|
|||||||||||||||||
Piatok 24.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ručná práca raritouStrojová výroba skla Poltársky Slovglass Poltár patrí k tým sklárskym fabrikám, z ktorých podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa Ing. Milana Hrtana smeruje viac ako 85 % produkcie do vyspelých ekonomík. Dá sa povedať, že desať trhov predstavuje viac ako 90 % všetkého exportu. Napríklad do USA exportujú 45 % tovaru, do Veľkej Británie 20 %, potom nasleduje Španielsko, Taliansko, Grécko a ďalšie štáty. Podnik sa špecializuje na výrobu olovnatého krištáľu a sodnodraselného úžitkového skla. Zo všetkých výrobcov úžitkového skla má Slovglass najširší sortiment v bývalom Československu, dodáva olovnatý krištáľ a sodnodraselné sklo z ručnej i zo strojovej výroby. Podnik v tom čase zásoboval krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, ako aj ostatné socialistické štáty a len malé percento výrobkov odoberali západné krajiny. Po roku 1989 sa celá filozofia predaja musela preorientovať na nové podmienky. Dnes do spomínaného vtedajšieho majoritného teritória expedujú sklári viac-menej zanedbateľné množstvá. Lisované produkty, podľa M. Hrtana, predstavujú asi 40 % celej produkcie. Vlani sa zvýšil vývoz o 25 %, teda o 130 mil. Sk, a to predovšetkým do USA, kde sklárne dodali tovar za 271 mil. Sk. Celkový ročný obrat sa vlani pohyboval okolo 660 mil. Sk. V roku 2000 manažment očakáva posilnenie predaja. Črtá sa navýšenie predaja do Veľkej Británie a Španielska. Klienti z USA sa zaujímajú najmä o olovnatý krištáľ, a to lisovanú aj ručnú výrobu, podobne ako Angličania, kde dominuje strojová kalíškovina. Konkrétne súbor Andorra sa v Anglicku predáva pod názvom Argyle a je určený na viacero príležitostí, pričom neskôr k nim pribudnú nové variácie mís, fliaš či rôznych džbánov, nevyhnutných doplnkov k stolovaniu v jednom tóne. Tento doplnkový sortiment totiž zvyšuje i predajnosť samej kalíškoviny. Na nedávnom medzinárodnom veľtrhu vo Frankfurte nad Mohanom, ktorý sa konal koncom februára, sme prezentovali nový dobrusový súbor, bol oň medzi obchodníkmi veľký záujem. Každý spotrebiteľský trh je iný, špecifický. Základný rozdiel medzi západným trhom oproti trhu na Slovensku spočíva v tom, že slovenskí spotrebitelia sa zaujímajú o lacnejšie výrobky a skôr o bežné sklo, predá sa málo krištáľu nie že by oň nebol záujem, ale práve pre nesolventnosť väčšiny obyvateľov. V súčasnosti Slovglass dáva prácu 1450 zamestnancom v troch fabrikách, a to v Poltári, Katarínskej Hute a Zlatne. Predpokladaný zisk za minulý rok je nižší o polovicu ako v roku 1998, blíži sa k 20 mil. Sk. Pokles spôsobili investície a rezervy. Každá investícia nadväzne vyžaduje ďalšie (napríklad rozšírenie výroby znamená rozšíriť kapacitu leštiarne). Napríklad len výchova kvalitného sklára stojí niekoľko rokov tvrdej namáhavej práce. Podľa obchodného riaditeľa cítiť v praxi odtrhnutosť systému prípravy sklárov a potrieb samého podniku. Akútny nedostatok sklárov pociťuje fabrika už tretí rok. V minulosti si podniky samy evidovali a vychovávali sklárov, dnes na trhu práce trvá vákuum v tejto profesii. Nie je to atraktívne zamestnanie a navyše priemysel úžitkového skla speje k strojovej výrobe, ručná bude čoraz drahšia a drahšia. To si treba uvedomiť a týmto smerom sa flexibilne zamerať aj v blízkej v budúcnosti. Eva Berčíková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |