|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OZETA sa pozerá za hranicePri budovaní firmy treba rešpektovať požiadavky trhu V tomto roku si OZETA, a. s., Trenčín pripomína 60 rokov svojho vzniku. V súčasnosti je tento reprezentant slovenského odevného priemyslu modernou firmou, veľmi dobre etablovanou na najnáročnejších trhoch v mnohých krajinách sveta. Napríklad v r. 1999 dosiahol export ich výrobkov hodnotu takmer 1,9 mld. Sk. Dobré výsledky sú nepochybne zásluhou aj kvalitnej manažérskej práce súčasného vedenia OZETY. Generálneho riaditeľa OZETA, a. s., Ing. Štefana Bratku, sme pozvali do redakcie Hospodárskeho denníka. - V súčasnosti sme silnou európskou alebo svetovou firmou. Naše špičkové výrobky exportujeme do USA, Kanady, Arabských emirátov, Ruska, Japonska a do ďalších rozvinutých krajín, kde sme všade významnými dodávateľmi. Nesmieme sa však uspokojiť a zastaviť, pretože stále máme čo naprávať. Musíme sa napríklad postupne prepracovať na tzv. plného dodávateľa, čiže dodávať odberateľom komplexný výrobok. Spomínate špičkové výrobky a vašu dodávateľskú úspešnosť. Ako hodnotíte rok 1999? - Vcelku dobre. Aspoň niekoľko čísel pre názornosť. Hodnotu výroby sme dosiahli vo výške 2,33 mld. korún, realizovali sme predaj v hodnote 2,2 mld. Sk. Export dosiahol hodnotu 1,8 mld. Sk. Zamestnávame 4784 pracovníkov, ktorí majú priemerný zárobok 8029 korún. Klesli nám napríklad nadčasy, chorobnosť, úrazy atď. Snažíme sa starať nielen o výrobu, ale aj o ľudí. Navyše si uvedomujeme, že my predávame spotrebný tovar. Ak občan nemá peniaze, nekúpi si náš výrobok. Monopolisti to majú jednoduché. Či sú ich náklady objektívne alebo nie, dajú si ich do ceny a občan ich musí zaplatiť, pretože inak vám vypnú elektrinu či zastavia plyn. My sa však musíme presadiť cenou a kvalitou a nie diktátom ceny. Aj pod vlastnou značkou OZETY? -Vlastná značka? Nie, to sú chiméry niektorých veľkopodnikateľov, ktorí si mýlia pojmy. Dnes sme svedkami globalizácie jednotlivých obchodných systémov, ktoré si budujú svoju značku. Výrobca bude - okrem vzácnych výnimiek - stále iba výrobcom. Možno iba spoločnosť BOSS má na to peniaze, aby si reklamou udržala svoju výrobnú značku. Všetci ostatní budú musieť rešpektovať značku obchodného systému. Naším cieľom je preto vyrobiť model, konštrukciu, zabezpečiť subdodávky, kvalitu a výrobok dobre predať serióznemu kupcovi či už pod jeho, alebo pod našou značkou. Sme už v dvoch tretinách tejto cesty. Nepochybne vás brzdia - tak ako každého podnikateľa - finančné zdroje. - To je slovenská podnikateľská tragédia. Keby sme mali dostatok normálnych úverov, zvládli by sme kompletnú výrobu a jej ekonomiku a presadili by sme sa podstatne lepšie. Brzdí nás nedostatok prevádzkového kapitálu. Našli ste však formu, ako sa dostať k peniazom aj bez našich bánk. - Napríklad v tomto roku v rámci svetovej skupiny STEIMAN GROUP s firmou CRUSE - čo je náš významný partner na nemeckom trhu - zriaďujeme v OZETE celé logistické centrum. Čiže aj pre satelity firmy CRUSE v Poľsku, Maďarsku, v Česku, na Balte a v Rumunsku. Celá príprava a vybavenosť výrobku sa bude riadiť z hlohovskej OZETY. Firme CRUSE to zlacňuje činnosť a my máme na to pripravených ľudí a o zisk sa spoločne podelíme. Vlastne spomínaná firma už nemôže fungovať bez našich služieb a naopak , my by sme bez kooperácie s nimi nemali šancu. Napríklad spolupracujeme s dvoma firmami, ktorých predstavitelia sú členmi Rímskeho klubu. Je to pán STEIMAN a gróf Marzotto. Od týchto ľudí sme sa veľa naučili. Pracujete v špičkovej riadiacej funkcii už 15 rokov, z toho vyše 10 rokov ako generálny riaditeľ OZETY. Udržali ste firmu, zamestnanosť, ľudia dobre zarábajú. Je to nepochybne dobrý pocit. -V OZETE pracuje 4800 pracovníkov a zamestnávame aj ďalších 400 po celom Slovensku. Dávame tým ľuďom prácu, živobytie. Ako vedúci manažér som sa spolu so skupinou manažérov rozhodol nepripustiť u nás priam brutálne politické kádrovanie, aké sme videli vo viacerých podnikoch a vyhadzovanie aj úspešných manažérov začiatkom 90. rokov. To je naše veľké plus. Veľa podnikateľov hromží na predstaviteľov vlády, na legislatívcov atď., pretože neraz schvália zákon, ktorý je absolútne nelogický. Patríte do tejto skupiny aj vy? A majú pravdu. Aj mne chýba komunikácia vládnych ekonómov s firmami, združeniami či obchodnou komorou. To funguje aj na západe. Neustále zmeny zákonov u nás dehonestujú aj naše podnikateľské podmienky. Do tohto prostredia nepôjdu nijakí západní podnikatelia. Môžete byť konkrétny? |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |