|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Krížom prirodzených monopolov krížová kontrolaJe za odvolaním Š. Košovana tlak dlžníkov elektrární? Je to fraška. Tieto slová, ktoré vyslovil jeden z členov orgánov Slovenských elektrární, a. s., Bratislava po mimoriadnom valnom zhromaždení, vystihujú vari najlepšie nielen jeho búrlivý priebeh, ale aj pohon na generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva SE Štefana Košovana prakticky od jeho zvolenia do funkcie. Jeho tam síce dosadila SDĽ, ale ostatných členov predstavenstva a dozornej rady zasa ďalšie strany koalície. Podľa vysvetlenia lídrov vládnych politických strán vraj takýto postup zaručuje krížovú kontrolu. A tá je zárukou, že sa štátna a. s. nebude tunelovať a hospodárenie v nej bude transparentné. Čo tam po tom, že väčšina z dosadených (česť výnimkám, ktoré tam aspoň symbolicky musia byť) o elektrárňach, energetike a súvislostiach veľa toho nevedela. Podstatné predsa je, že ide o lukratívne, teplé miestečka, ktorými treba odmeniť svojich straníckych súkmeňovcov, na ktorých sa vyššie fleky už neušli. Navyše, zladiť také množstvo ľudí rôznych záujmov na jednotnom stanovisku k hociktorému odbornému problému, je nemysliteľné. Ak však za takejto situácie minister hospodárstva ako jeden z dôvodov odvolania Š. Košovana udá zlé vzťahy medzi predstavenstvom a dozornou radou spoločnosti, každému je jasné, že len Košovan za ne nemohol. No kto chce psa biť, palicu si ľahko nájde. Názor nevyjadrovať Nie najpresvedčivejšie vyznievajú aj ďalšie dôvody odvolania, ktoré sú záverom auditu v SE. Konkrétne nespokojnosť s vyjadreniami predstaviteľov SE k vládou prerokovanej Energetickej politike SR. Podľa ministra vyvíjali vraj isté aktivity proti rozhodnutiu odstaviť bohunickú elektráreň V1 v skoršom termíne. O aké aktivity išlo, však nevieme. Ťažko aj uveriť, že by ich predstavitelia SE pri svojich kompetenciách doviedli do úspešného konca, keď v konečnom dôsledku by sa k prehodnoteniu skoršieho odstavenia V1 musela vyjadriť vláda SR. V súvislosti s výhradou k vyjadreniam predstaviteľov SE sa dá však viesť polemika ešte ďalej. Energetická politika je otvorený dokument. Tak sa aspoň prezentuje. Dokonca otázka dostavby tretieho a štvrtého mochovského bloku sa ešte dodatočne analyzuje a rovnako sa podrobnejšie posudzuje aj problematika riešenia vyhoretého jadrového paliva. Áno, je pravdou, že predstavitelia SE sa aj pred novinármi netajili s istými výhradami ku koncepcii. Ba nie raz zapochybovali nad odhadovanými sumami, ktoré si majú vyžiadať jednotlivé varianty riešenia vyhoretého paliva. Dokonca sa verejne pýtali, ako k nim autori energetickej politiky prišli, keď sa dosiaľ vo svete nedobudovalo ani jedno hlbinné úložisko. No pýtať sa zrejme nemali, lebo nielen, že za to zaplatil Š. Košovan (pritom práve on bol na verejný názor vždy skúpy), ale možno onedlho príde na rad aj ďalší z energetikov, ktorý sa nebojí vysloviť svoj názor. Konflikt záujmov? O hlavnom dôvode, ktorý vlastne podnietil kontrolu v SE, a to o pochybnostiach okolo vývozu vyhoretého paliva, sa zatiaľ veľa verejnosť nedozvedela. Len to, že audit odhalil nekorektný prístup zo strany SE. Aký, je však ťažko povedať, keď SDĽ na viacerých fórach zdôrazňuje, že celá previerka odhalila len menšie nedostatky. Pokiaľ ide o druhú časť previerky, a to hospodárenie v SE, azda najzávažnejším argumentom proti Košovanovi je zistenie, že k jednej z firiem, ktoré získali povolenie vyvážať elektrickú energiu, mal blízko, lebo podľa ministra v minulosti v nej pôsobil. Keďže ide o určitý konflikt záujmov, je však namieste aj otázka, prečo dozorná rada skôr na tieto veci neupozornila? Veď v nej ako člen sedel vedúci úradu ministra. Hoci bol v utorok jedným z dvoch odvolaných, z novodosadených členov je zasa len o jednom známe, že sa problematike okolo elektrární a energetiky aj rozumie. No ak má byť dozorná rada skutočne predĺženou rukou MH SR ako zriaďovateľa v SE, mali by byť jej všetci členovia odborne fundovaní a nie čakať na audit, ktorý sa zmení sa dokazovanie politickej sily jednotlivých koaličných strán. Na mŕtvom bode Práve politické súboje sú jedným z faktorov, ktoré sa podpísali pod to, že napätie a vzájomná nevraživosť medzi vedením SE a dozornou radou či SE a ministerstvom hospodárstva dospeli do takej fázy, že samo ministerstvo len s vypätím enormného úsilia získavalo informácie o výsledkom hospodárenia, splácaní dlhov a podobne. Navyše, práve spomínané napätie bolo zrejme príčinou, prečo sa práce na transformácii elektroenergetiky hýbu dopredu len slimačím tempom. Iste, minister je s takýmto stavom právom nespokojný, ale... Ale za prípravu materiálu je zodpovedný v prvom rade rezort, na ktorého čele stojí. Ak by sa nedajbože prevalilo, že pri transformácii elektroenergetiky mali hlavné slovo predstavitelia SE, okamžite by tu bol priestor na ďalšiu aféru. Keďže v minulom roku sa nepodarilo viacerým vytvoreným pracovným komisiám dospieť k zhode nominovaných odborníkov na postupe transformácie tohto sektora, je naivné sa domnievať, že postoj SE sa po odvolaní Š. Košovana zmení, keď na čelo orgánov spoločnosti budú delegovaní ľudia z politických strán. Veď každému je jasné, že jednotlivé strany majú na privatizáciu rozdielne názory. A za každou je určitá lobistická skupina. Odkiaľ fúka? Hoci existenciu lobistických skupín minister Harach rezolútne odmieta, predsa len vývoj kauzy s vyhlásením tendra okolo deblokácií, ako aj aféry okolo vyhoretého paliva prezrádza, že na deblokácie si v pozadí brúsia zuby viacerí. To, že sa zákulisný boj o ne odzrkadľuje aj na poklese toho, čo sa z ruského dlhu podarilo v minulom a zrejme aj v tomto roku deblokovať, sa akosi stáva nepodstatným. Keby totiž neexistovali lobistické skupiny napojené na politické strany, zrejme by platil rovnaký meter na všetkých, ktorí sa podieľajú na riadení štátnych podnikov. Ak totiž na základe výsledkov jednej previerky ministerstva je Š. Košovan odvolaný z funkcie predsedu predstavenstva, treba sa pýtať, prečo bolo ticho okolo druhej previerky, ktorú inicioval sám Košovan. Tá síce už pred časom odhalila, že za takmer polmiliardovou pohľadávkou stoja dve firmy, ktoré sú spájané s menom L. Krajňáka - predsedu dozornej rady najziskovejšieho štátneho podniku v SR - Slovenského plynárenského priemyslu, ale nič sa neudialo. Na otázku, či je vzhľadom na zistenie kontroly v otázke pohľadávky všetko v poriadku, ak L. Krajňák je dodnes predsedom dozornej rady, minister Ľ. Harach povedal: Viete, ak sa potvrdí previerka, tak to nie je poriadku. Keďže aj sám Š. Košovan naznačil, že vietor za jeho odvolanie môže byť odvetou za iniciovanie previerky v súvislosti s uvedenou pohľadávkou, zaujímavý bude aj následný vývoj situácie. Teda - ak v súčasnosti MH SR čaká, aký bude verdikt súdu okolo polmiliardovej pohľadávky, či bude čakať aj na verdikt súdu, ak sa Š. Košovan obráti na súd s výhradou o neprávoplatnosti zvolania mimoriadneho valného zhromaždenia SE. No keďže už z toho, čo lavína odvolávania Š. Košovana zmietla zo sebou je zreteľné, že politický boj o štátne podniky sa stupňuje, zámer ministra, že vypíše konkurz na miesto generálneho riaditeľa SE (zatiaľ Š. Košovan v tejto funkcii zostáva) a dôraz bude klásť na odbornosť, vyznieva ako nereálny sen. Zdena Rabayová Snímky archív Text pod obrázky: Štefan Košovan Ľubomír Harach
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |