|
|||||||||||||||||
Pondelok 27.Marca 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tlak na životné prostredieŠkodlivý ústup ekologických sklených obalov Skloobal Nemšová je dominantným výrobcom sklených obalov na slovenskom trhu. Mohlo by sa z jeho aktuálnych podkladov uvažovať aj o oživení či recesii slovenského potravinárstva, najmä konzervární. Na trhu je síce dominantný, ale nie monopolný. Je tu konkurencia zo zahraničia, z Česka, Poľska, ale napriek tomu ovládajú približne 90 % trhu. Začiatok výroby v Nemšovej sa traduje až do roku 1902. Vo svojej histórii skláreň v Nemšovej prešla viacerými rozsiahlymi rekonštrukciami. Dnes je jej výrobným programom výroba obalového skla. Proces tavenia skloviny a tvarovania výrobkov je riadený systémom počítačov. V súčasnosti Skloobal vyrába obalové sklo na troch taviacich agregátoch s ôsmimi výrobnými linkami. Na tohtoročnom veľtrhu mali reprezentačný stánok, výborne položený v susedstve významných zahraničných firiem, a primeraný veľkosti a ekonomickej sile firmy. Oslovili sme obchodného riaditeľa Ing. Ivana Dudu: Skloobal Nemšová sa orientuje prevažne na biele a zelené fľaše, čiže konzervy, zelené fľaše (tzv. vínny program) a biele fľaše. Slovenský trh prijme zhruba polovicu našej produkcie. Až 55 percent vyvážame do 24 krajín Európy, Ázie, hlavne do štátov bývalého Sovietskeho zväzu, kde Ukrajina bola naším najväčším hospodárskym partnerom. Po hospodárskych ťažkostiach v roku 1998 nám vývoz na Ukrajinu klesol z 25 percent predaja produkcie takmer na nulu. Doslova zo dňa na deň tento predaj ustal na štyri mesiace. V roku 1999 sme preorientovaním sortimentnej skladby na Ukrajine prešli z programu sektových fliaš na fľaše atypické a zmenou obchodnej politiky eliminovali dôsledky zníženia odbytu. Počas spomínaného výpadku sme pružne presunuli náš trh na stabilnejšie odbytiská v západnej Európe. Návrh dizajnu pri výrobkoch a konštrukcia foriem sa robí na najmodernejších počítačoch. Dodávky foriem sú od renomovaných európskych výrobcov, ako aj z vlastnej výroby. Aj na ukrajinskom trhu sa situácia už čiastočne zmenila, solventná klientela chytila druhý dych. Postupne sme sa dostali úroveň 6 -7 % z nášho celkového predaja. Riešili sme to rôzne, platiteľmi boli aj tretie krajiny. Klientelu tvoria prevažne firmy pôsobiace vo výrobe bielych alkoholov (na 2. až 4. mieste na Ukrajine) a s nimi platby idú priamo. Musia sa ťstrážiťŤ, ale ide to. My sme nikdy nepoužívali spôsob predaja tovaru za tovar. Snahy v tomto smere z ukrajinskej strany boli, ale problémom vždy bola prekládka suroviny, ktorá neumožňovala na sto percent zabrániť jej poškodeniu. Ako sa nám teda darí na východnom trhu? Napriek nášmu poklesu, v roku 1999 sme tvorili až 2 % slovenského vývozu na Ukrajinu. V roku 1999 sme vyrobili zhruba 410 miliónov kusov výrobkov zeleného a bieleho skla. Predaj bol približne na úrovni 1,5 mld. Sk s tým, že polovica z toho bola usmernená do zahraničia. Približne dvadsať našich najväčších odberateľov tvorí až 50 percent predaja alebo obratu. To všetko sa nám podarilo vykryštalizovať v posledných piatich rokoch po určitom období ťoťukávaniaŤ. Prvý polrok 1999 bol pre nás veľmi slabý, hlavne na Slovensku. Od polovice roka nastal určitý obrat. Mesačné predaje sa nám podarilo trvalo zvýšiť až o 30 percent oproti prvej polovici roka. Vyvrcholením bol koniec roka, keď sa naši vinári pripravovali na oslavy roka 2000. Teraz za január a február 2000 sme pozorovali veľký pokles odbytu, zrejme zavinený rozšírenou platobnou neschopnosťou. Dúfame, že neskôr v roku to bude lepšie. Vždy je pre nás prvý kvartál slabší a potom, s príchodom Veľkej noci a konzervárenskej sezóny sa náš predaj dvíha. Konzervárenská výroba na Slovensku podstatne klesla. Veľký vplyv na to má masívny dovoz tovarov z Česka, najmä z Babíc. Na úrovni sa nám drží naša klientela výrobcov alkoholických nápojov. Vnímame však celkový ústup sklených obalov z nášho trhu. Nahradzujú ich nerecyklovateľné obaly z PET-u a Tetrabricku. Je to škoda pre životné prostredie. Náš obal je totiž 100-percentný a recyklovateľný, čo sa o ostatných obaloch v žiadnom prípade povedať nedá. Ivan Klačanský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |