Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Platby za diaľnice nebudú meškať


- ubezpečuje stavbárov minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko Dopravu, poštové či telekomunikačné služby, rozhlasové a televízne vysielanie, diaľnice, cesty používa každý z nás dennodenne. Stali sa neoddeliteľnou súčasťou nášho života. So šéfom rezortu, ktorý tieto činnosti obhospodaruje, ministrom dopravy, pôst a telekomunikácií Jozefom Macejkom, sme sa pri príležitosti začínajúcej sa výstavy Intertransport 2000 zhovárali o súčasnom stave a trendoch vývoja v tomto odvetví na Slovensku. –––––––––- perex –––––––-
Často deklarujete mimoriadny význam rezortu pre ekonomiku Slovenska. Čo však z neho považujete za najdôležitejšie? -Tým, že pracovníci nášho rezortu skutočne slúžia občanom Slovenska každý deň, tak sme aj každý deň pod drobnohľadom verejnosti. Preto treba z tohto pohľadu aj pristupovať k riešeniu úloh rezortu. V súčasnom období je pre mňa prioritou nielen budovanie diaľnic, ale aj výstavba a oprava neraz veľmi nekvalitných ciest. Tempo rozvoja by som si želal také, aké je len vzhľadom na ekonomickú situáciu Slovenska maximálne možné. Ďalšou prioritou pre mňa je dokončenie transformácie autobusovej dopravy. Už sme vytvorili 17 nových podnikov SAD. V tomto roku chceme prikročiť k ich transformácii na štátne akciové spoločnosti a na ich postupnú privatizáciu. Nie, neodovzdáme autobusovú dopravu len do súkromných rúk. Zásadne chceme zachovať 51 % štátnu majoritu v podnikoch SAD. Chceme, aby noví spolumajitelia priniesli do SAD peniaze, pretože autobusový vozidlový park je už na 85 % opotrebovaný a pre kvalitnú prevádzku treba zabezpečiť nové autobusy. Treťou prioritou sú Železnice SR, ktoré sú vo veľmi zložitej situácii, veď ich zadlženosť je viac než 30 miliárd korún. Aby sa nám železničná doprava už v budúcom roku na Slovensku doslova nezrútila, pripravujeme transformáciu ŽSR na dva podniky. Spomenuli ste problém obnovy autobusov. Začína sa zápas, kto dodá SAD autobusy, kto získa slušný balík z 200 mil. Sk dotácií vyčlenených na tento účel. -Štátne podniky SAD s výnimkou roku 1995 nezískali za posledných desať rokov zo štátneho rozpočtu na nákup autobusov ani korunu. Pre tento rok je určených na investičné dotácie 200 mil. korún, konkrétne na nákup autobusov formou príspevku štátu na autobus. To bude jedna časť a zvyšnú cenu autobusu budú splácať podniky SAD. Podľa predbežných prieskumov požadujú š. p. SAD nákup asi 170 veľkokapacitných a malokapacitných autobusov. Výšku príspevku na jeden autobus sme zatiaľ ešte neurčili. Je však pravdou, že malokapacitné autobusy budú pre potrebu obslužnosti územia v okrajových regiónoch SR zvýhodnené vyšším príspevkom. Možnosti slovenských výrobcov v súťaži o získanie objednávky na dodávky autobusov sú veľmi dobré. Zákon o verejnom obstarávaní však nemôžeme porušiť. Určite nebudeme klásť slovenským výrobcom nijaké prekážky, veď nám ide tiež o zamestnanosť a rozvoj priemyslu na Slovensku. Osobne vidím perspektívu výroby autobusov na Slovensku veľmi pozitívne, najmä v spojení s niektorým renomovaným zahraničným výrobcom. V uplynulých dňoch sa veľa popísalo o situácii Slovenských lodeníc v Komárne, ktoré majú ekonomicko-výrobné problémy, pretože po zbombardovaní mostov v oblasti Nového Sadu Dunaj stále nie je splavný a oni nemôžu dopravovať svoje výrobky zákazníkom. Hovorí sa aj o pomoci štátu. -Otázkou splavnenia Dunaja v spomínanej oblasti sa intenzívne zaoberá Dunajská komisia so sídlom v Budapešti, ktorej členom je nielen Slovensko, ale napríklad aj Európska únia. Samo splavnenie nie je v zásade technickým problémom, ale má skôr rozmer ekonomický a politický. Vyčistiť plavebnú dráhu od zvyškov mostov si vyžaduje značné finančné prostriedky vo výške približne 25 mil. USD. Niektoré krajiny EÚ tvrdia, že okrem príspevku krajín EÚ by mali prispieť na obnovu aj členské krajiny Dunajskej komisie. Politický rozmer splavnenia Dunaja spočíva zasa v požiadavke Juhoslávie, ktorá žiada nahradiť škody na infraštruktúre, čiže jej praktické obnovenie v pôvodnom stave. Čiže nejde len o vyčistenie plavebnej dráhy, ale napríklad aj o postavenie mostov. Na komplexné vyriešenie problému opätovného splavnenia Dunaja bude preto nevyhnutné nájsť prijateľný kompromis všetkých zainteresovaných strán. Dnes ťažko povedať, kedy sa tak stane. Domnievam sa však, že to bude čoskoro. V uplynulých dňoch sa vynoril nový problém, s nádychom kauzy nemenovaného „odborníka“, a to je odpredaj námorných lodí. - Slovenská plavba a prístavy, a. s., je podnikateľským subjektom, ktorého majoritným akcionárom je Fond národného majetku SR. Ak FNM SR usúdi, že niektoré podnikateľské činnosti nie sú efektívne, má právo a povinnosť hľadať zlepšenie situácie. To je aj problém prípadného odpredaja neefektívnych námorných lodí, ktorý presadzuje FNM. V nijakom prípade teda nejde o zámernú likvidáciu námornej dopravy, ale o bytostne ekonomický problém, ktorý musí nielen FNM, ale aj manažment podniku účinne riešiť. Osobne však verím, že sa situáciu súvisiacu s možným odpredajom lodí, prípadne s inými možnosťami modernizácie námorného lodného parku podarí úspešne vyriešiť a nebude to znamenať zánik námornej plavby na Slovensku. Pred niekoľkými rokmi sa sľubne rozbehla prevádzka a činnosť národného leteckého dopravcu, ktorého úlohu zastávali Slovenské aerolínie. Uvažuje sa s obnovením takejto inštitúcie? - V súčasnosti neuvažujeme obnoviť myšlienku národného leteckého prepravcu. Od roku 1993 sa postupne etablovali na leteckom trhu noví slovenskí leteckí dopravcovia, ktorí rozvíjali leteckú dopravu bez finančnej podpory štátu. Štát nemal a ani nemá prostriedky na každoročné navršovanie základného imania národného dopravcu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR uvažuje aj o skončení svojej účasti v Slovenských aerolíniách, a. s., a do konca roka 2000 odpredá svoj 34-percentný balík akcií. Medzníkom pre rozvoj leteckej dopravy na Slovensku bude pristúpenie k multilaterálnej dohode ECAA, ktorá bude predchádzať pripravovanému vstupu Slovenska do Európskej únie. V pravidelnej leteckej doprave má najväčšie opodstatnenie orientácia na vykonávanie leteckých dopravných služieb lietadlami strednej a menšej kapacity a tiež pokračovanie vo vykonávaní dopravných služieb do štátov mimo Európy. V oblasti nepravidelnej dopravy sa otvára pole pôsobnosti na vykonávanie služieb pre dovolenkové sezónne obdobie do celej Európy a na druhej strane to vyžaduje dobrú kapitálovú a obchodnú prípravu a modifikáciu technického vybavenia slovenských leteckých dopravcov. Akosi v ústraní záujmu nielen médií je činnosť š. p. Slovenskej pošty. S akým rozvojom sa uvažuje v tomto podniku? - Program rozvoja Slovenskej pošty sa realizuje v súlade so zámermi, ktoré schválila vláda SR uznesením č. 352/99 k Poštovej politike. Je ich doslova kvantum, preto spomeniem iba niektoré. Predovšetkým sa budeme snažiť vypracovať návrh nového Poštového zákona, aj s príslušnou vykonávacou vyhláškou, ktorá bude orientovaná na riešenie vzťahu pošty, štátu a používateľov. Ďalej budeme realizovať poskytovanie univerzálnych poštových služieb, pravidlami budeme riadiť poštové služby, tarifné zásady, parametre kvality pri poskytovaní služieb atď. Na naplnenie hlavných cieľov a stratégie Slovenskej pošty, š. p., je v rámci programu modernizácie pripravená realizácia dvanástich základných rozvojových projektov. Spomeniem aspoň niektoré. Je to napríklad projekt rozvoja kuriérskych a expresných produktov, ďalej hybridná pošta, Tack and Trace, projekt Logistika, bezpečnosť pošty, automatizácia poštových operácií atď. Na realizáciu tohto programu sa do roku 2004 predpokladá vynaložiť približne 1,85 mld. Sk. Doslova horúcim zemiakom vo vašich rukách je privatizácia Slovenských telekomunikácií. Už ste spracovali jednotlivé návrhy záujemcov zo zahraničia, aké sú? - Prvé kolo hodnotenia máme už za sebou, ponuky sme vyhodnotili a všetci traja záujemcovia splnili jeho podmienky. Preto sme všetkých pozvali do druhého kola. Kedy sa uskutoční, to záleží od schválenia telekomunikačného zákona. Verím, že to všetko stihneme do konca mája, prípadne do konca júna. O peniazoch, o miliardách zatiaľ nevravme, múdrejší budeme po vyhodnotení druhého kola. Čo si vy ako minister dávate do vienka vykonať do konca tohto roka? -Je toho viac a uvidím, ako uspejem. Predovšetkým by som chcel, aby sa do konca júna tohto roka skončila privatizácia telekomunikácií. Po druhé musíme zabezpečiť spomínanú transformáciu železníc, aby sme sa vyhli ich kolapsu. Po tretie sa chcem naplno venovať výstavbe diaľnic, na ktorých v tomto roku preinvestujeme viac ako 7 miliárd korún. Pritom prehlasujem, že stavbári nebudú iba robiť a platby za vykonané práce pritom mesiace meškať. Financovanie prác na výstavbe diaľnic musí ísť ruka v ruke s realizáciou stavebných prác. Verím, že tieto neľahké úlohy splníme v roku 2000 bezo zvyšku. Jozef Kunik

počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam. Na západe územia môžu byť zdravotné ťažkosti výraznejšie. n Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny. (zč)

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami hlavne cez deň občasný dážď. V polohách nad 1700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 9 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m napoludnie okolo 3 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s. n V stredu a vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď, alebo prehánky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, na severe v stredu 3 až -1 stupeň. Najvyššia denná teplota 11 až 15, na juhu pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.09 a zapadne o 19.37 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno19
Belehradpolojasno14
Berlínoblačno10
Bratislavaobčasný dážď14
Bruseldážď9
Budapešťoblačno13
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno17
Kodaňdážď9
Lisabonpolooblačno14
Londýndážď11
Madridoblačno14
Milánooblačno16
Moskvapolooblačno12
Oslo dážď5
Parížprehánky13
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmpolooblačno10
Varšavadážď11
Viedeňobčasný dážď13
Záhrebpolojasno15
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.