Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













2000 dopravcov na dlažbe?


Podmienky v preprave tovaru v SR sa stále zhoršujú
Hoci sme mnohí vstúpili do posledného roka druhého milénia s veľkým jasotom, slovenskí dopravcovia nie sú rokom 2000 nadšení. Začali totiž hospodáriť v tých najnepriaznivejších podmienkach, aké si len vedeli predstaviť. Zvýšili sa poplatky za využívanie diaľničnej siete, platiť musia opäť o 30-percentnú zvýšenú cestnú daň, vysoko nad 30 korún sa vyšplhala aj cena nafty a benzínu a poponáhľala sa aj poisťovňa a potichu zvýšia poplatky za povinné poistenie až o 38 %. „Len tento novoročný ťbalíčekŤ znamenal pre autodopravcov zvýšenie finančného zaťaženia o 120 až 150 tis. korún ročne na jednu súpravu,“ zdôraznil na úvod rozhovoru dnešný hosť redakcie, prezident Združenia ČESMAD Slovakia, Ing. Rudolf Valentíny. Tieto i ďalšie opatrenia v neprospech slovenských autodopravcov znamenali značné zníženie ich konkurenčnej schopnosti . Napríklad v porovnaní s českými autodopravcami majú vyššie náklady až o 15 - 20 %. Ako sa to premietne do podmienok ich existencie? - Slovenská cestná doprava skutočne vstúpila do roku 2000 s veľkými rozpakmi. Dosahy zvýšenia rôznych poplatkov a cien spôsobujú, že mnohí naši autodopravcovia sa dostávajú do straty, čo však spätne vyvoláva tlak na zvýšenie cien za ich služby. Preto Združenie ČESMAD zameriava svoju činnosť v tomto roku predovšetkým na riešenie týchto problémov. Začali sme rokovania so zástupcami Ministerstva financií SR o úpravách, respektíve o zmiernení týchto dosahov na autodopravcov. Pripravujeme aj zriadenie pracovnej skupiny zloženej z pracovníkov ministerstva financií a dopravy, kde chceme rokovaním dosiahnuť dohodu o racionálnej výške správnych poplatkov. Napríklad pri poplatkoch za diaľnice sú postihnutí iba naši dopravcovia, pretože zahraniční dopravcovia jazdia u nás nielen bez poplatkov, ale aj bez postihu. Slovenskí autodopravcovia „brázdia“ cesty celej Európy. V tejto súvislosti zdôrazňujú napríklad aj nepomer ceny nafty a benzínu. - Je to jeden z bodov programu rokovania s ministerstvom, pretože skutočne je v spotrebnej dani medzi naftou a benzínom výrazný nepomer v neprospech nafty. Odporúčania v krajinách Európskej únie vravia o pomere približne 70 % ceny nafty z ceny benzínu. U nás je to podstatne nepriaznivejšie. Preto máme v tomto smere podporu nielen Európskej komisie, ale aj Medzinárodnej únie dopravcov. V najbližšom čase budeme opäť rokovať s predstaviteľmi Európskej komisie, aby sa naši autodopravcovia dôkladne pripravili na podmienky, ktoré platia v krajinách Európskej únie. Dokonca v spolupráci s programom PHARE a v spolupráci so Žilinskou univerzitou pripravujeme zriadenie školiaceho strediska pre našich členov, aby boli potrebné informácie čo najkvalitnejšie. Spomínate spoluprácu s univerzitou v Žiline, ako možno hodnotiť spoluprácu s partnermi z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR? -Aj s predstaviteľmi tejto inštitúcie sa snažíme spolupracovať veľmi konkrétne a napríklad v súčasnosti diskutujeme o novele zákona 168/1996 Z. z. Vďaka dobrej komunikácii s predstaviteľmi ministerstva sa nám darí riešiť viaceré problémy. Ak by sme ich neriešili operatívne, tak by sa zrejme splnili naše výpočty o tom, že až 2000 autodopravcov a ich zamestnancov by sa mohlo v roku 2000 dostať na dlažbu. Čiže musíme chrániť záujmy našich členov, aby podnikali v podobných podmienkach ako autodopravcovia v okolitých krajinách, aby neboli znevýhodňovaní a aby tak nestrácali svoju konkurenčnú schopnosť. Veď či chceme alebo nie, problematika cestnej dopravy sa týka celej našej spoločnosti. Radikálne riešenie problémov - v úvode roka to tak riešili napríklad vo Francúzsku - spôsobuje značné finančné straty, ba až ochromenie celej spoločnosti. To nie je v záujme Združenia ČESMAD a isto ani partnerov, s ktorými rokujeme o problémoch. Som toho názoru, že je racionálnejšie a efektívnejšie nájsť pri riešení konfliktu vzájomný kompromis, ktorý je akceptovateľný pre všetky zúčastnené strany. Veď už starí otcovia pochopili, že ak chcú získať z ovečky veľa vlny, musia ju strihať pravidelne a nie jednorazovo odrať z kože. (jk)

počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam. Na západe územia môžu byť zdravotné ťažkosti výraznejšie. n Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny. (zč)

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami hlavne cez deň občasný dážď. V polohách nad 1700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 9 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m napoludnie okolo 3 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s. n V stredu a vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď, alebo prehánky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, na severe v stredu 3 až -1 stupeň. Najvyššia denná teplota 11 až 15, na juhu pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.09 a zapadne o 19.37 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno19
Belehradpolojasno14
Berlínoblačno10
Bratislavaobčasný dážď14
Bruseldážď9
Budapešťoblačno13
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno17
Kodaňdážď9
Lisabonpolooblačno14
Londýndážď11
Madridoblačno14
Milánooblačno16
Moskvapolooblačno12
Oslo dážď5
Parížprehánky13
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmpolooblačno10
Varšavadážď11
Viedeňobčasný dážď13
Záhrebpolojasno15
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.