|
|||||||||||||||||
Piatok 3.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Starosť s menom dotácieŠtát sa k potravinárom správa ako macocha Na západnom Slovensku je dnes prebytok mlieka už iba relatívny. Sú nové možnosti, je to ventil, ktorým sa otvoril vývoz mlieka do krajín bývalej Juhoslávie. V uplynulých dvoch rokoch napríklad Tamilk Trnava nakúpil za rok 30 - 32 miliónov litrov mlieka a z toho sa päť miliónov litrov sušilo, pravda so štátnou dotáciou. Mliekareň v Trnave, do roku 1995 štátny podnik Milex Trnava, sprivatizovali 1. 9. 1995 ako jedinú na Slovensku poľnohospodári, tvrdí generálny riaditeľ Tamilku Ing. František Knapík. Boli to poľnohospodárske družstvá z okolia, napríklad Trnava, Krupá, Hlohovec. Tieto dodávajú aj 50 % nakupovaného mlieka. Nosným programom mliekarne sú syry. V aktuálnom ponukovom liste však môžeme nájsť aj klasické kyslomliečne výrobky, trnavský tvaroh nízkotučný. Ako nový výrobok zaviedli v roku 1998 trnavský tvaroh beztukový. Niekoľko rokov viazol predaj sušeného mlieka, dnes už prebytky vyvážajú. Prebytok ponuky súvisel s cenou, ktorá musí zohľadniť celkové výrobné náklady, ako aj uhrádzanie ceny mlieka poľnohospodárskej prvovýrobe. Priaznivý bol vývoj výroby sladeného kondenzovaného mlieka, ktoré sa dostalo do povedomia spotrebiteľov na západnom Slovensku pod názvom Komi a s príchuťou čokoládovo-orieškovou s názvom Čokomi. Obidva výrobky sú balené tubách. Dobre ide na odbyt aj syr Zlato, zrejúci v chlade a Zlato porciované. Ale aj syr Niva s plesňou vo vnútri hmoty. Plesňový syr z Hlohovca dostal v roku 1998 od Slovenského mliekarenského zväzu ohodnotenie Výrobok roka a navyše cenu Putovný črpák na obdobie jedného roka za najvyššie získané bodové ohodnotenia v priebehu celého roku 1998. Plesňová Niva je veľmi perspektívny, vyhľadávaný syr a cenový rozdiel medzi našou Nivou a nemeckým plesňovým syrom je výrazný a oproti francúzskym plesňovým syrom typu Rokfort je niekoľkonásobný. Zatiaľ sa Tamilk orientuje len na domáci trh a podľa generálneho riaditeľa ich dnešné možnosti nestačia na to, aby mohli exportovať. Syr, ktorý stihneme vyrobiť, sa hravo minie na Slovensku. Trh EÚ je pre slovenských výrobcov lákavý, ale aj hrozivý, hrozivý prienikom bohato subvencovaných poľnohospodárskych a potravinárskych produktov vrátane ich syrov k nám. Na druhom konci Trnavy, v Modranke, sa buduje závod na spracovanie mlieka v dcérskej spoločnosti firmy Danone. Vnímajú tento nový závod ako konkurenciu alebo nie? Firma Danone je prítomná na našom trhu a treba ju rešpektovať. Spracúva mlieko od poľnohospodárskych družstiev v okolí Trnavy. Danone nie je konkurenciou pre Tamilk, lebo kyslomliečne výrobky nie sú nosným programom Tamilku. Skôr to pomáha v rámci podniku špecifikovať, profilovať jednotlivé výrobky. Treba však vidieť aj to, že málo slovenských mliekarní využíva stroje na dve či tri zmeny, väčšinou idú na jednu zmenu. Tamilk Trnava splácala v roku 1998 už skôr poskytnuté úvery na výstavbu novej plynofikovanej kotolne, úver na rekonštrukciu syrárne a na veľkokapacitnú cisternu - všetko vždy v termíne. V tom istom roku investovala z vlastných zdrojov do 2. etapy rekonštrukcie syrárne, do inovácie plnenia a balenia smotán. Samozrejme, majú záujem na znížení vlastnej úverovej zaťaženosti z predchádzajúcich rokov. Momentálne majú 162 pracovníkov, pri zvyšovaní produktivity práce v roku 2000 to bude o pár pracovníkov menej. Hospodárenie im komplikujú vysoké pohľadávky. Na rok 2000 kontrahovali už menej mlieka, 29 miliónov litrov, aby ho nemuseli dávať sušiť. Veľa čakajú od hlohovského závodu. Je to bývalá klasická mliekareň, ktorá sa transformovala na výrobcu jediného druhu syra, a tým je syr Niva. To všetko sa udialo aj v záujme kvality, keď pracujete s plesňou, nie je zaručené, že sa pleseň nedostane do ostatných výrobkov. Pred každou mliekarňou stoja otázky ďalšieho smerovania. V časoch globalizácie trhov a koncentrácie odberateľských sietí je základom úspechu každej mliekarne moderný marketing. Takýto zatiaľ mliekarňam chýbal a vo vedomí, že s doterajšími metódami predaja nemôžu byť súčasťou budúceho európskeho trhu, aj keby sa so svojou kvalitou tam dostali, je najbližšou úlohou modernizovať úsek predaja. Ivan Klačanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |