistov s cieľom domácej turistiky vzrastá rýchlejšie v posledných rokoch. Žiaľ, nie je nám známa štruktúra zájazdov, inak by sme mohli analýzou dospieť k zaujímavým záverom. (tabuľka) Priemerné výdavky na 1 osobu v Sk Ukazovateľ/Rok 1994 1995 1996 1997 1998 Domáce zájazdy 2100 2700 2750 3600 4050 - cenový nárast v % 0 30 2 31 13 Zahraničné zájazdy 6700 8600 8900 10700 12600 - cenový nárast v % 0 28 3 20 18 Dôvodom nárastu počtu turistov čerpajúcich služby prostredníctvom cestovných kancelárií je jednak zvýšenie potreby po rekreačnom oddychu, jednak je to vplyv módnych trendov (ako v prípade mobilného telefónu), túžba po poznaní (predovšetkým v prípade zájazdov na veľké vzdialenosti). Takto cestovanie vplýva na formovanie nového životného štýlu obyvateľstva a úroveň životného štýlu zase spätne ovplyvňuje cestovný ruch. Sme vnútrozemská krajina a môžeme predpokladať, že dopyt po pobyte pri mori v čase letných dovoleniek bude rásť. Úroveň jeho uspokojovania bude ovplyvňovať nielen úroveň reálnych miezd, ale aj kurzový vývoj slovenskej koruny oproti voľne zameniteľným menám. Preto mnoho našich obyvateľov sa bude musieť uspokojiť s domácim pobytom pri vode. Podmienky určujúce cenu domácej dovolenky však rovnako nie sú dotvorené, a to nielen vzhľadom na duálnosť cien ubytovania pretrvávajúce napriek rozporu v textácii zákona o cenách, ale aj iné faktory, ako napríklad otvorený problém financovania letných kúpalísk. (rv) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |