|
|||||||||||||||||
Piatok 10.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prednosti lodnej dopravyEfektívne diskusné fórum Intertransport 2000 Vodná doprava na Slovensku sa po rokoch začína stávať významnou súčasťou dopravnej sústavy a plní nemalú úlohu pri zefektívňovaní tovarovej výmeny. Hlavné výhody vodnej dopravy - nižšia energetická náročnosť, vyššia produktivita práce a menšie narúšanie životného prostredia sú všeobecne známe. O prevádzke vodnej dopravy sme sa informovali u Ing. Vladimíra Haviara, riaditeľa odboru vodnej dopravy MDPT SR. Okrem iného uviedol: Vodná doprava je u nás závislá od rieky Dunaj, spája nás s deviatimi štátmi. V septembri 1992 sa otvorilo kanálové prepojenie Rýn-Mohan-Dunaj, čo umožnilo rozšíriť prepravu do ďalších krajín Európy. Plavebné podmienky na slovenskom úseku dlhom 172 km sú jedny z najťažších a vyžadujú si časté obmedzovanie využívania maximálneho ponoru plavidiel. Po roku 1989 došlo k prudkému poklesu prepravy tovarov po Dunaji v dôsledku rozpadu bývalého RVHP a vojnových konfliktov na Balkáne. V tomto roku očakávame nárast prepravy tovaru na 1,3 mil. ton. Slovensko má niekoľko riek, ktoré sú vhodné, aby sa na nich zaviedla pravidelná lodná doprava. Sú to Váh, Morava, Bodrog a Tisa. V koncepcii rozvoja vodnej dopravy sa stále uvažuje so splavnením Váhu a dolnej Moravy. V kontexte dokončenia splavnosti Tisy na jej maďarskom a juhoslovanskom úseku je určitá možnosť vzájomného previazania dolných tokov riek Bodrogu, Laborca a Latorice a dovedenia vodnej dopravy až do významného transeurópskeho dopravného uzla troch štátov - Slovenska, Maďarska a Ukrajiny. Splavnením dolného Váhu po Sereď sa umožní priama preprava vodnou dopravou. Podmienkou splavnenia tohto úseku bolo dokončenie výstavby stupňa Selice, ktoré po dokončení vzdúva vodnú hladinu po Vodné dielo Kráľová. Na vytvorenie priaznivých podmienok rozvoja vodnej dopravy treba doriešiť aj jej organizačnú štruktúru. Preto návrh zákona o vnútrozemskej plavbe bližšie špecifikuje kompetencie, rozsah právomocí a povinností pre orgány štátnej správy a všetkých účastníkov plavby. V súčasnosti okrem Slovenskej plavby a prístavov pôsobia na Slovensku aj tri súkromné plavebné spoločnosti Slovargo, Convoy a Gamota. Nadväzne na integráciu spoločného dopravného trhu štátov Európskeho spoločenstva, bude potrebné vytvárať všetky podmienky aj pre vodnú dopravu na Slovensku, aby sme prispeli k jej rozvoju a vzájomnej medzinárodnej spolupráci. Jozef Kunik Snímka archív Text pod obrázok: Vladimír Haviar |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |