Hospodársky denník
USD43,382 Sk
EUR41,61 Sk
CHF25,873 Sk
CZK1,17 Sk
  Streda  8.Marca 2000

Vyhrá loby či domáce autobusy?


Slovensko a jeho investície začínajú byť pre výrobcov pritesné Ak chcete vidieť na Slovensku obraz biedy, stačí navštíviť zatiaľ ešte stále štátne podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Tie sa síce snažia zabezpečovať bezproblémovú dopravu autobusmi, avšak na to potrebujú určité podmienky. V prvom rade z technickej stránky vyhovujúce autobusy. Štatistika je však neúprosná. Súčasná technická úroveň autobusov je už dávno za kritickým bodom únosnosti. Prakticky 85 až 90 % autobusov je po čase životnosti, čo prináša nielen riziko havárií, ale aj nadmerné opravy, čo neúmerne predražuje ich prevádzku. Obnoviť vozidlový park by nebol problém, veď v Európe je dosť výrobcov autobusov, ale našim podnikom SAD chýbajú peniaze. A tu sa začína ďalšie dejstvo „autobusovej“ hry. Je ňou tichá výrobno-obchodná vojna medzi českou firmou Karosa a potenciálnymi výrobcami autobusov na Slovensku. Dokonca podľa Ing. J. Kalouska, riaditeľa dcérskej spoločnosti Karosa Bratislava, v prvom polroku tohto roka chcú začať montovať autobusy Karosa už aj na Slovensku. Karosa je už členom skupiny IRIS BUS, ktorá vznikla ako spoločný podnik francúzskeho Renaultu a talianskeho Iveca. Aktivizujú sa však aj slovenské strojárske firmy a slovenský trh sa tak stáva pritesný. Dokonca tri z nich - S.A.O., s. r. o., Lučenec, LIAZ, s. r. o., Zvolen a SlovBus, a. s., Nové Mesto nad Váhom - vytvorili Združenie výrobcov, dodávateľov a používateľov autobusov v SR s cieľom začať vyrábať slovenské autobusy. Ako nás informoval viceprezident združenia Ing. Jozef Lackovič, riaditeľ marketingu SlovBusu, cieľom združenia je zabezpečiť čo najrýchlejšiu výrobu autobusov, unifikáciu nakupovaných a vyrábaných tovarov, vyhovujúcu servisnú sieť, spoločný vývoj a obchodné kontakty. Združenie ponúka už na tento rok ucelenú škálu homologovaných autobusov v modifikácii medzimestská, linková, mestská, diaľková a zájazdová doprava. Zdá sa, že z tohto hľadiska by mohlo byť všetko v poriadku a slovenské autobusy by sa mohli začať vo veľkom vyrábať. Lenže opäť prichádzajú na rad peniaze. Vláda vyčlenila 200 miliónov korún na nákup nových autobusov . Teraz je rozhodujúce, aké kritériá zvolia predstavitelia ministerstva dopravy na prideľovanie prostriedkov, prípadne, akú formu bonifikácie zvolia pre jednotlivé podniky SAD a po druhé, koho vyberú alebo odporučia ako dodávateľa autobusov pre podniky SAD. V „autobusovom“ zákulisí prevládajú obavy, že to bude česká Karosa a nie slovenskí výrobcovia. Ako však zdôraznil štátny tajomník MDPT SR Ľ. Macháček, ak slovenské podniky spomínaného združenia ponúknu výhodnejšie podmienky, nepochybujem, že podniky Slovenskej autobusovej dopravy budú kupovať slovenské autobusy. Tento záujem by malo ministerstvo dopravy podporiť výraznejšie, nie iba podobnými vlažnými vyjadreniami. Veď presadzovanie domácich výrobkov je jedna z priorít tejto vlády. Dokáže to pri slovenských autobusoch? Miroslav Kunik
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.