Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vždy je lepšie sa dohodnúť


O práci Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácii SR s jeho prezidentom A. Egyedom Zväz zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií SR je reprezentatívnou zamestnávateľskou organizáciou, ktorá združuje podnikateľské a zamestnávateľské subjekty z odvetví železničnej, cestnej, leteckej a vodnej dopravy a tiež pôšt a telekomunikácií. Bližšie o význame, cieľoch, ale najmä aktuálne riešených problémoch tejto najväčšej stavovskej organizácie na Slovensku sme diskutovali s jej prezidentom, ktorým je generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Andrej Egyed. –––––––- perex –––––––-.
Ako možno charakterizovať zväz, ktorý patrí medzi najvýznamnejšie na Slovensku? -Náš zväz v roku 1996 založilo päť subjektov - Železnice SR, Slovenské telekomunikácie, Slovenská pošta, Slovenská plavba a prístavy a Zväz autobusovej dopravy. Postupne sa do neho prihlásilo ďalších 31 subjektov, takže k dnešnému dňu zväz reprezentuje 36 členov - subjektov, ktorí participujú na práci rezortu MDPT SR. Z hľadiska zastúpenia podnikateľských subjektov a v nich pracujúcich zamestnancov predstavujeme v súčasnosti najväčšiu organizáciu zamestnávateľov s vyše stotisíc zamestnancami. Tento fakt má mimoriadny význam pri riešení ich hospodárskych a sociálnych záujmov, rovnako pri rokovaniach s ústrednými a regionálnymi orgánmi štátnej správy, samosprávy a odborovými orgánmi. Je záujmom zväzu a podnikateľských inštitúcií vytvoriť priaznivé predpoklady a podmienky na uplatňovanie štátnej dopravnej, poštovej a telekomunikačnej politiky, na rozvoj a modernizáciu dopravnej, poštovej a telekomunikačnej infraštruktúry, aby sa uplatňovali progresívne technológie a skvalitňovali tak dopravné, poštové a telekomunikačné služby. Spomínate záujmy, ktoré sledujete. Patria medzi ne aj environmentálne ciele, pretože doprava nepatrí medzi priateľov životného prostredia. -Doprava svojou technickou základňou, rozsahom dopravných výkonov a zaťaženosťou dopravných prúdov negatívne vplýva na životné prostredie, bezpečnosť a zdravie občana. Zabezpečenie symbiózy dopravy a životného prostredia je v súlade s trvalo udržateľným rozvojom dopravy, jej mobility a podporou environmentálne ohľaduplnejších a bezpečnejších druhov dopravy. Ak si uvedomíme, že služby tohto rezortu umožňujú a urýchľujú vzájomnú komunikáciu, skracujú vzdialenosti a pomáhajú k tovarovej i netovarovej výmene a pohybu osôb, treba uznať že sú významnými činiteľmi technického a spoločenského pokroku, pričom opakujem, stále myslíme aj na dodržiavanie pravidiel zabezpečujúcich kvalitné životné prostredie. Ako hodnotíte vašu spoluprácu s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR? - Od roku 1997 sa vytvorila pravidelná spolupráca medzi kanceláriou nášho zväzu a jednotlivými sekciami Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ktorá je zárukou riešenia hospodárskych a sociálnych problémov z hľadiska záujmov a potrieb členov zväzu. Predstavitelia ministerstva a zväzu si uvedomujú spoločnú zodpovednosť a rovnako aj spoločný záujem na zabezpečovaní dynamického a harmonického rozvoja rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Možno teda povedať, že sociálne partnerstvo vo vašom zväze je účinné a neformálne? -Často si to ani neuvedomujeme, ale naše služby používajú vari všetci občania každý deň. Zamestnávatelia si vážia desaťtisíce našich pracovníkov, zamestnancov dopravy, pôšt i telekomunikácií, ktorí túto prácu denne vykonávajú. Organizácie ako napríklad Slovenská pošta či Slovenské telekomunikácie v súčinnosti s odborovými orgánmi vypracovali a vzájomne aj zabezpečujú realizáciu Programu rozvoja ľudských zdrojov a aj riešenia jeho prípadných sociálnych dôsledkov. Žijeme v období, keď vzájomné vzťahy ľudí v spoločnosti označujeme za komplikované a konfliktné, k čomu výrazne prispieva naše politická, ekonomická a sociálna situácia. Nie sme voči nemu imúnni, ale práve preto sa usilujeme cez pochopenie seba chápať aj iného človeka. Spomínate vzájomné vzťahy medzi vaším zväzom a zamestnancami. V uplynulých týždňoch z tohto pohľadu rezonoval pripravovaný štrajk železničiarov. Podniku, ktorého ste generálny riaditeľ. -Určite to neprispelo k upokojeniu atmosféry v uplynulých týždňoch, ale som veľmi rád, že sme nakoniec našli spoločné riešenie a že sa uvoľnilo napätie, ktoré existovalo na pracoviskách. Našli sme aj určité riešenie v posilnení prémiovej zložky mzdy za marec i v náraste priemernej mzdy. ŽSR ponúkli nárast miezd v tomto roku o 265 miliónov korún s tým, že rozdelenie týchto mzdových prostriedkov bude predmetom kolektívneho vyjednávania. Prisľúbený nárast objemu miezd predstavuje v priemere mesačne 462 Sk na zamestnanca. Ak by sa štrajk uskutočnil, denne by železnice strácali 60 miliónov korún. Keďže sa, našťastie, štrajk neuskutočnil, manažmentu ŽSR sa tak vytvárajú priaznivejšie podmienky na postupné ozdravovanie podniku. Valné zhromaždenie Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR schválilo plán hlavných úloh vášho Zväzu na rok 2000. Na čo sa zameriate najviac v tomto roku. -Plán hlavných úloh je tematicky i obsahovo zameraný na úlohy štátnej dopravnej politiky, štátnej poštovej politiky a telekomunikačnej politiky. Budeme sa, samozrejme, zameriavať aj na riešenie aktuálnych hospodárskych úloh, ďalej na riešenie všetkých priorít z danej oblasti a na zabezpečovanie interných záujmov nášho zväzu najmä jeho členov. Plán hlavných úloh zväzu je koncepčný a harmonický dokument, ktorý je previazaný aj so záujmami ministerstva dopravy, a tak aj pristupujeme k jeho plneniu. Môžem uviesť, že na zlepšenie činnosti Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií SR určite pomôže aj novovytvorené Združenie dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, v ktorom budú zastúpené aj tie podnikateľské a zamestnávateľské zväzy, ktoré nie sú členmi nášho Zväzu, ako je napríklad nákladná cestná doprava, zasielatelia, ČESMAD, mestská hromadná doprava a ďalšie. Nepochybujem, že v roku 2000 splníme všetky povinnosti, ktoré nám plán hlavných úloh určuje. Jozef Kunik
Text pod obrázok:
Andrej Edyed
Snímka archív

počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam. Na západe územia môžu byť zdravotné ťažkosti výraznejšie. n Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny. (zč)

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami hlavne cez deň občasný dážď. V polohách nad 1700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 9 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m napoludnie okolo 3 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s. n V stredu a vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď, alebo prehánky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, na severe v stredu 3 až -1 stupeň. Najvyššia denná teplota 11 až 15, na juhu pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.09 a zapadne o 19.37 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno19
Belehradpolojasno14
Berlínoblačno10
Bratislavaobčasný dážď14
Bruseldážď9
Budapešťoblačno13
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno17
Kodaňdážď9
Lisabonpolooblačno14
Londýndážď11
Madridoblačno14
Milánooblačno16
Moskvapolooblačno12
Oslo dážď5
Parížprehánky13
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmpolooblačno10
Varšavadážď11
Viedeňobčasný dážď13
Záhrebpolojasno15
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.