|
|||||||||||||||||
Streda 8.Marca 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koruny šetríme, s časom plytváme (I)Úsilie a čas, ktorý venujeme dôslednému plánovaniu, sa mnohonásobne vráti Na prelome starého a nového roka si mnohí ľudia celkom určite dávali rôzne predsavzatia, robili si plány do budúcnosti. Sami sebe sľubovali, že si nájdu viac času na to, čo už dávno chceli zrealizovať a čo zatiaľ zúfalo odsúvajú pod nátlakom iných vecí... Ani sme sa nenazdali a máme za sebou prakticky prvý štvrťrok nového roka. A čo naše plány a predsavzatia? Tým, ktorým sa ich darí plniť, blahoželáme, a tým, ktorí si stále myslia, že raz si nájdu viac času, ponúkame v niekoľkých pokračovaniach zopár rád, ako sa stať produktívnejším a spokojnejším. Čas má svoju cenu Čas je najvzácnejším majetkom, ktorý máme, tvrdí vo svojej publikácii o časovom manažmente Lothar W. Seiwert. Súhlasíme s jeho slovami a dodávame ako príklad úvahu o tom, ako si vy vážite svoj čas: Ak by ste vo vrecku mali posledných 24 korún, určite by ste si dobre rozmysleli, na čo ich miniete. Ako však hospodárite s 24 hodinami, ktoré máte k dispozícii? S časom väčšinou zaobchádzame doslova hazardne a vôbec nerozmýšľame, akým činnostiam sa venujeme a akú hodnotu majú tieto činnosti. Keby som tak mohol vrátiť čas..., také sú potom vaše slová a myšlienky. Ale čas sa vrátiť nedá! Pre všetkých z nás sa rovnako rýchlo odsýpajú zrniečka času, ktorý máme vyhradený. Záleží iba na nás, či dokážeme tieto zrniečka medzi svojimi prstami podržať, alebo či nám čas bude pomedzi prsty utekať... Preto nasleduje prvá rada: Stanovte si ciele, priority a plánujte. Ak neviete, do ktorého prístavu chcete doplávať, zbytočne budete nastavovať plachty ani jeden vietor nebude pre vás ten správny, hovoril už za dávnych čias Seneca. A napriek storočiam, ktoré odvtedy uplynuli, sú jeho slová aktuálne a pravdivé. Podľa prístupu k plánovaniu a podľa stanovovania cieľov rozlišujeme dve kategórie manažérov. Do prvej patria tí, ktorí plánujú spontánne - vypracujú si zoznam povinností, ktoré musia urobiť v najbližšom období, a to bez ohľadu na to, či tieto činnosti sú pre nich a pre ich funkciu dôležité zo strategického hľadiska. Orientujú sa na činnosti, nie na ciele. Nemajú pred sebou nijaký jasný a konkrétny cieľ. Sú obklopení množstvom lístočkov, popísaných papierov s úlohami či zaznačených stretnutí vo svojom pracovnom kalendári. Do druhej skupiny patria tí, ktorí plánujú strategicky orientujú sa na cieľ a plánujú od konca. Využívajú k svojmu projektovému plánovaniu tzv. organizéry a plánujú komplexne (pri plánovaní prepájajú pracovný život a súkromie tak, aby všetko bolo v súlade s ich životnou stratégiou). Takýto prístup je oveľa efektívnejší a prináša viaceré výhody: N pomáha sústrediť sa na cieľ a pomáha pri vypracúvaní cieleného plánu, N usmerňuje každodenné aktivity smerom k dlhodobému cieľu, N pomáha pri sebakontrole a vyhodnocovaní, N zvyšuje vytrvalosť pri realizácii plánu, N odstraňuje chaos a stres. Pri vypracúvaní strategického plánu sa odporúča držať týchto bodov: - plánujte cez budúcnosť k súčasnosti (vypracujte si zoznam dlhodobých cieľov, stanovte si priority a identifikujte najdôležitejšie ciele skupiny A), - plánujte od celku k detailom, - plánujte akčné kroky (vypracujte si zoznam možných činností pre ciele skupiny A, stanovte si priority a identifikujte najdôležitejšie činnosti skupiny A, - vypracujte si projektový plán činností (rozvrhnite si činnosti skupiny A, ktoré vás povedú k cieľu skupiny A a robte tieto činnosti v poradí, v akom sú rozvrhnuté), - plánujte kvalitu (odhaľte vlastnú krivku výkonnosti a prioritné činnosti vykonávajte v kvalitnom čase). Nezávisle od toho, ako je človek zaneprázdnený, mal by si vždy nájsť čas na plánovanie. Úsilie a čas, ktorý venuje plánovaniu, sa totiž mnohonásobne vráti. Dobrou metódou pri plánovaní je týždenné vytváranie blokov. Skúste si v piatok popoludní zrevidovať týždeň a naplánovať projekty budúceho týždňa. O dva týždne si povieme, ako postupovať ďalej. Marie Júdová Timan, s. r. o. Banská Bystrica (Autorka je lektorkou kurzu Manažérsky mix) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |