|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Februára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neposkytujú dovolenky pre široké masyCK Leonardo dokáže pripraviť program zájazdu podľa želania klienta Prečo sa človek stále vydáva do neznáma? Existuje nejaká súvislosť medzi najstaršími objavenými stopami človeka v popole v severnej Tanzánii a prvým odtlačkom ľudskej šľapaje na povrchu Mesiaca? Určite áno. Zdá sa, že migračný inštinkt je hlboko vpísaný do nášho genetického kódu. Dejiny ľudstva sú plné neutíchajúcich bádateľsko-cestovateľských vášní. Z istého uhla pohľadu majú všetci cestovatelia, dávni i súčasní, jeden spoločný motív - túžbu opustiť vlastný svet, uniknúť stereotypom každodenného života a prekročiť hranicu medzi všedným - poznaným a novým - neznámym. Aké rozmanité príležitosti pripravili pre potenciálnych klientov tento rok v cestovnej kancelárii Leonardo, sme sa opýtali riaditeľa Ing. Juraja Špaňára. Ponúknete tento rok zákazníkom niečo nové? - Áno, exotickú destináciu v strednej Amerike - Kostariku. Veľa našich ľudí to nepozná, ale tí, ktorí tam boli alebo pocestujú, budú milo prekvapení kvalitou služieb a hlavne krásou tejto krajiny. Momentálne pracujeme na ďalšej novinke, ktorá príde na trh v týchto dňoch, ide o zájazdy na letnú olympiádu v Sydney. Sme jediní na Slovensku, ktorí takýto produkt pripravili. Zájazdy sú ladené oddychovo i športovo. Čím sa odlišujete od iných cestovných kancelárií? - Ponúkame iba určité špecifické pobyty, ktoré nie sú masovo navštevované. Začali sme s Portugalskom, pridali sme k tomu portugalský ostrov Madeira a neskôr v roku 1998 sme ponuku rozšírili o Južnú Afriku a Maurícius. Všetko sú to špeciálne záležitosti, ktoré navštevuje len pár stoviek Slovákov. A to je aj náš zámer, vedieť sa každému osobitne venovať. Podľa požiadaviek zákazníka ešte upravujeme program, ktorý je v katalógu, alebo vytvárame nový. My priamo s klientom viac-menej nepracujeme. K zákazníkom pristupujeme prostredníctvom našich predajných miest, ktorých je 400 po celom Slovensku. Tú sú umiestnené naše katalógy, sú stanovené pevné ceny. Takže, ak si kúpi zákazník kdekoľvek na Slovensku zájazd, jeho cena je stále rovnaká. Kedy vznikla cestovná kancelária? - Na slovenskom trhu pôsobíme od roku 1996 ako ohlas na vtedajšiu situáciu na našom trhu v oblasti cestovného ruchu, keď sme sa snažili vyplniť medzeru v poskytovaní dovoleniek a služieb na najvyššej úrovni. Čiže našim cieľom nie je poskytovať dovolenky pre široké masy, ale len pre určitú časť klientely, ktorá si vyžaduje špecificky osobitný prístup. Len na porovnanie: najhorší typ ubytovania, ktorý ponúkame, je Holiday Inn. Aké doplnkové služby ešte poskytujete? - Napríklad: V. I. P. transfery z miesta bydliska, z ktoréhokoľvek mesta na Slovensku na letisko a späť. Odlietame výlučne z Viedne. Čo sa najlepšie predávalo minulý rok? - Bohužiaľ, minulý rok bolo badať recesiu v cestovnom ruchu. Ale môžem povedať, že nás sa až tak nedotkla, pretože pracujeme so špecifickou časťou klientely. Najlepšie sa predávalo Portugalsko a Južná Afrika. Aké poskytujete záruky? - Toto je vždy otázka dôvery klienta k cestovnej kancelárií. Dosť staviame na našom imidži a renomé. Samozrejme, najdôležitejšou zárukou je poisťovňa. Máme poistenie insolventnosti v Európskej cestovnej poisťovni, ktorá garantuje, že v prípade, ak by nastali problémy, ručí za zložené preddavky v našej cestovnej kancelárií alebo ak už je klient v zahraničí, tak za návrat domov. Stúpnu ceny pobytov tento rok? - Nie, nestúpnu, ceny práve naopak trochu klesnú. Zaznamenali ste minulý rok nejakú sťažnosť? - Nie, nedostali sme ani jednu sťažnosť a nemali sme ani jeden väčší problém. Zabezpečujete len leteckú dopravu? - Výlučne len leteckú. Pokiaľ by však mal klient špecifickú požiadavku, nie je problém vyjsť mu v ústrety. Čo vám spôsobuje najväčšie problémy v podnikaní? - Momentálne je najväčší problém stav hospodárstva na Slovensku. Dovolenka pre Slovákov je stále okrajová záležitosť. Čiže myslí na všeličo iné, ale na dovolenku len vtedy, až keď mu ostanú peniaze. A, samozrejme, legislatívne problémy. Napríklad v zahraničí je uzákonené, že poistenie insolventnosti musí byť zahrnuté v ponuke a poskytnuté zákazníkovi. U nás to nie je, a potom nastávajú určité odchýlky v cenách a vo výhodách, ktoré niektorí len opticky prezentujú, že sú lacnejší, ale nie sú, lebo v cenách nemajú zahrnutý celý súbor služieb. Na čo by ste chceli upozorniť potenciálnych klientov pri výbere dovolenky? - Aby sa neriadili len reklamami a inzerciami. Napr. cena zájazdu už od... , lebo v konečnom dôsledku tá cena nemusí platiť. Môže sa rozličnými povinnými doplatkami zvýšiť o 20 až 30 percent. Hlavne netreba naletieť na najnižšie ponuky. Pokiaľ poskytuje niekto veľmi nízke ceny, zľavy v porovnaní s ostatnými, znamená to, že niečo nie je v poriadku. Vo väčšine prípadov ide o to, že kancelária má problém a zubami nechtami sa snaží udržať na trhu. Bohužiaľ, musím skonštatovať, že ľudia na Slovensku sú zatiaľ nepoučiteľní. To, že nejaká cestovná kancelária ponúka najlacnejšiu cenu, môže znamenať, že v konečnom dôsledku je veľmi drahá. Ingrid Stránska
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |