Hospodársky denník
USD42,665 Sk
EUR42,298 Sk
CHF26,283 Sk
CZK1,181 Sk
  Pondelok  7.Februára 2000

Menia distribučný systém


Správny trend zachytili už v minulých rokoch
Výrobná firma Estetik Borský Mikuláš začala pred ôsmimi rokmi so siedmimi zamestnancami. Dnes je to spoločnosť so 110 zamestnancami vyrábajúca plavky, dámsku spodnú bielizeň a formou mzdovej práce dámske vrchné ošatenie. Len v ponuke plaviek každoročne prichádzajú na trh až s 250 modelmi a v ponuke bielizne majú až 50 modelov nových výrobkov. Spoločnosť má vlastnú vývojovú dielňu a módne návrhárky. Podľa obchodného zástupcu Pavla Cintulu, zachytiť módne trendy je jedna z podmienok úspechu. Výrobky dámskej bielizne a plaviek spĺňajú kvalitatívne požiadavky umiestnenia na slovenskom trhu a sú certifikované v Štátnej skúšobni Žilina. Pri návštevách veľtrhov v Paríži, v Monte Carle či v Nemecku študujú nielen módne trendy v dizajne, ale aj vo vývoji materiálov. Výrobný sortiment je náročný na materiál, ktorý sa na Slovensku zatiaľ vyrába v obmedzenom množstve. Kvalita na Slovensku vyrábaného materiálu nie je na želanej úrovni, preto Estetik dováža materiál
z Nemecka, zo Švajčiarska, z Talianska, ale aj z Írska či Francúzska. Vyrábajú hlavne na slovenský a český trh a získavajú prvé skúsenosti o možnostiach uplatnenia sa v štátoch Európskej únie. Pre nemeckých zákazníkov robia prácu v mzde pri plavkách a dámskom vrchnom ošatení, ktorá z celkových tržieb predstavuje okolo 30 percent. Na domácom trhu sa veľmi dobre presadili už v minulých rokoch. „V súčasnosti máme na Slovensku viac ako 600 aktívnych odberateľov,“ hovorí obchodný zástupca spoločnosti, „takže aj pri nízkom dopyte na trhu sme schopní zabezpečiť odbyt nami vyrobeného sortimentu.“ Spoločnosť vyrába predovšetkým pre bežného spotrebiteľa v prístupných cenách, hoci vyrábajú aj kolekcie luxusných výrobkov. Podľa pripomienok odberateľov má firma v súčasnosti nové balenie bielizne do škatúľ, čím plní požiadavky náročných zákazníkov a výrobky budú porovnateľné so zahraničnými, pritom za podstatne nižšie ceny. Aj keď naďalej spolupracujú s veľkoobchodnými spoločnosťami, nedávno zriadili vlastné odbytové stredisko a svojimi dopravnými prostriedkami zabezpečujú rozvozy priamo do maloobchodnej siete, okrem Košického a Prešovského kraja. „Je to finančne náročnejšie,“ doplňuje Pavol Cintula, „ale máme finančnú kontrolu nad úhradami obchodu a maloobchodným jednotkám poskytujeme možnosť nakúpiť ťna poslednú chvíľuŤ v čase, keď aj maloobchod znižuje stavy zásob
na sklade.“ Túto obchodnú politiku uplatňujú len na Slovensku. Na českom trhu pracovali veľmi intenzívne v minulosti a dnes viacej zodpovednosti prenášajú na veľkých distribútorov, ktorí zastupujú Estetik nepriamo aj na veľkých akciách, ku ktorým patrí brniansky Styl. Hoci pri svojom raste čerpali z extenzívnych faktorov, do rozvoja vložili nemálo vlastných prostriedkov, duševnej práce a energie. Spočiatku sa dostala vďaka pracovníkom z Trikoty Vrbové a Odevných závodov v Skalici k hotovým odborníkom, ktorí prišli do Estetiku pre lepšiu dostupnosť pracoviska, alebo im viacej vyhovoval systém práce. Medzi zamestnancami je však mnoho mladých ľudí, ktorí prišli priamo zo školy. Pohľad na kvalifikáciu zamestnanca sa však mení. Ľudia bez praxe nie sú schopní zvládnuť prácu pri páse s častou obmenou vyrábaného sortimentu. Pokiaľ by sme mali hodnotiť pripravenosť čerstvých absolventov zvládnuť práce na priemyselných strojoch, tak musíme konštatovať, že nie je dostatočne dopracovaná výučba mladých šičiek z pohľadu uplatnenia v práci. Pokiaľ napríklad pre prax nepripravená šička získa potrebnú zručnosť, uplynie veľa času a nás ako firmu to stojí nemálo námahy a finančných prostriedkov. Z oblasti úverových a daňových podmienok sa vo firme kriticky vyjadrujú k prílišnej centralizácii posudzovania úverov a daňovej problematiky. Uvádzajú, že napríklad pri krátkodobých finančných problémoch bolo úver do 1 mil. Sk možné v roku 1993 operatívne získať za 3 - 5 dní na miestnej úrovni, tak v súčasnosti sa všetky úvery potvrdzujú v Bratislave, pričom celý proces trvá 2 - 3 mesiace s malou nádejou,
že malej a strednej firme úver priznajú. Samozrejme, že daňové riaditeľstvá nekompromisne žiadajú plnenie daňových a odvodových povinností a ihneď pristupujú k exekúcii. Málo sa hovorí o tom, že firma musí odvádzať daň z príjmu i z nerealizovanej produkcie na sklade, musí odvádzať daň z pridanej hodnoty z vyfakturovaných a nezaplatených výrobkov, musí platiť preddavky na daň z príjmu, aj keď výsledky nasledujúceho roka sú podstatne nižšie. Pokuty za neplnenie daňových povinností sú neúmerné a pohybujú sa od 0,1 - 0,2 %, čo predstavuje až štvornásobok úverových podmienok. Pri takýchto ekonomických podmienkach a malej kúpnej sile obyvateľstva, keď sa zvýhodňuje zahraničný kapitál, môžeme predpokladať, že na Slovensku sa za 5 - 10 rokov budú veľmi málo vyrábať vlastné výrobky, ale všetko sa bude dovážať. Je možné, že by stačilo len málo, napríklad decentralizovať právomoci na bankové a daňové riaditeľstvá a viacej rešpektovať pripomienky malých a stredných podnikateľov. Mária Horská
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.