|
|||||||||||||||||
Streda 8.Marca 2000 |
Máme schopné firmySBS pomáha exportu SR Od roku 1996 je Subkontraktačná burza Slovenska (SBS) jedným zo stabilných nástrojov pomoci exportu. Táto, zjednodušene povedané, medzinárodná sieť informačnej databázy dopytu a ponuky priemyselných výrobkov, ktorá pôsobí pri Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania, už pomohla viacerým malým a stredným firmám nájsť vhodného obchodného partnera zo zahraničia. O konkrétne skúsenosti SBS sa s nami podelil jej manažér Ing. Igor Kováčik. Aké podmienky však musí výrobca splniť, aby ste ho zaradili do ponuky? - Účastníkom SBS sa bezplatne môže stať každá malá a stredná výrobná firma, ktorá spĺňa podmienky vyžadované zahraničným partnerom. To v podstate znamená, že musí byť držiteľom certifikátu kvality. Ako vstup firmy do SBS prebieha? - Záujemca nám pošle svoju ponuku s konkretizáciou výrobku. Potom firmu navštívi pracovník SBS, aby jej výrobky presne, pomocou medzinárodnej metodológie UNIDO (organizácia pre priemyselný rozvoj pri OSN vo Viedni) identifikoval. Naši pracovníci sú ľudia s výrobnou praxou, takže podľa výkresovej dokumentácie dokážu zhodnotiť požiadavku zahraničnej firmy a možnosti slovenského partnera splniť ju. Takto preverenú firmu zaradíte do databázy SBS. Ako prebieha vlastné hľadanie vhodného obchodného partnera? - SBS boli zriadené na celom svete ako medzinárodná prepojená sieť, aj keď väčšinou sa pohybujeme v Európe. Získané údaje z firiem vložíme do tejto siete, kde sa konkrétne ponuky a dopyt medzi jednotlivými burzami z rôznych krajín stretávajú a párujú. Keď si uvedomíme množstvo dopytu na rôzne konkrétne výrobky a množstvo výrobcov, pravdepodobnosť stretnutia je vysoká. Okrem toho existujú rôzne združenia výrobcov, kde máme dobré vzťahy a máme veľmi dobré kontakty s našimi obchodnými zastupiteľstvami v zahraničí. Aj to sú vhodné zdroje na obchodné kontakty. Do ktorých odvetví sa najviac koncentruje ponuka slovenských výrobcov a naopak, aké sú najčastejšie požiadavky zahraničných záujemcov? - Spolu je ich päť: automobilizmus, drevársky, textilný priemysel, výroba liekov a výroba plastov a foriem. Naopak zo zahraničia prichádza 80 % požiadaviek na strojársku výrobu. Ide o odliatky, kovové a lisované dielce a až 50 % požiadaviek je z automobilového priemyslu. Na druhom mieste je textilný priemysel. Záujem konkrétneho odberateľa je často daný zameraním krajiny, odkiaľ pochádza. Napríklad z Francúzska sú väčšinou požiadavky na výrobu plastov alebo foriem či odliatkov, z Talianska zasa na textil. U nás sa hovorí v súvislosti s exportom o zaostávajúcej kvalite výroby, vysokých cenách a o neschopnosti pružne plniť požiadavky odberateľov. Aká je úroveň ponuky našich firiem? Spĺňajú podmienky zahraničných záujemcov? - V zásade však treba povedať, že naši podnikatelia majú na to, aby splnili všeobecne požadované podmienky. Dokážu uspokojiť dokonca aj rôzne špecifiká. Medzi tieto patrí napríklad požiadavka na výrobu z polotovarov, pochádzajúcich z krajiny odberateľa, či napríklad dodávky do 24 hodín. Za samozrejmosť sa v zahraničí považuje vlastníctvo certifikátu kvality v danom odbore. V čom bývajú z našej strany problémy?
|
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |