Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000

2000 dopravcov na dlažbe?


Podmienky v preprave tovaru v SR sa stále zhoršujú
Hoci sme mnohí vstúpili do posledného roka druhého milénia s veľkým jasotom, slovenskí dopravcovia nie sú rokom 2000 nadšení. Začali totiž hospodáriť v tých najnepriaznivejších podmienkach, aké si len vedeli predstaviť. Zvýšili sa poplatky za využívanie diaľničnej siete, platiť musia opäť o 30-percentnú zvýšenú cestnú daň, vysoko nad 30 korún sa vyšplhala aj cena nafty a benzínu a poponáhľala sa aj poisťovňa a potichu zvýšia poplatky za povinné poistenie až o 38 %. „Len tento novoročný ťbalíčekŤ znamenal pre autodopravcov zvýšenie finančného zaťaženia o 120 až 150 tis. korún ročne na jednu súpravu,“ zdôraznil na úvod rozhovoru dnešný hosť redakcie, prezident Združenia ČESMAD Slovakia, Ing. Rudolf Valentíny. Tieto i ďalšie opatrenia v neprospech slovenských autodopravcov znamenali značné zníženie ich konkurenčnej schopnosti . Napríklad v porovnaní s českými autodopravcami majú vyššie náklady až o 15 - 20 %. Ako sa to premietne do podmienok ich existencie? - Slovenská cestná doprava skutočne vstúpila do roku 2000 s veľkými rozpakmi. Dosahy zvýšenia rôznych poplatkov a cien spôsobujú, že mnohí naši autodopravcovia sa dostávajú do straty, čo však spätne vyvoláva tlak na zvýšenie cien za ich služby. Preto Združenie ČESMAD zameriava svoju činnosť v tomto roku predovšetkým na riešenie týchto problémov. Začali sme rokovania so zástupcami Ministerstva financií SR o úpravách, respektíve o zmiernení týchto dosahov na autodopravcov. Pripravujeme aj zriadenie pracovnej skupiny zloženej z pracovníkov ministerstva financií a dopravy, kde chceme rokovaním dosiahnuť dohodu o racionálnej výške správnych poplatkov. Napríklad pri poplatkoch za diaľnice sú postihnutí iba naši dopravcovia, pretože zahraniční dopravcovia jazdia u nás nielen bez poplatkov, ale aj bez postihu. Slovenskí autodopravcovia „brázdia“ cesty celej Európy. V tejto súvislosti zdôrazňujú napríklad aj nepomer ceny nafty a benzínu. - Je to jeden z bodov programu rokovania s ministerstvom, pretože skutočne je v spotrebnej dani medzi naftou a benzínom výrazný nepomer v neprospech nafty. Odporúčania v krajinách Európskej únie vravia o pomere približne 70 % ceny nafty z ceny benzínu. U nás je to podstatne nepriaznivejšie. Preto máme v tomto smere podporu nielen Európskej komisie, ale aj Medzinárodnej únie dopravcov. V najbližšom čase budeme opäť rokovať s predstaviteľmi Európskej komisie, aby sa naši autodopravcovia dôkladne pripravili na podmienky, ktoré platia v krajinách Európskej únie. Dokonca v spolupráci s programom PHARE a v spolupráci so Žilinskou univerzitou pripravujeme zriadenie školiaceho strediska pre našich členov, aby boli potrebné informácie čo najkvalitnejšie. Spomínate spoluprácu s univerzitou v Žiline, ako možno hodnotiť spoluprácu s partnermi z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR? -Aj s predstaviteľmi tejto inštitúcie sa snažíme spolupracovať veľmi konkrétne a napríklad v súčasnosti diskutujeme o novele zákona 168/1996 Z. z. Vďaka dobrej komunikácii s predstaviteľmi ministerstva sa nám darí riešiť viaceré problémy. Ak by sme ich neriešili operatívne, tak by sa zrejme splnili naše výpočty o tom, že až 2000 autodopravcov a ich zamestnancov by sa mohlo v roku 2000 dostať na dlažbu. Čiže musíme chrániť záujmy našich členov, aby podnikali v podobných podmienkach ako autodopravcovia v okolitých krajinách, aby neboli znevýhodňovaní a aby tak nestrácali svoju konkurenčnú schopnosť. Veď či chceme alebo nie, problematika cestnej dopravy sa týka celej našej spoločnosti. Radikálne riešenie problémov - v úvode roka to tak riešili napríklad vo Francúzsku - spôsobuje značné finančné straty, ba až ochromenie celej spoločnosti. To nie je v záujme Združenia ČESMAD a isto ani partnerov, s ktorými rokujeme o problémoch. Som toho názoru, že je racionálnejšie a efektívnejšie nájsť pri riešení konfliktu vzájomný kompromis, ktorý je akceptovateľný pre všetky zúčastnené strany. Veď už starí otcovia pochopili, že ak chcú získať z ovečky veľa vlny, musia ju strihať pravidelne a nie jednorazovo odrať z kože. (jk)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.