|
|||||||||||||||||
Pondelok 6.Marca 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V lete voda, v zime horySlužby vytvárajú imidž turistického regiónu To, čo vdýchne turistickému regiónu život a dodá mu typický kolorit, sú predovšetkým služby. Jednou z nich sú aj lyžiarske školy. Pristavme sa pri jednej z nich, lyžiarska škola T-Ski sa začala formovať ešte pred rokom 1989 a dnes má viac ako 150 školených lyžiarskych inštruktorov, prevádzkuje požičovne lyží, cestovnú kanceláriu a v poslednom čase sa pridáva i podnikanie v oblasti spoločného stravovania. Vladimír Ternavský, spolumajiteľ spoločnosti, začína náš rozhovor slovami: Zodpovedáme za to, aby sa hosť, návštevník Tatier, dostal čo najskôr na vleky a zjazdovky. Preto sme v podstate všetci na jednej lodi a musíme sa naučiť spolupracovať s cieľom dostať sem čo najviac návštevníkov. Vychádzajúc zo zahraničných skúseností, zimná sezóna je pre hory rozhodujúca. Solventná klientela si v lete nevyberá hory, ale vodu. Zimná sezóna je pre podnikateľa nákladná, na druhej strane turista minie viacej peňazí. V Jasnej, kde sú podmienky na lyžovanie oveľa lepšie, sa podľa názoru V. Ternavského vydala samospráva a podnikatelia správnym smerom. Avšak v minulosti toľko ospevovaných Vysokých Tatrách sa dnes iba prešľapuje. Jediné, čo je na vzostupe, sú ceny služieb vrátane lyžiarskych vlekov a ubytovania. Tie by však mali stúpať len vtedy, keď stúpa kvalita. Nie je tomu však tak a jediný trend, v ktorom dochádza k zmene, je zmena sociálneho zloženia návštevníkov. Čím ďalej, tým je väčší podiel menej solventných turistov, menej náročných na variabilnosť v sortimente služieb. T-Ski udržiava korunové ceny lyžiarskej výučby už tretí rok na jednej úrovni, čo znamená, že v devízovom vyjadrení cena za výučbu v lyžiarskej škole klesá. Z ďalších mojich zahraničných skúseností, hovorí V. Ternavský, je rozhodujúca pre turistický región infraštruktúra, potom hotely a na to všetko nadväzujúce služby. My, ako malí podnikatelia, sa nachádzame až na tretej úrovni a naša existencia je vo veľkej miere ovplyvnená impulzom, ktorý sa dostáva z prvej úrovne. Z hľadiska zimnej turistiky v Tatrách sú to vlastníci vlekov, sedačiek a lanoviek. Je to teda jednotka. Problematická je nielen kapacita vlekov a sedačiek, ale aj technické parametre zjazdoviek. Niektoré z nich sú doslova životu nebezpečné a na mnohých si lyžiar môže doškriabať lyže, a tie dnes stoja aj dvadsaťtisíc Sk. Nedoriešená je predovšetkým otázka strediska, do ktorého by mali smerovať uvedené investície. Územný plán je vypracovaný, ale k nemu je vydávaných nespočetne veľa výnimiek. Turistické využitie regiónu je negované zákonom a z neho vyplývajúcich povinností TANAP-u. Štrbské Pleso, ako najvyššie položené stredisko zimných športov, má najviac vodných zrážok, teda snehu. Bežecké trate na Štrbskom Plese sú skutočne kvalitné. Nedá sa to povedať už o Solisku. Podľa V. Ternavského má najlepšie podmienky na rozvoj zimných športov Tatranská Lomnica. Kapacita sedačkovej lanovky je dostačujúca a po zlepšení parametrov zjazdoviek a ich prípadným umelým zasnežením by poskytla lyžiarovi dvojhodinový zážitok. A to je niečo, čo je príťažlivé aj pre solventnejšiu zahraničnú klientelu. Rozvoj regiónu Tatier je veľmi dôležitý. Turistika môže priniesť nové pracovné miesta pre ľudí žijúcich v Tatrách a v blízkom okolí. Z väčšieho objemu dodávok pre priemysel cestovného ruchu môže žiť väčší počet obchodníkov, výrobcov potravinárskych výrobkov a rovnako by sa zlepšili podmienky na tvorbu vlastných finančných zdrojov. Cudzie v žiadnom prípade neprichádzajú do úvahy. Nielen, že sú drahé, ale pre malých podnikateľov nedostupné. Naše hospodárenie totiž závisí do snehu. Dopredu nikto nevie, koľko ho napadá. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |