Hospodársky denník
USD43,463 Sk
EUR41,568 Sk
CHF26,096 Sk
CZK1,166 Sk
  Piatok  31.Marca 2000

V Rumunsku rozhoduje cena


Certifikácia predražuje náklady n Spokojnosť s veľtrhom
Medzinárodný stavebný veľtrh CONECO v Bratislave potvrdzuje svoje poslanie nadväzovať obchodné kontakty. Veľkú spokojnosť v tomto smere vyjadrila delegácia rumunských podnikateľov na čele s predsedom Obchodnej a priemyselnej komory Rumunska a mesta Bukurešť Gergeom Cojocarom. Ich pobyt na Slovensku mal dva ciele. Na jednej strane to boli stretnutia na úrovni Obchodnej a priemyselnej komory, kde sa dohodol spôsob organizácie a fungovania Slovensko-rumunskej rady podnikateľov (jej štart sa má uskutočniť počas júnovej návštevy rumunského prezidenta E. Constantinesca na Slovensku). Na druhej strane to bola participácia šiestich rumunských firiem na veľtrhu CONECO 2000, keď po prvý raz vôbec sa Rumunsko prezentovalo svojím národným stánkom. Ako povedala Corina Ganet, vedúca marketingu v Romexpo, najväčšieho výstavného centra v Rumunsku, medzi Inchebou a Romexpo existuje program spolupráce, ktorého cieľom je vzájomné zabezpečovanie expertov a vystavovateľov na výstavných a veľtrhových podujatiach. Klady tejto spolupráce sa potvrdili aj teraz. Slovenská strana ešte pred začatím veľtrhu zistila, o akých partnerov z Rumunska by bol najväčší záujem, a tak do Bratislavy pricestovalo šesť pripravených firiem z oblasti stavebníctva. Incheba zaistila Rumunom bezplatný stánok a takú istú výhodu budú mať aj slovenskí vystavovatelia na medzinárodnom veľtrhu Constructexpo 2000 v máji v Bukurešti (najväčší v Rumunsku, vyše 1000 vystavovateľov). Rumunské firmy vyjadrili svoju spokojnosť s veľtrhom, v priemere to bolo približne 25 kontaktov na každú spoločnosť. Podľa Vasile Iliasu, generálneho manažéra spoločnosti EU RO Instalatii S.A. (na Slovensku hľadá dodávateľov), pre firmy z Rumunska je SR dosť neznáma krajina. Lepšie skúsenosti majú s Maďarmi, ktorí sú na trhu agresívnejší, ponúkajú lepšie ceny a jednoduchšie materiály, a preto si vybudovali slušnú pozíciu na rumunskom trhu. Slovenskí podnikatelia by si vraj mali uvedomiť, že dôraz na kvalitu je síce dobrý, ale v Rumunsku momentálne rozhoduje hlavne cena tovarov, komponentov a služieb. Keď je cena dobrá, o partnerov núdza nebýva. Pochopili to nielen Maďari, ale aj západné firmy, ktoré tomu prispôsobili svoju obchodnú politiku. Predstavitelia firmy VilaLux (hliníkové komponenty) pripomenuli, že najväčšou prekážkou pre obchody je certifikácia, ktorá pri dovoze na Slovensko zbytočne predražuje produkty a finálne výrobky. Väčšiu „otvorenosť“ slovenského trhu žiadali aj ostatné firmy, všeobecne však - čo sa týka možností podnikania a obchodu - prevláda optimizmus a CONECO 2000 bol svetlým momentom, ktorý naznačil, že možností spolupráce je viac ako dosť. Iaromír Novák
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.