|
|||||||||||||||||
Piatok 3.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poznajú svojich zákazníkovZvýšené výrobné náklady neovplyvnili ceny Taliansko-slovenská spoločnosť Darling so sídlom vo Vrbovom v okrese Piešťany vznikla v roku 1992, aby v priestoroch bývalého š. p. Trikota rozvinula výrobu a predaj značkového pančuchového tovaru. Desaťmiliónová investícia do špičkovej talianskej technológie zabezpečuje dokonalú kvalitu výrobkov, veď jej 40 druhov sa pohybuje v širokej škále finančnej i sortimentnej - od pančuchových nohavíc až po krátky pančuchový tovar vzorkovnice farieb i rôznych druhov. Technické vybavenie umožňuje zabezpečiť komplexnú výrobu od spracovania vlákna cez farbenie až po balenie hotových výrobkov a ich expedíciu. Na začiatku zamestnávali 18 ľudí, dnes počet zamestnancov stúpol na 40, z toho polovicu tvoria pracovníci vo výrobe, druhú obchodní zástupcovia a režijní pracovníci. Ročne vyrobíme približne dva milióny kusov, hovorí konateľ Zdeněk Grosoš, pričom na Slovensku sa venujeme výrobe nevzorovaných, hladkých druhov. Súvisí to s obmedzenou kúpnou silou slovenského trhu, ktorý nie je natoľko silný a neakceptuje vysoké ceny. Napriek tomu má objem výroby stúpajúcu tendenciu, medziročný nárast predstavuje v priemere 20 percent. Uplynulý rok bol vo firme slabší v náraste, ale aj tak obrat dosiahol nárast o 12 percent. Podporili sme ho predajnými aktivitami prostredníctvom siete obchodných zástupcov. Rozpracovali sme aj ďalšie možnosti v oblasti exportu do Maďarska, Rakúska a Ukrajiny. Podľa konateľa spoločnosti začiatky presadenia sa na trhu v silnej konkurencii českých renomovaných firiem neboli ľahké. Dnes je už situácia iná, meno firmy je na trhu stabilizované a kvalita výrobkov zákazníka presviedča, že sú konkurencieschopné a vyhľadávané aj napriek tomu, že nemajú sieť vlastných predajní. V ponuke dámskych pančuchových nohavíc si možno vybrať strečové, nylonové a lykrové jemné, teplé, s veľkým zadným klinom, bez zosilneného sedu, lesklé, pančuchové nohavice formujúce postavu s masážnym efektom, zdravotné, extra sťahujúce, elastické, samodržiace s čipkou, ale aj detské pančuchové nohavice, ponožky, podkolienky bez zosilnenej päty či zdravotné. Je potešiteľné, že vrbovský výrobca viac ako 90 percent suroviny využíva z domácich slovenských zdrojov. Materiály z Humenného spĺňajú požiadavky kvality, preto nemáme dôvod orientovať sa na zahraničných dodávateľov. Tým by sa zvyšovali prvotné náklady, ktorých návratnosť nie je istá. Dovážame len lykrové vlákna. Brzdou v rozvoji podnikov je zhoršená platobná disciplína klientov, ktorá obmedzuje kolobeh financií. Podľa Zdenka Grosoša sa zlá ekonomická situácia premieta najintenzívnejšie u výrobcu aj napriek tomu, že sa snažia plniť všetky povinné odvody štátu načas. Niektorí monopolní dodávatelia si však kladú nereálne podmienky, dokonca chcú platby vopred, a tak odberateľ musí riešiť vlastné finančné problémy, napríklad i krátkodobými preklenovacími úvermi. Zvyšovanie výrobných nákladov v súvislosti s rastom cien médií a prvotných surovín sa zatiaľ vo výrobkoch z firmy Darling premietlo len 2- až 3-percentným zvýšením cien. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |