|
|||||||||||||||||
Streda 1.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kde je tajomstvo dobrej prezentácie?Dôkladná príprava a nácvik môžu priniesť naozaj výnimočné výsledky Tajomstvá dobrej prezentácie sú len dve: príprava a nácvik. Kto má za úlohu účinne prezentovať seba, produkt alebo svoju firmu, mal by si nájsť dostatočný čas na jedno i druhé a šanca, že bude úspešný, výrazne vzrastie. Či ide o skúseného rečníka alebo začiatočníka, vždy je možné zlepšiť prezentačné zručnosti a zvýšiť dôveryhodnosť prejavu starostlivým plánovaním, prípravou a precvičovaním. Pripomíname preto niekoľko základných pravidiel úspešnej prezentácie. (Viac pravidiel a iných zaujímavostí možno nájsť na jednodňovom seminári SMC Úspešná prezentácia.) N Definujte cieľ prezentácie. Zamyslite sa nad tým, čo chcete svojim poslucháčom povedať. Skôr ako začnete s prípravou prezentácie, rozhodnite sa, čo pomocou nej chcete dosiahnuť. Zamerajte sa na cieľ prezentácie v každom jej kroku, aby ste dosiahli to, že výsledok bude relevantný a účinný. N Poznajte svojich poslucháčov. Zistite si čo najviac údajov o účastníkoch prezentácie. Pozvali ste niekoho z poslucháčov osobne? Sú poslucháčmi vaši kolegovia? Ak ste o účastníkoch zistili všetko, čo sa dalo, zostavte obsah prezentácie tak, aby ste od nich získali čo najlepší ohlas. N Poznajte miesto prezentácie. Ak je to možné, navštívte prezentačnú miestnosť dopredu a skontrolujte si jej rozloženie. Ak je návšteva neefektívna, prípadne nemožná, dajte si poslať pôdorys miestnosti. Zamyslite sa nad osvetlením, zatienením, vykurovaním, akustikou, rozmiestnením stoličiek a zásuviek elektrického prúdu. N Nepodceňujte zhromažďovanie a triedenie materiálu. Úspešná prezentácia sa vždy začína starostlivým prieskumom informačných zdrojov. Dobrým východiskovým bodom môže byť prelistovanie knihy na danú tému a zoznamu v nej použitej literatúry. Veľa ďalších informácií možno nájsť na internete. Vaši poslucháči musia cítiť, že spolu s vašimi číslami, faktami a zisteniami im poskytujete najnovšie a najčerstvejšie informácie. N Písanie textu prezentácie má svoje osobitosti. Písaný materiál znie neprirodzene, ak sa poslucháčom sprostredkúva v hovorenej forme. Štruktúra hovorenej vety je totiž iná, písaný text sa preto musí upraviť. Priame prevzatie nie je vyhovujúce. Najlepším začiatkom na úspešnú prezentáciu bude používanie viet s jednoduchou konštrukciou. N Zamyslite sa nad použitím audiovizuálnych prostriedkov. Jestvuje široká škála užitočných audiovizuálnych prostriedkov. Myslite však na to, že čím budú pomôcky komplikovanejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že vás vzdialia od poslucháčov. Audiovizuálne prostriedky sa líšia úrovňou zložitosti. Niektoré potrebujú zdroj elektrickej energie, čo môže viesť k problémom v prípade prerušenia jej dodávky. Iné prístroje potrebujú špeciálnu inštaláciu, čo môže situáciu ešte väčšmi skomplikovať. Skôr ako budete robiť prezentáciu, naučte sa všetky pomôcky dokonale ovládať. Ing. Miroslav Krajčovič SMC, s. r. o., inštitút finančného vzdelávania Niečo áno, niečo nie Pri príprave textu prezentácie myslite na to, že všetko musí znieť prirodzene. Predstavte si poslucháčov ako jednu osobu. Ak to dokážete, každý z poslucháčov bude mať dojem, že obsah prezentácie je určený práve jemu. ü Používajte jednoduché krátke vety. ü Namiesto zámien on a niekto používajte zámená ja, ty alebo vy. ü Používajte slovesá v činnom rode namiesto trpného rodu. ü Bohato okoreňte vašu reč prídavnými menami. ü Uvádzajte príklady a analógie, aby ste prezentáciu ilustrovali. c Nepoužívajte žargón, dialekt a nevhodné slová. c Nevypĺňajte vašu reč irelevantnými poznámkami. c Nezavaľte poslucháčov zbytočnými detailmi. c Nestavajte sa do pozície, že vy ste patrónom poslucháčov. c Neimitujte štýl niekoho iného, znelo by to falošne. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |