Zlodej duší EMI Milovníci hudby si pred troma rokmi na jar mohli na Kalifornskej univerzite vypočuť štyridsiatu druhú Mozartovu symfóniu. Vychutnať si elegantné kučierky typické pre hudbu veľkého génia, aj keď v porovnaní s štyridsiatou prvou symfóniou, slávnym Jupiterom, tejto skladbe niečo chýbalo. Problém je v tom, že od zrodu slávnej štyridsiatej prvej ku vzniku 42. uplynulo rovných dvestosedem rokov. Ako mohol slávny génius stvoriť v hrobe ďalšiu symfóniu? Odpoveďou je počítačový program EMI. Tvorcom je skladateľ David Cope, pod ktorého vedením EMI stvoril aj spomínanú symfóniu. Analyzoval podrobne Mozartove diela, sústredil akúsi mozartovskú esenciu hudobných nápadov a vytvoril celkom novú skladbu. Dá sa povedať, že ju napísal Mozart. Každá nota a nápad, rovnako ako harmónia, rytmus i inštrumentácia sú jeho. Podľa Davida Copea neexistuje na svete expert, ktorý by mohol povedať, že symfóniu nezložil Mozart. EMI sa nešpecializuje iba na Mozarta. Vytvorili nové diela Johanna Sebastiana Bacha, Beethovena, Brahmsa i Chopina. Skutočnosť, že program na obyčajnom počítači Macintosh dokáže skladať takú fantastickú hudbu, spôsobuje vrásky desiatkam hudobným kritikom, odborníkom i expertom v odbore umelej inteligencie. Je to najviac provokujúca vec v odbore umelej inteligencie, s ktorou sme sa mohli až doteraz stretnúť. Mnoho expertov považuje program EMI za veľmi nebezpečný. Zdôrazňujú, že v ňom nie je zabudovaná životná skúsenosť, prežitky, city, vášne... I napriek tomu takto vytvorené diela prakticky nemožno rozlíšiť od pravého diela. Cope netušil, čo rozpúta, keď začal s vytváraním počítačového programu, ktorý by dokázal komponovať hudbu. Chcel v podstate pomocníka pre tvorbu svojich skladieb. V roku 1981, keď mal štyridsaťjeden rokov, bol už úspešným skladateľom. Vtedy mu po prvý raz došla inšpirácia. O pätnásť rokov neskôr sa na svete objavil program EMI so státisícmi počítačovými riadkami a Cope ho stále zdokonaľuje. Nápad vyšiel z hudobných skladačiek, veľmi obľúbených nielen u Mozarta, ale i u ďalších skladateľov osemnásteho storočia. Začínali sa niekoľkými hudobnými fragmentmi, kocky potom rozhodli o tom, v akom poradí budú fragmenty zostavené. V podstate rovnakým systémom pracoval Cope, keď pripravoval EMI. Každú notu bolo však treba previesť do jazyka zrozumiteľného pre EMI. Musel špecifikovať dĺžku tónu, jeho výšku, hlasitosť a aký nástroj ho hrá. Určil harmonickú štruktúru a stovky ďalších charakteristík. EMI si sám analyzuje melódiu. Nie podľa not, ale na základe intervalov medzi nimi. Aby program mohol začať sám komponovať, dodal mu Cope množstvo hudobných vzorov, začínajúc Mozartovými symfóniami. EMI skladby podrobne rozobral. Sústredil sa na harmóniu, zmeny melódie a hudobný kontext. EMI si vytvoril kompletný katalóg možných spôsobov pre všetky nástroje, ktoré Mozart v skladbe použil. Katalóg obsahuje množstvo zoznamov alebo lexikónov. Každý lexikón je zásobárňou útržkov hudby rovnakého typu. Nemožno zabudnúť, že program EMI bol pôvodne vytvorený, aby pomáhal Davidovi Copeovi, keď nevedel, ako ďalej. Túto úlohu plní na výbornú. Kedykoľvek potrebuje, ponúkne niekoľko klasických i celkom originálnych alternatív. Pretože Copeovve skladby má starostlivo preštudované a rozobraté do jednotlivých lexikónov s bohatou zásobou signatúr, ponúka riešenia, ktoré sú v Copeovom štýle. Ten ich môže prijať bez zmeny, prispôsobiť si ich alebo celkom ignorovať. Ako vraví D. Cope, je to vynikajúce, ak máte výber alternatív. Takto akosi budú pracovať skladatelia v ďalšom tisícročí a možno i spisovatelia pri tvorbe románov alebo poézie. Cope miluje Mahlerove symfónie. Jeho snom je vytvoriť k desiatim autorovým symfóniám jedenástu, ktorú by zložil EMI. V pláne má práce ďalších velikánov vrátane Rachmaninova, Brahmsa, Chopina a Beethovena. Počítačových programov, ktoré sa snažia simulovať určitý hudobný štýl, je veľmi málo a žiadny z nich sa nepribližuje schopnostiam EMI. Podľa počítačových odborníkov je EMI priamym bratrancom šachového programu IBM s názvom Deep Blue, ktorý kedysi šokoval svet, keď porazil Garryho Kasparova. EMI skladá symfónie, ktoré laik nerozozná od pravého Mozarta či Beethovena. Odborník môže tvrdiť, že im chýba niečo, čo sa nedá definovať, možno kus božskej iskry. Pokiaľ ide o bežnú komerčnú hudbu, je EMI dokonalý, a či sa nám to páči alebo nie, bude využívaný čoraz častejšie. (mb) ilustračné snímky
|
počasie Dnes budú vo východných oblastiach Slovenska prevládať priaznivé účinky počasia najmä na toleranciu telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie, len v ranných hodinách sa môžu miestami zvýšiť zdravotné ťažkosti pri ochoreniach dýchacích ciest. Na ostatnom území predpokladáme mierne zvýšenie všeobecne nepriaznivého vplyvu počasia so záťažou srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Mierne zhoršenie zdravotného stavu pacientov pri ochoreniach pohybového ústrojenstva, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Slabo sa znižuje fyzická a psychická výkonnosť a koncentrácia, a tým aj riziká úrazov a nehôd. Potrebná je zvýšená opatrnosť najmä v doprave. n Zajtra predpokladáme prevládanie nepriaznivých vplyvov počasia. Vyššia bude záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho aj pohybového systému, častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti reumatické, jaziev a starších poranení. Znížená bude výkonnosť a koncentrácia. (zč)n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď, od 1500 m sneženie. Najvyššia denná teplota 6 až 11 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 4 až 8, na hrebeňoch hôr okolo 15 m/s. n Vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami prehánky, najmä v horských oblastiach, od 800 m snehové. V piatok bude polooblačno až oblačno, zrána ojedinele hmla, v priebehu dňa v severnej polovici územia ďalšie pribúdanie oblačnosti a zrážok. Najnižšia nočná teplota vo štvrtok +3 až -1, v horských dolinách so snehovou pokrývkou okolo -3 stupne, v piatok 0 až -4, v údoliach okolo -7 stupňov. Najvyššia denná teplota 5 až 9 stupňov, na severe miestami aj chladnejšie. n Slnko vyjde zajtra o 6.32 a zapadne o 17.36 hod. Amsterdam | prehánky | 7 |
Atény | polojasno | 17 |
Belehrad | polojasno | 13 |
Berlín | prehánky | 8 |
Bratislava | oblačno | 10 |
Brusel | oblačno | 8 |
Budapešť | oblačno | 12 |
Bukurešť | polojasno | 14 |
Frankfurt | prehánky | 10 |
Helsinki | oblačno | 4 |
Istanbul | polooblačno | 9 |
Kodaň | oblačno | 7 |
Kyjev | oblačno | 7 |
Lisabon | polooblačno | 18 |
Londýn | oblačno | 11 |
Madrid | oblačno | 18 |
Moskva | oblačno | 5 |
Oslo | oblačno | 6 |
Paríž | prehánky | 11 |
Praha | prehánky | 8 |
Rím | polojasno | 17 |
Sofia | polojasno | 10 |
Štokholm | oblačno | 5 |
Varšava | prehánky | 9 |
Viedeň | prehánky | 10 |
Záhreb | polojasno | 14 |
Ženeva | prehánky | 10 |
|
|
|