Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000

Nezlomené modré krídla


Slovenské aerolínie sa postupne vyrovnávajú s dôsledkami minulého roka Letecká spoločnosť Slovenské aerolínie, a. s., začala svoju činnosť 1. mája 1998. Po skončení licencie na vykonávanie leteckej prevádzky im už začiatkom roku 1999 Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ďalšiu licenciu neudelilo a prišlo tak k nedobrovoľnému zastaveniu prevádzky od 15. januára až do 9. augusta 1999. To malo značný dosah na výsledky a fungovanie spoločnosti. Aj preto Slovenské aerolínie v minulom roku prepravili dovedna iba 9300 pasažierov. Celkové prevádzkové výnosy spoločnosti predstavovali v roku 1999 približne len 40 miliónov Sk, čo je v porovnaní s rokom 1998 výrazný, takmer osemnásobný pokles. K najvýraznejšiemu prepadu došlo v oblasti nepravidelnej dopravy, kde počet pasažierov klesol zo 76 000 v roku 1998 na 1600 osôb v roku 1999. Spoločnosť sa dnes postupne vyrovnáva s minuloročnou stratou z letnej turistickej sezóny a s vysokými nákladmi do obnovenia leteckých liniek. „Po uzavretí dohody s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o nových nájomných zmluvách a získaním licencie na vykonávanie leteckej dopravy sa začína v tomto roku nová etapa rozvoja Slovenských aerolínií,“ povedal nám generálny riaditeľ Slovenských aerolínií, a. s., Ing. Pavol Mladý. „V súčasnosti prevádzkujeme pravidelnú leteckú linku Bratislava - Moskva - Bratislava, ďalej linku do Košíc a späť a pravidelnú linku do Mníchova a späť, s možnosťou okamžitých spojení do viac ako 30 a celkovo viac ako 200 destinácií celého sveta. Spoločnosť v súčasnosti rokuje o dovoze lietadla SAAB 340 a o otvorení pravidelného spojenia Bratislava - Zürich a späť. Okrem pravidelných liniek sme schopní dopraviť našich pasažierov do významných turistických centier Európy, akými sú napríklad Antalya, Palma de Mallorca, Rodos, Cagliari atď. V súčasnosti prevádzkujeme tri lietadlá typu Tu-54 M, ktoré sú vybavené navigačným systémom UNIVERSAL UNS-1D, protizrážkovým systémom TCAS-II, poveternostným rádiolokátorom s indikáciou sily vetra RDB-4B a audiovizuálnym systémom firmy VTS New York. Okrem pravidelnej a nepravidelnej dopravy zabezpečujú Slovenské aerolínie aj leteckú tovarovú dopravu a prepravu pošty. V ďalšej fáze rozvoja budeme potrebovať lietadlá na spojenie so západnou Európou. Uvažujeme, že v krátkom horizonte budeme mať sedem či osem lietadiel, čo je už slušná letecká spoločnosť.“ Toľko generálny riaditeľ Slovenských aerolínií, a. s., Ing. Pavol Mladý. Z hľadiska rozvoja leteckej dopravy na Slovensku je však dôležité aj kvalitné fungovanie dvoch letísk - Bratislavy a Košíc, ktoré zatiaľ stále spĺňajú iba regionálne kritériá. Aj pre bratislavské a košické letisko sa otvoria nové možnosti rozvoja, zrejme až po vstupe Slovenska do Európskej únie a nadväzným vybudovaním infraštruktúry medzi Bratislavou a Viedňou. (jk)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.