|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stratili sa príjmy z prenájmuChceme ladiť s Európou, no doma si nevieme urobiť poriadok Zákon o daniach z príjmov a zákon o účtovníctve patria pre podnikateľov k najdôležitejším predpisom. Sú medzi silné väzby. Zákon o účtovníctve § 1 ods. 1 vymedzoval okruh fyzických osôb ako osoby, ktoré vedú účtovníctvo tak, že prevádzkujú podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov (tu je odkaz na Obchodný zákonník), pokiaľ preukazujú na daňové účely svoje výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Prvý nesúlad vznikol už pri vymedzení týchto základných pojmov. Pod osobitnými, či inými predpismi nemožno rozumieť len Obchodný zákonník, ale aj napríklad autorský zákon, zákon o znalcoch a tlmočníkoch, ale aj Občiansky zákonník, upravujúci nájomné zmluvy. Ide o to, že zákon o daniach z príjmov už od svojho prvého znenia v § 7 špecifikoval určitý okruh daňovníkov, ktorých príjmy zatrieďuje ako príjmy z podnikateľskej a inej samostatnej zárobkovej činnosti a pre ktorých platia rovnaké zásady pri stanovovaní základu dane. V prvej skupine (ods. 1) sú špecifikovaní daňovníci s príjmami z podnikania v zásade v zhode s Obchodným zákonníkom. V druhej skupine (ods. 2) sú daňovníci, ktorí sa nepovažujú za podnikateľov z hľadiska zákona o daniach z príjmov, avšak pre nich platia rovnaké ustanovenia. Významnú časť daňovníkov tejto skupiny tvoria napr. autori, ostatní umelci, športovci, znalci, tlmočníci. Všetkým daňovníkom uvedeným v § 7 dáva zákon o daniach z príjmov možnosť uplatniť výdavky percentom (§ 7 ods. 8). Ak však uplatňujú skutočne vynaložené výdavky, preukazujú ich účtovníctvom. Nesystémový krok Zákon o daniach z príjmov vymedzuje ďalšiu skupinu daňovníkov, ktorý môžu uplatniť výdavky percentom alebo výdavky skutočne vynaložené - sú to prenajímatelia, ktorí poberajú príjmy z prenájmu (§ 9 zákona o daniach z príjmov). Pretože vznikli nejasnosti, ako títo daňovníci majú preukazovať výdavky, keď ich nepozná zákon o účtovníctve, riešili vec autori zákona o daniach z príjmov novelou zákona o daniach z príjmov č. 173/1998 Z. z.. Ňou uložili aj týmto daňovníkom viesť (bližšie nedefinovanú) evidenciu alebo účtovníctvo. O skupine daňovníkov s príjmami podľa § 7 ods. 2 sa tíško predpokladalo, že ich možno považovať za osoby s inou zárobkovou činnosťou, uvedenou v zákone o účtovníctve. Premárnili šancu Zákon o účtovníctve možno považovať za dobrý zákon, okrem iného aj preto, lebo sa príliš často nemení. Naostatok bol novelizovaný zákonom č. 336/1999 Z. z. V podstate išlo o kozmetické úpravy - štylizácia, aktualizácia zvyškov federálnej terminológie, spresnenie ustanovení o inventarizácii, opravách, kontrole a pod. Pri týchto úpravách by bolo bývalo na mieste, keby sa bolo upravilo v § 1 vymedzenie okruhu osôb, ktoré vedú účtovníctvo v súlade so zákonom o daniach z príjmov tak, že účtovníctvo, okrem právnických osôb, vedú fyzické osoby, ak preukazujú na daňové účely svoje výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Tým by sa bol zabezpečil dlhodobo úplný súlad zákona o účtovníctve a zákona o daniach z príjmov. Nesystémové zásahy Stal sa však opak. Z § 1 vypadli osoby, ktoré prevádzkujú inú zárobkovú činnosť a ostali tam len fyzické osoby - podnikatelia. Teda novela zákona o účtovníctve nielenže dodatočne nevzala na vedomie osoby s príjmami z prenájmu, ale definitívne vylúčila aj osoby, ktoré nie sú podnikateľmi (umelcov, športovcov, znalcov, tlmočníkov, samostatných opatrovníkov a pod.). Pritom nový zákon o daniach z príjmov (č. 366/1999 Z. z.) zvýraznil väzby dane z príjmov na účtovníctvo. Napríklad uplatnenie daňového výdavku je viazané na podmienku, že musí byť zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka (§ 24 ods. 1), uplatnenie odpisov je viazané na podmienku, že hmotný majetok musí byť evidovaný v majetku daňovníka (§ 26 ods. 1), z oslobodenia od dane sa vylučujú príjmy z predaja majetku, o ktorom daňovník účtoval (§ 4) a pod. Ako to len budeme harmonizovať tie naše zákony s zákonmi EÚ, keď nevieme dať do súladu ani zákony, ktoré v priebehu dvoch mesiacov vyjdú z dielne jedného ministerstva? T. E. Mak |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |