Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000

Slovenská strela až stošesťdesiatkou - príloha Intertransport

Modernizácia nielen vlakov, ale aj železničných tratí
Po stresoch spojených s podpisom kolektívnej zmluvy, ktorá zaručila na štrajk sa pripravujúcim odborárom aspoň časť z požadovaného zvýšenia miezd, sa vedenie Železníc SR v uplynulých dňoch konečne prezentovalo aj pozitívnymi informáciami.

Rekonštrukcia trate
Prvá poteší najmä cestujúcich na trati Bratislava - Trnava. Medzi stanicami Bratislava-Rača -Trnava, začali totiž Železnice Slovenskej republiky prípravné práce na komplexnú rekonštrukciu železničnej trate a technických zariadení železničných staníc, na tejto exponovanej trati. Po jej skončení budú tadiaľ vlaky jazdiť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu. Rekonštrukcia je prvou etapou prestavby celého traťového úseku z Bratislavy do Košíc, cez Žilinu, s pokračovaním až do Čiernej nad Tisou. Celý tento úsek je súčasťou medzinárodného železničného koridoru č. V, s trasou Terst - Ľubľana - Budapešť - Bratislava - Košice - Ľvov. Prestavba celej trate je technicky a finančne náročná. Len rekonštrukcia úseku Bratislava-Rača - Trnava bude stáť 7.1 mld. Sk. Trať je stavebne rozdelená na 11 častí. V tomto roku sa skončí jedna časť, konkrétne traťový úsek Cífer - Trnava, v predpokladanej sume nákladov 505 miliónov korún. Celý úsek z Bratislavy až do Trnavy bude skončený v roku 2004. Na financovaní rekonštrukcie sa budú podieľať Európska únia, prostredníctvom štrukturálneho fondu ISPA, štátny rozpočet a banky svojimi úvermi. Rekonštrukcia trate Bratislava-Rača - Trnava, na úseku z Bratislavy do Svätého Jura je najvýznamnejšou investičnou akciou v tomto roku. Vlak s vysokými nárokmi
Druhou investičnou akciou, ktorá stála viac desiatok miliónov je nová zmodernizovaná vlaková súprava, ktorá technickými parametrami vyhovuje aj požiadavkám Medzinárodnej únie železníc, na jazdu po vysokorýchlostných medzinárodných tratiach. Vozne sú konštruované na rýchlosť 160 km/hod. V modernizovanej súprave, ktorá bude od 28. mája premávať na trati Bratislava - Brno - Praha, sú zaradené štyri typy vozňov - 1. a 2. triedy, reštauračný a bufetový vozeň a služobný vozeň. Všetky sú vybavené klimatizáciou, hygienickou bunkou s uzavretým systémom WC, priestorom pre telesne postihnutých a dverami s poloautomatickým ovládaním. Vozne zmodernizovali zo staršieho typu, pri nákladoch na jeden vozeň, vo výške 13 miliónov korún. V čele vlaku je zaradená taktiež modernizovaná lokomotíva, ktorá bola v prevádzke už od r. 1974. a ubehla už 3.7 milióna kilometrov. Nákup novej lokomotívy by podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského, vyšiel - podľa vybavenia - od 65 do 80 miliónov. Pritom na rekonštrukciu vydali iba 35 miliónov Sk. Nová lokomotíva by mala vydržať v prevádzke ďalšie štvrťstoročie. Celú zmodernizovanú a vynovenú súpravu predviedli predstavitelia Železníc SR, v uplynulom týždni. Železničné opravovne a strojárne Vrútky ktoré modernizáciu realizovali, vybavili zmodernizované vagóny aj novým protišmykovým systémom, výkonnejšími hydraulickými tlmičmi na podvozkoch, silnejším osvetlením, vykurovaním a dverami na fotobunku. Vrútočania dokonca uspeli aj v súťaži na opravy lokomotív v Čechách.


Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.