|
|||||||||||||||||
Utorok 14.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verejná správa v zahraničíJednotný systém neexistuje, neustále sa však vyvíja V súvislosti s reformou našej verejnej správy sa diskutuje o rôznych modeloch, ktoré sú dané v podstate rozsahom kompetencií štátu a samospráv. Často sa pritom argumentuje usporiadaním v rôznych konkrétnych krajinách a funkčnosťou toho-ktorého modelu. Pre zaujímavosť sme pripravili krátky prehľad o situácii v tomto smere v zahraničí. V členských krajinách Európskej únie neexistuje jednotný systém verejnej správy. Klasifikácia je preto veľmi obťažná a napríklad slovo región môže mať odlišný význam v rôznych krajinách. Systémy verejnej správy v Európe sú prevažne staré, tradičné štruktúry, v posledných desaťročiach však prechádzali postupne modernizáciou, ktorou sa prispôsobovali novým podmienkam vrátane členstva v EÚ. Napriek nejednotnosti usporiadania inštitúcií verejnej správy v jednotlivých štátoch EÚ sú tieto správne systémy postavené viac-menej na obdobných princípoch, charakteristických pre právny štát: - právna istota (dôveryhodnosť a spoľahlivosť), - otvorenosť a transparentnosť, - zodpovednosť, - výkonnosť a účinnosť (efektívnosť). Podmienka začlenenia Reforma verejnej správy v asociovaných štátoch je jednou z podmienok na ich budúce začlenenie do Európskej únie. Na tento fakt upozorňovali už posudky jednotlivých kandidátskych štátov v roku 1997 zo strany Európskej komisie, a tiež hodnotiace správy z konca roku 1998. Zelená regiónom V EÚ je evidentná snaha presunúť čo najväčší rozsah právomocí na regionálnu úroveň. EÚ verí, že rozhodnutia by mali byť prijímané na úrovni čo najbližšie k občanom a uznáva miestnu a regionálnu samosprávu aj prostredníctvom svojho Výboru regiónov. Regionálna a miestna samospráva boli formálne uznané v rámci Maastrichtskej dohody, čo viedlo k zriadeniu Výboru regiónov. (Maastrichtská zmluva platí od 1. novembra 1993.) Výbor má 222 členov, ktorých členské štáty nominujú z miestnej a regionálnej samosprávy na obdobie 4 rokov. Výbor regiónov sa orientuje na hlavné kompetencie regionálnej a miestnej samosprávy, napr. doprava, regionálny rozvoj, územné plánovanie. Tri typy usporiadania Správne systémy členských štátov EÚ sa pod vplyvom komunitárneho správneho práva, to znamená, najmä legislatívnej činnosti inštitúcií EÚ a judikátov Európskeho súdneho dvora, v rôznych sférach približujú. Vždy však vychádzajú z princípu subsidiarity, solidarity a z rešpektovania legislatívne záväzných rozhodnutí EÚ. Podľa charakteru a úrovne regionálneho a lokálneho riadenia možno hovoriť o troch typoch usporiadania: 1. Krajiny s ústrednou vládou a silnou lokálnou vládou, napr. Dánsko, Fínsko, Holandsko, Nórsko, Švédsko. 2. Krajiny s ústrednou vládou a silnou regionálnou vládou, napr. Francúzsko, Taliansko, Španielsko. 3. Federálne štáty s miestnou samosprávou na jednej až dvoch úrovniach, napr. Nemecko, Rakúsko, Belgicko, Švajčiarsko. Zo štúdie Vladimíra Moravčíka Verejná správa v Európe, spracovanej v minulom roku. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |