Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000

Menej lodí cez VD Gabčíkovo


Od začiatku roka bolo preplavených komorami Vodného diela Gabčíkovo (VDG) 2261 plavidiel. V roku 1998, keď sa v apríli začal kosovský konflikt, počas ktorého bola zablokovaná dunajská vodná cesta, to v rovnakom období bolo vyše 4000 preplavených plavidiel. Od roku 1992, keď VDG začalo fungovať, preplávalo komorami 111 117 plavidiel s 37,8 milióna tonami tovaru a takmer 1,3 milióna osobami na palube. Plavebné komory napustili 22 039-krát. Stratový Váhostav
Váhostav, a. s., Žilina vykázal v uplynulom roku stratu 89,96 milióna Sk pri medziročnom poklese výroby o 26,3 % na 1,838 miliardy Sk. Takýto výsledok hospodárskej činnosti bol v rozhodujúcej miere zapríčinený útlmom diaľničného programu. Zatiaľ čo z prevádzkovej činnosti dosiahol Váhostav v roku 1999 zisk 116,4 milióna Sk, strata na finančných operáciách predstavovala 150,38 milióna Sk a strata na mimoriadnej činnosti 55,98 milióna Sk. Podiel prác Váhostavu v zahraničí v roku 1999 tvoril 5,2 % z objemu výroby. Čerpacie stanice mají problémy
V poradí 62. čerpaciu stanicu na Slovensku otvorila v piatok v Bratislave na Vajnorskej ulici OMV Slovensko, s. r. o. Jej súčasťou je prvá umyváreň, v ktorej nedochádza k mechanickému kontaktu umývacieho zariadenia s lakom karosérie automobilu. Tento druh umývania chráni lak automobilu proti jemným škrabancom, ktoré na ňom zanecháva umytie na kefových umývacích linkách. V SR sa vlani prostredníctvom siete všetkých čerpacích staníc predalo vyše bilióna litrov pohonných látok. Trh s pohonnými látkami však v súčasnosti stagnuje, pričom mnohé renomované spoločnosti utlmili programy výstavby nových čerpacích staníc. Najväčšie problémy robia v súčasnosti čerpacím staniciam tzv. HTA - závodné alebo tiež domáce čerpacie stanice za „rôznymi plotmi“, ktoré sa správajú ako maloobchodný predajcovia, pričom nespĺňajú viaceré parametre, ktoré sú na ich prevádzku nevyhnutné. HTA realizujú nákup za veľkoobchodné ceny a prostredníctvom rôznych pútačov sa snažia prilákať čo najviac zákazníkov. Ich aktivity pôsobia proti predaju prostredníctvom oficiálne vybudovaných čerpacích staníc. Trend HTA sa rozmohol v posledných dvoch rokov. V súčasnosti pôsobí na Slovensku približne 250 takýchto subjektov. Za jeden stojan na vydávanie pohonných látok zaplatí firma v súčasnosti podľa typu od 1 do 3 miliónov Sk. Čerpacia stanica moderného typu, akú dnes sprevádzkovala spoločnosť OMV Slovensko, si vyžiada rádovo asi 50 miliónov Sk. Sama investícia predstavuje približne 30 miliónov Sk a ďalších asi 20 miliónov Sk musí firma investovať, aby získala povolenie na jej prevádzku. Čerpacie služby dnes motoristom na Slovensku poskytuje spolu 615 čerpacích staníc, z ktorých 100 je privátnych a zvyšok predstavujú značkové. (TASR)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.