Štrajk? Vraj nič dramatické Možný štrajk železničiarov, na ktorého vyhlásenie odborári v súčasnosti zbierajú podporné podpisy, by nemal mať dramatický vplyv na cestujúcich. Vyplýva to z analýz, podľa ktorých naša železničná doprava pôsobí v silnom konkurenčnom prostredí s dominantným postavením verejnej autobusovej dopravy. Podiel železničnej dopravy je viac-menej stabilizovaný, v minulom roku predstavoval 9,9 percenta celkovej prepravy osôb. Železnice teda nepatria medzi najvyužívanejšie dopravné prostriedky. Aj podľa sociologických výskumov je najčastejším dopravným prostriedkom autobusová doprava, na druhom mieste je automobil a až tretia je železničná doprava. Aj čo sa týka cieľov, za ktorými cestujú ľudia železnicou, najčastejšie sú to cesty za rodinou - skoro 63 percent. Druhý najpočetnejší dôvod je návšteva známych, tretí turistka a štvrtý dovolenky. Poradie dôvodov ciest železnicou uzatvárajú cesty do práce (19,7 percenta), pracovné cesty (17,1 percenta) a cesty do školy (12 percent). Štrajk železničiarov by teda bol pre cestujúcich nepríjemný, ale vraj nemal by mať na nich dramatický vplyv. Najväčšie riziko štrajku pre ŽSR vyplýva zo skutočnosti, že prepravná činnosť sa nedá skladovať. Ak sa preprava neuskutoční v určitom čase, neskôr sa už nedá nahradiť, pretože ho zrealizuje niekto iný. Veľkým rizikom pre slovenské železnice je aj konkurencia susedných železníc, schopných prebrať tranzitné prepravy. Aj na území Slovenska sú veľké špedičné firmy schopné zorganizovať iné druhy prepráv, ako je železničná. V prípade štrajku by straty ŽSR v osobnej doprave predstavovali 18,7 milióna Sk za deň a v nákladnej 40,9 milióna Sk. (do, sdl)
|
počasie Dnes budú vo východných oblastiach Slovenska prevládať priaznivé účinky počasia najmä na toleranciu telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie, len v ranných hodinách sa môžu miestami zvýšiť zdravotné ťažkosti pri ochoreniach dýchacích ciest. Na ostatnom území predpokladáme mierne zvýšenie všeobecne nepriaznivého vplyvu počasia so záťažou srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Mierne zhoršenie zdravotného stavu pacientov pri ochoreniach pohybového ústrojenstva, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Slabo sa znižuje fyzická a psychická výkonnosť a koncentrácia, a tým aj riziká úrazov a nehôd. Potrebná je zvýšená opatrnosť najmä v doprave. n Zajtra predpokladáme prevládanie nepriaznivých vplyvov počasia. Vyššia bude záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho aj pohybového systému, častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti reumatické, jaziev a starších poranení. Znížená bude výkonnosť a koncentrácia. (zč)n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď, od 1500 m sneženie. Najvyššia denná teplota 6 až 11 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 4 až 8, na hrebeňoch hôr okolo 15 m/s. n Vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami prehánky, najmä v horských oblastiach, od 800 m snehové. V piatok bude polooblačno až oblačno, zrána ojedinele hmla, v priebehu dňa v severnej polovici územia ďalšie pribúdanie oblačnosti a zrážok. Najnižšia nočná teplota vo štvrtok +3 až -1, v horských dolinách so snehovou pokrývkou okolo -3 stupne, v piatok 0 až -4, v údoliach okolo -7 stupňov. Najvyššia denná teplota 5 až 9 stupňov, na severe miestami aj chladnejšie. n Slnko vyjde zajtra o 6.32 a zapadne o 17.36 hod. Amsterdam | prehánky | 7 |
Atény | polojasno | 17 |
Belehrad | polojasno | 13 |
Berlín | prehánky | 8 |
Bratislava | oblačno | 10 |
Brusel | oblačno | 8 |
Budapešť | oblačno | 12 |
Bukurešť | polojasno | 14 |
Frankfurt | prehánky | 10 |
Helsinki | oblačno | 4 |
Istanbul | polooblačno | 9 |
Kodaň | oblačno | 7 |
Kyjev | oblačno | 7 |
Lisabon | polooblačno | 18 |
Londýn | oblačno | 11 |
Madrid | oblačno | 18 |
Moskva | oblačno | 5 |
Oslo | oblačno | 6 |
Paríž | prehánky | 11 |
Praha | prehánky | 8 |
Rím | polojasno | 17 |
Sofia | polojasno | 10 |
Štokholm | oblačno | 5 |
Varšava | prehánky | 9 |
Viedeň | prehánky | 10 |
Záhreb | polojasno | 14 |
Ženeva | prehánky | 10 |
|
|
|