|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Februára 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riešenie problému dlhopisovVláda deklarovala vyplatenie dlhopisov FNM SR v hotovosti, pričom si neuvedomuje neefektívnosť takejto transakcie. Bude musieť totiž získať vysokú sumu finančných prostriedkov v relatívne krátkom čase, pričom nie je dôvod nechať sa do takejto pozície zatlačiť. Na trh s dlhopismi FNM SR vstúpili aj inštitucionálni investori. Títo investori peniaze nespotrebúvajú, ale hľadajú ďalšie možnosti investovania. Na Slovensku sa ťažko hľadajú kvalitné emisie cenných papierov, do ktorých by sa dalo investovať dlhodobo, pokiaľ ich investori nenájdu, vyvezú kapitál na vyspelé kapitálové trhy. Existuje riešenie, pri ktorom si aj FNM SR ako emitent splní svoje záväzky voči majiteľovi dlhopisu FNM SR, a pritom nemusí narýchlo získavať finančné prostriedky na vyplatenie v plnej výške. Nemalo by sa to však diať neštandardne - individuálnymi zmluvami s FNM SR o prolongácii splatnosti dlhopisu a individuálnym stanovovaním úrokovej sadzby, čo by bol ďalší priestor pre klientelizmus. Toto riešenie vidíme v čiastočnej transformácii dlhu FNM SR na štátny dlh SR s rozložením splátok na dlhšie časové obdobie. Mohlo by sa to udiať zmenou emisných podmienok dlhopisu FNM SR v zákone č. 92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, a to pridaním práva majiteľovi dlhopisu FNM SR na kúpu štátneho dlhopisu napr. s 10-ročnou lehotou splatnosti a anuitným splácaním istiny. Kto by si toto právo do splatnosti dlhopisu FNM SR neuplatnil, dostal by vyplatené peniaze v hotovosti. Pripomíname, že dopyt po štátnych dlhopisoch je vysoký. Bolo by škoda nevyužiť tento potenciál finančného trhu, neuspokojiť ho a získať dlhodobé zdroje za nízky úrok. Okrem bánk by o dlhopisy FNM SR s právom kúpy štandardného štátneho dlhopisu prejavili záujem aj podielové fondy, poisťovne, zahraničné subjekty a iní inštitucionálni investori a v neposlednom rade by sa časť emisie asi po 3 - 5 rokoch mohla premiestniť aj do penzijných fondov. Najväčším problémom pri tomto riešení je odhad sumy, ktorá by sa mohla takto transformovať. Závisí to, samozrejme, najmä od emisných podmienok tohto štátneho dlhopisu, ktoré nastavia konštrukciu jeho výnosu do splatnosti. Pri vhodne zvolenej výnosovosti štátneho dlhopisu by mohlo ísť až o 50 % z celkovej dlžnej sumy dlhopisu FNM SR. Na záver zhrnieme výhody tohto riešenia: - vyplatia sa dlhopisy tým majiteľom, ktorí to chcú, - nevyplatia sa dlhopisy tým majiteľom, ktorí o to požiadajú, - uspokoja sa investori, ktorí svoj kapitál nemajú v SR do čoho investovať, - vytvorí sa dlhodobá referenčná výnosová krivka, - ide o technicky ľahko realizovateľné riešenie, - časť finančného bremena vyplatenia dlhopisov FNM SR sa presunie z FNM SR do finančného sektora, - podporí sa obchodovanie znížením rizikovosti dlhopisu FNM SR, - nie je časová tieseň na predaj tzv. strategických podnikov za nevýhodné ceny, - nenaruší sa menová rovnováha v dôsledku zvýšenej spotreby domácností, - transformovaný dlh bude dlhodobý a lacný, - celkový objem verejného dlhu sa nezvýši, - pripraví sa finančný inštrument na dlhodobé investovanie. Roman Scherhaufer výkonný riaditeľ AIS |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |