Hospodársky denník
USD43,015 Sk
EUR41,602 Sk
CHF25,895 Sk
CZK1,17 Sk
  Pondelok  13.Marca 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













ČSA oslávia 80. narodeniny

Presne pred sto rokmi bratia Wrightovci postavili z dreva, plátna a pár kovových trubiek prvé motorové lietadlo a svet začal písať históriu lietania. Iba 20 rokov neskôr, čo sa ľudstvo naučilo lietať, odštartoval dvojplošník Aero A-14 Brandenburg a začala sa písať dlhá história českého vlajkového dopravcu. Na jej konci teraz stojí moderná letecká spoločnosť, ktorú jej cestujúci radia k významným európskym dopravcom. Spoločnosť, ktorá vo svojej pozícii v samotnom strede Európy ponúka denne 170 letov do 67 destinácií v 42 krajinách sveta. „Osmdesátý rok se prožívá jinak lidem a jinak letecké společnosti. Být tu osmdesát let neznamená, že jsme staří, ale že máme tradici, bohaté zkušenosti a můžeme svým cestujícím nabídnout stále lepší a dokonalejší služby,“ povedal riaditel vonkajších vzťahov ČSA Dan Plovajko.

80 rokov v lietadlovom parku ČSA

Dvojplošník Aero A-14 Brandenburg odštartoval z letiska Praha - Kbely do Bratislavy 29. októbra 1923. Jediným civilným cestujúcim bol redaktor Lidových novin Václav Konig.

Lietadlový park v období prvej republiky (obdobie rokov 1918 - 1938) zabezpečoval domáci letecký priemysel značky Aero a ďalší svetoví výrobcovia. Po roku 1948 sa postupne rušili linky do západnej Európy a lietadlová flotila používala prevažne lietadlá ruskej výroby. Koncom roku 1957 sa ČSA stali druhou leteckou spoločnosťou na svete, ktorá zaviedla prúdové lietadlá (TU 104A). Prvý let strojom Tupolev sa uskutočnil do Moskvy. Po zamatovej revolúcii v roku 1989 došlo k zmene politickej klímy a tiež v lietadlovej flotile ČSA sa objavili západné stroje. Od roku 1991 sa lietadlový park postupne rozrastal a v súčasnosti lieta vo farbách ČSA 31 lietadiel, ktoré nesú mená českých miest. Táto tradícia je stará niekoľko desiatok rokov. ČSA rozšíria v roku 2003 svoju flotilu o ďalšie tri lietadlá (2x Boeing B737 - 400 a 1x Airbus A310 - 300).

Piloti v 80-ročnej histórii ČSA

V kokpite lietadla Aero A-14 Brandenburg, ktoré po prvý raz vzlietlo vo farbách ČSA v dopravnom lete, sedel pilot Karel Brabenec. On a ďalších päť kolegov bolo v roku 1923 vybratých z 19 vojenských pilotov. Všetci mali hodnosť štábnych rotmajstrov. Dnes si sadá do kokpitov moderných lietadiel ČSA okolo tristo pilotov, ktorí sú na svoju náročnú prácu tak dokonale trénovaní, aby sa zákazníci cítili na palube ako v bezpečí domova.

Letušky a stevardi v 80-ročnej histórii ČSA

Prvé letušky sa v ČSA objavili v roku 1936 na palubách lietadiel Savoia Marchetti. Boli to slečny s príjemným vzhľadom a primeranou váhou. Počas letu podávali cestujúcim kávu, čaj , zákusky a bonbóny. Už vtedy malo na zahraničných letoch obrovský úspech české pivo. Na palube sa požičiavali teplé prikrývky, tmavé okuliare proti oslneniu a časopisy. Osemdesiat rokov však prinieslo mnoho významných zmien. Samozrejmosťou je dnes bohatý jedálny lístok, ktorý pripravujú najlepší kuchári, ponúkajú zároveň menu pre vegetariánov, malé deti a rôzne národnosti. Na servírovacích podnosoch sa objavujú najchutnejšie vína. Na zaoceánskych a iných diaľkových letoch sú rozdávané komfortné taštičky, v ktorých cestujúci nájde okrem klapiek na oči, „špuliek“ do uší, ponožiek aj balíček s nevyhnutnou kozmetikou. To, čo však zostáva po roky nezmenené, je dokonalá starostlivosť, perfektný servis, stály úsmev pre našich cestujúcich a predovšetkým ich bezpečnosť.

80 rokov na letisku

Prvým miestom pre štarty a pristávania lietadiel ČSA bolo pražské letisko Kbely. Od roku 1937 sa začala prevádzka na pražskom letisku Ruzyně, ktoré je dnes už označované ako Staré letisko. Jeho kapacita však pomaly prestávala stačiť, a tak 15. júna 1968 odštartovalo prvé lietadlo z neďalekej runwaye, ktorá však už patrila k Novému letisku Ruzyně.

Značka ČSA v uplynulých 80 rokoch

Medzinárodná poznávacia značka OK na trupoch lietadiel sa začala používať v roku 1930. Na konferencii IATA bola ČSA pridelená značka OK, čo je v anglicky hovoriacich krajinách symbol veľmi pozitívny.

V tridsiatych rokoch vzniklo prvé logo Československých štátnych aerolínií, bol ním symbol letiaceho vtáka. Po 2. svetovej vojne bola spoločnosť obnovená síce s rovnakou skratkou, ale s novým názvom - Československé aerolínie. V 90. rokoch vzniklo nové logo - tri vlajky, dve červené a jedna modrá, ktoré vejú za skratkou. V roku 1995 z Československých aerolínií vznikli České aerolínie a zvažovalo sa, či sa bude meniť i skratka. ČSA je symbol natoľko zažitý, že tieto tri písmená zostali zachované a cestujúci môžu označenie českého vlajkového dopravcu dobre spoznať.

České aerolínie v ďalšej osemdesiatke

České aerolínie sú dnes modernou leteckou spoločnosťou, ktorú cestujúci radia k významným európskym dopravcom. Spoločnosť, ktorá vo svojej pozícii v samotnom strede Európy ponúka denne 170 letov do 67 destinácií v 42 krajinách sveta. Vďaka svojmu členstvu v medzinárodnej leteckej aliancii SkyTeam (od roku 2001) môžu ponúknuť ešte širší servis a omnoho viac spojení po aliančnej sieti. České aerolínie získali významné postavenie v strednej a vo východnej Európe a vďaka svojmu prestupnému bodu Prahe v samotnom srdci Európy - môžu ponúknuť svojim cestujúcim tie najlepšie alternatívy spojenia do celej Európy, ale tiež do destinácií v Severnej Amerike, na Strednom a Ďalekom východe i v Afrike.

počasie

Na našom území prevláda zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Dobrá je telesná aj duševná výkonnosť a schopnosť koncentrácie. Na viacerých miestach, najmä ráno sú možné zhoršené podmienky pre rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší, čo môže mať za následok zhoršenie priebehu ochorení dýchacieho systému (chronického zápalu priedušiek, astmy, chronickej nádchy), preto sú vhodné preventívne opatrenia. Osoby s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Citliví ľudia s nízkym tlakom krvi môžu trpieť častejšími migrénami a miernym pocitom závratu.Zajtra predpokladáme pretrvávanie uvedených vplyvov počasia cez deň, k večeru je možnosť zvyšovania reumatických bolestí a depresií.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, miestami prechodne oblačno. Ráno v nižších polohách ojedinele hmla. Na horách ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 3 až 8, na juhozápade okolo 10 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -4 stupne.V utorok jasno až polojasno, k večeru na západe pribúdanie oblačnosti. V stredu veľká oblačnosť a početné zrážky, cez deň prechod k premenlivej oblačnosti a snehovým prehánkam. Najnižšia nočná teplota -4 až -8, na juhozápade okolo -1, najvyššia denná teplota 5 až 9, na juhozápade okolo 11 stupňov, v stredu ochladenie na 2 až 6, na juhu miestami do 10 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.08 a zapadne o 17.54 hod.

Amsterdamoblačno8
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno12
Berlínslnečno7
Bratislavaslnečno10
Bruseloblačno8
Budapešťslnečno11
Bukurešťslnečno15
Frankfurtslnečno11
Helsinkisneženie1
Istanbulpolojasno15
Kodaňoblačno8
Kyjevslnečno4
Lisabonpolooblačno25
Londýnoblačno13
Madridslnečno21
Milánoslnečno18
Moskvaoblačno-3
Oslosnehové prehánky1
Parížpolooblačno14
Prahaslnečno9
Rímslnečno16
Sofiapolojasno12
Štokholmoblačno3
Varšavapolooblačno7
Viedeňslnečno8
Záhrebpolooblačno15
Ženevaslnečno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.