|
|||||||||||||||||
Piatok 10.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Medzinárodná platforma pre obchodKvalita poskytovaných služieb je pre Forum alfou, ale aj omegou Hotel Forum Bratislava patrí k jedným z najlepších hotelov na Slovensku. Otvorili ho v roku 1989 a už jedenásty rok dokazuje, že bol schopný hneď v začiatkoch poskytnúť vysoký štandard služieb, a ten nielen udržať, ale aj zvýšiť jeho úroveň a poskytnúť ďalšie služby, napríklad kongresového charakteru na medzinárodnej úrovni. O skúsenostiach v práci s medzinárodným marketingovým tímom sme hovorili s generálnym riaditeľom Ing. Slavomírom Čičmancom. Ako si spomínajú pracovníci hotela na začiatky? - Hotel bol veľmi starostlivo pripravovaný na otvorenie. Už v roku 1989 bol prijatý za člena medzinárodnej hotelovej siete Intercontinental Hotels & Resorts (IHC), ktorá zahŕňa dvesto hotelov z celého sveta. Hneď na začiatku zaznamenal boom a bol obsadený dokonca vo väčšej miere ako neskôr. Uvádzacia cena vo výške 322 Kčs bola určite príťažlivou. Postupom času bola zvýšená a dlho sme ju držali na úrovni 120 USD. V poslednom čase sme ju zvýšili v dôsledku zvýšenia vstupov na 150 USD za dvojposteľovú izbu. V porovnaní s obdobím spred desiatich rokov však nedošlo k zmene klientely. Jej zloženie zostalo to isté, teda obchodná klientela, z ktorej 95 percent tvoria hostia zo zahraničia a 12 percentami sa podieľajú skupinové pobyty zahraničnej klientely. Vyťaženosť hotela sa udržiava zhruba na tej istej úrovni, a to vo výške 60 percent. V akom rozsahu zasahuje marketingové riadenie do cenovej politiky? - Cenovú politiku hotela si robíme sami. Sami sa rozhodujeme o výške základnej (pultovej) ceny. Čo sa týka typu a rozsahu zliav, riadime sa odporučením marketingového ústredia IHC. Tieto sa vyformovali na medzinárodnom trhu už dávnejšie a v období posledných desiatich rokov v podstate nedošlo k zásadným zmenám. Čo získava hotel v oblasti marketingu? - Veľmi pozitívne hodnotíme možnosť spolupráce s medzinárodným tímom spoločnosti na programových ponukách, ako sú Business Options, Holiday Options či Leisure Options. Ide o aplikáciu programových balíkov pre jednotlivý druh klientely v rámci obchodného, kongresového či zájazdového cestovného za špeciálne ceny motivujúce konkrétny typ klientely. Options predstavujú možnosť výberu jednotlivých služieb a ich skladanie do jedného balíka tak, ako vyhovuje klientovi po stránke obsahovej či cenovej. Vhodnosť programových typov je analyzovaná a navrhovaná spoločnosťou na základe medzinárodného porovnania. Tu sa prakticky prejavuje jedna z výhod napojenia na veľký medzinárodný hotelový kolos, ale musím podotknúť, že za to aj platíme. Nič nie je zadarmo. Stále je to pre nás však výhodné. Sami by sme neboli schopní zabezpečiť si takú úroveň marketingovej činnosti, akú pre nás robí spoločnosť. Vyhláška 125 definuje kvalitu päťhviezdičkového hotela so sídlom na Slovensku. Čo znamená pre vás medzinárodný štandard pre hotely First Class, teda päťhviezdičkové hotely? - Štandard služieb IHC je pre nás ďalšou výhodou. Pre hotely nášho typu na Slovensku nie je dosiaľ jasne špecifikovaný. Od spoločnosti dostávame manuál, v ktorom je podrobne opísaný štandard vybavenia a postup každej činnosti. Napríklad, do koľko zvonení musíte zdvihnúť telefón, čo môžete a nesmiete povedať hosťovi, vybavenie hotela, rozsah služieb zahrnutých v cene atď. Dodržiavanie štandardu spoločnosti je kontrolované a bodované. Na základe výsledkov poslednej kontroly z centrály IHC, ktorá bola u nás minulý rok, sme boli zaradení na štvrté miesto v spoločnosti IHC. Je to pre nás ocenenie, pretože spoločnosť IHC okrem hotelovej rady Forum (štvorhviezdičkové hotely) riadi aj kvalitatívne vyšší štandard rady Intercontinental (päťhviezdičkové). Okrem marketingového riadenia vám IHC poskytuje ďalšie služby? - Samozrejme, že sme zaradení aj do rezervačného systému spoločnosti, ktorý vykonáva priamy predaj či rezervácie po celom svete a posiela k nám hostí. Preto aj vďaka rezervačnému systému bola naša ubytovacia kapacita v minulom roku obsadená na 60 percent a prenocovalo u nás 45-tisíc hostí. Z toho slovenská klientela tvorí len 5 percent. V historickom porovnaní sa jej počet zvýšil len o 2 percentá. Mrzí nás to a priali by sme si lepšiu obsadenosť zo strany Slovákov. Boli by sme radi, keby sme dosahovali obsadenosť ako Forum Londýn na 90 percent, ale aj ako pražský hotel Intercontinental, ktorý musí čeliť väčšej konkurencii, je však obsadzovaný na 70 percent. Na Slovensku doplácame vo veľkej miere na podcenenie potreby vytvárania imidžu Slovenska ako krajiny bezpečnej nielen na investovanie kapitálu, ale aj na strávenie dovolenky, služobnej cesty či účasti na inej forme cestovného ruchu. Čo nám môžete prezradiť o spoločnej propagácii v rámci medzinárodnej spoločnosti? - Spoločnosť BASS, ktorá vlastní hotelovú spoločnosť IHC, má široký záber propagácie. Zostavujú sa spoločné biltény, brožúry a ich rozšírenie zabezpečuje na všetkých miestach, kde má svoje hotely, či je to v Singapure, USA alebo v Latinskej Amerike. My sami sa snažíme o vlastnú propagáciu a priamy predaj. Uzatvárame zmluvy so zahraničnými cestovnými kanceláriami, a tam sú možnosti ďalšieho rastu. Zo zahraničných kancelárií prvé miesto v počte prenocovaní v minulom roku obsadila spoločnosť Carlson Wagonlit Travel, ďalej nasledoval American Express, Čedok Praha a Gullivers Travel Agency. Samozrejme, ich počet je oveľa vyšší a je tu aj možnosť zvyšovania počtu partnerov. Zvyšovanie štandardu služieb je v nemalej miere závislé od ekonomických výsledkov. Ako sa pre vás skončil rok 1999? - V minulom roku sme investovali pomerne veľké prostriedky do zlepšenia štandardu hotela. Zamerali sme sa na hotelovú časť a aj na odbytové zariadenia. Veľkú sumu sme investovali do zázemia, ktoré hostia nevidia. Investovalo sa do zlepšenia prostredia pre zamestnancov a do výpočtovej techniky, ktorá uľahčila štatistické práce a zlepšila vypovedateľnosť údajov potrebných na rozhodovanie manažmentu. Investície nám dovolila priaznivá hospodárska situácia hotela. Dobré výsledky sme dosiahli vďaka dobrej práci manažmentu a predstavenstva spoločnosti, ktoré umožnilo uskutočniť obchodné zámery. Výnosy oproti roku 1998 vzrástli o 8 percent a zisk sme zdvojnásobili. Pritom kongresový cestovný ruch sa na výnosoch podieľal až 20 percentami. Váš hotel ako jediný z bývalých štátnych podnikov dosiaľ obišla privatizácia. Je v tomto ohľade niečo nové? - Je to vládny hotel s normálnou komerčnou činnosťou, ktorý využíva aj vláda, prezidentská kancelária aj Národná rada SR, pretože hotel Bôrik je v rekonštrukcii. Štandardná úroveň nášho hotela zodpovedá úrovni protokolárneho hotela, a túto činnosť sme zaviedli aj v spolupráci s odborom diplomatického protokolu ministerstva zahraničných vecí. Zatiaľ však neprichádza do úvahy, aby sa zmenila majetková podstata tohto hotela a privatizácia nie je časovo obmedzená. Myslíte si, že keby sa vo Vysokých Tatrách jeden z hotelov stal členom medzinárodnej hotelovej siete, vyriešil by sa tým problém, ako je kvalita klientely? - V cestovnom ruchu závisí všetko od vybavenosti regiónu, od komunálnej sféry. Ak ona nevytvorí v regióne atraktívne miesta, ako sú napríklad golfové ihriská, jazdiarne, ak by som sa vyjadril všeobecne, tak zábavné parky, potom náročná zahraničná klientela nebude mať záujem o strávenie dovolenky v takomto regióne. Doplnková infraštruktúra je veľmi potrebná. Na to trpíme aj my v Bratislave. K hotelu nepatrí len ubytovanie, ale aj stravovacie a spoločenské zariadenia. Čo vám priniesla lokalita hotela v tomto ohľade? - Hotel Forum sa zaradil do Bratislavy. Odbytové strediská poskytujú služby vysokej kvality na cenovej úrovni porovnateľnej s mnohými zariadeniami nehotelového typu poskytujúce nižšiu kvalitu služieb. Našich dodávateľov si starostlivo vyberáme. Patria k nim Rajo, Coca Cola, Bankoova - ovocie a zelenina, Kabat, Tauris Rimavská Sobota, Scholler Potraviny, Bameko, Hamas, Ryby-špeciality, Pekáreň Dúbravanka, Julius Meinl, Frizmarket, Kon-Rad a mnoho ďalších. Kvalita ich tovaru prechádza do kvality jedál podávaných v našich odbytových strediskách. Sami kladieme veľký dôraz na kvalitu poskytovaných služieb. Máme jedných z prvých sommeliérov na Slovensku, takže vína u nás ponúkajú skutoční znalci. Exekutíva spoločnosti každoročne udržuje, presnejšie povedané zvyšuje svoju odbornosť pravidelne organizovanými tréningami, školeniami a seminármi organizovanými spoločnosťou BASS Hotels & Resorts. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |