|
|||||||||||||||||
Piatok 24.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ešte máme pradiarky a tkáčkyMetráž do jedného mesiaca prispôsobia móde V poslednom čase sa potvrdili tendencie určitého oživenia spotreby textilu aj na Slovensku a v Česku. Chronickým javom je podkapitalizovanie textilných podnikov, ktoré nie sú schopné z hľadiska vstupov reagovať na všetky požiadavky odberateľov produkcie. Texicom - RTZ Ružomberok sa v januári zúčastnil na celosvetovej výstave posteľnej bielizne v nemeckom Frankfurte nad Mohanom a nedávno na podobnej výstave v Paríži, pravidelne prezentujú svoju produkciu v Brne a Trenčíne. Výstavy potvrdili zvýšený záujem spotrebiteľskej verejnosti, máloktorá firma má však podľa výrobného námestníka Ing. Dušana Mydlu na to, aby tieto tendencie zachytila a využila vo svoj prospech. V súčasnosti Texicom robí všetko, čo sa dá, aby si na zvýšenú výrobu zabezpečil základné suroviny, bavlnu a chémiu. Preklenúť toto obdobie chce bez úveru, pričom do nákupu surovín na zvýšenie produkcie treba investovať 7 mil. Sk a 5 mil. Sk do základnej chémie. Len nákup bavlny si mesačne vyžaduje 18 mil. Sk na predzásobenie. Nárast výroby sa začal v závere minulého roka, pričom v prvých dvoch mesiacoch firma nemala dostatok zdrojov, aby mohla vyplatiť zvýšené objednávky. Splatnosť dodávok každého odberateľa sa pohybuje v rozpätí tridsať až šesťdesiat dní a pri niektorých objednávkach si časť kontraktu aj vopred financuje. Približne 12 mil. Sk úveru je v podmienkach ružomberskej textilky minimum, ktoré fabrika potrebuje. Pohybuje sa na úrovni nákladových cien a na základe toho môže uplatniť len jednoduchú reprodukciu. Texicom si na tento rok naplánoval investovať 40 mil. Sk, avšak z iných zdrojov, ako je rozdiel medzi nákladmi a výrobnou cenou. Oživenie produkcie možno chápať skôr tak, že je vyššia v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Nedá sa povedať, že je to návrat k priaznivejšiemu obdobiu spred troch rokov, keď boli lacnejšie vstupy a domáci výrobcovia nemuseli čeliť nadmernému dovozu zo zahraničia. Odberateľov Texicomu, ktorí na báze jeho produkcie vyrábali napríklad posteľné súpravy, vytlačil z trhu lacnejší dovoz, nedokázali konkurovať výrobkom z Číny, Pakistanu a Indie. Pritom ide o ťažko identifikovateľný pôvod výrobkov, neraz pochybnej kvality. Texicomu sa podarilo dokonca zachytiť takýto tovar s jeho vizitkami. Išlo o posteľnú bielizeň cudzej výroby, ktorá nezodpovedala ani kvalitatívnym požiadavkám. Skúsenosti ukazujú, že ide o mobilný trh, čo znamená, že ak predajca bude mať zakázané ponúkať tovar v jednej tržnici, odchádza na inú. Texicom vyváža do zahraničia až 59 percent produkcie a cieľom je stabilizovať export na hranici 60 percent. Výrobky smeruje do veľkých obchodných systémov prostredníctvom dvoch zástupcov v Nemecku, na rakúsky trh a cez obchodných zástupcov aj do Škandinávie. Firma robí pomerne veľa metráže, kde uplatňuje schopnosť rýchleho prispôsobenia sa módnym trendom, ktoré si určuje sám zákazník. V súčasnosti je výroba kapacitne vyťažená na marec i apríl a v Brne potvrdzovali objednávky na máj a jún. Niektorí zákazníci požadujú ešte rýchlejšie reakcie. Ak zákazka nie je do mesiaca hotová, objednávka pre nich nie je aktuálna. Texicom na tom postavil svoju obchodnú politiku. Návratnosť platieb nad 60 dní je možná len v prípade dlhodobých kontraktov. Tak to bolo v súvislosti s konkurzom pre taliansku armádu, kde dohoda znela na polročnú splatnosť, avšak pri kontrakte v objeme 25 mil. Sk. Firma ho mala garantovaný úverom z domácej banky, ktorá kryla vstupné náklady za 13 15 mil. Sk. Taliansky partner však napokon zaplatil len polovicu a druhú časť by mal uhradiť na dve splátky. Ako víťaz tendra šil Texicom 250-tisíc vankúšov pre taliansku justíciu a väzenstvo a tkaniny pre letectvo a ďalšiu armádnu zložku. Kontrakt garantovalo i ministerstvo, ale podmienky z hľadiska kvality a termínov dodávky sú jednoznačne viazané len ako povinnosti dodávateľa, pričom výhrady proti kvalite bývajú často len zásterkou na oneskorenie platieb. Preberanie tovaru býva veľmi prísne a pre malú chybu, ktorá podľa našich noriem ani chybou nie je, si odberateľ uplatňuje rôzne výhody. Texicom stavia svoj rozvoj na obdobie troch rokov a tomu prispôsobuje investície. Vývoj sa pohybuje na tenkom ľade, pustiť sa do vývoja tkaniny nie je ľahké, pretože v textile sa vždy opakuje to, čo už tu bolo a mení sa len módou. Posteľnú bielizeň v štandardnom prevedení, tkaniny na pracovné obleky, dekoračné tkaniny a šatovky predstavujú sortiment, ktorý bude spoločnosť schopná vyrábať najbližšie tri až štyri roky. Ďalší vývoj určí pani móda a bytová kultúra. Uplynulý rok by mala firma uzatvoriť obratom za 600 650 mil. Sk. Ak sa udrží doterajší trend výroby aspoň do pol roka, podarí sa dosiahnuť asi 800 mil. Sk, čo v tamojších podmienkach znamená, že firma prežije. K nemalému útlmu dospeli malí výrobcovia, z Texicomu brali na posteľné súpravy mesačne až 250 km tkanín, z čoho vyrobili asi 48-tisíc súprav. Okrem toho nakupovali látky aj v Leviciach a od českých dodávateľov. Mesačne len z týchto zdrojov dodávali na trh približne až stotisíc súprav. Aj Texicom sa snaží čo najviac finalizovať a ako jediný výrobca prichádza na trh s napínacími prestieradlami. Viac ich však akceptuje zahraničný ako domáci trh, ktorému možno prekáža menej estetický balík po zložení prestieradla v skrini. Spoločnosť zamestnáva takmer 1500 pracovníkov. Keď sa vlani ocitla v druhotnom ohrození, jej vedenie sa pokúsilo odhadnúť, aký dosah by mala nepredvídateľná situácia na malých výrobcov naviazaných na produkciu firmy. Ukázalo sa, že tento okruh pracovníkov by predstavoval sedemtisíc ľudí. Do tejto vízie však nezahrnuli dramatický pokles kúpyschopnosti, ktorý by sa prejavil u obchodníkov na trhu. Aj preto je viditeľný tlak na udržanie zamestnanosti, pretože v tamojších podmienkach prepustenie časti kolektívu vždy znamená definitívnu stratu zamestnania. Na druhej strane sú však obavy, že o niekoľko rokov bude i v tomto regióne problém s kvalifikovanými pracovnými silami. V podstate neexistuje školský smer, ktorý by vychovával pre odvetvie textilu napríklad pradiarky a tkáčky. Aj keď je ťažké posudzovať budúci vývoj v tejto oblasti, najmä ak sú ešte voľné zdroje pracovných síl, v krátkom čase sa podcenenie tohto problému môže vypomstiť a jediným východiskom zostane využiť ponuku pracovných síl za hranicami. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |