Hospodársky denník
USD43,397 Sk
EUR41,542 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Utorok  11.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Skorumpovanie i rozmach športu


Trendom je, aby divák platil za televízny prenos zo športových podujatí Šport výrazne mení lokálny, ale aj medzinárodný charakter. Zohráva výraznú spoločenskú úlohu a točí sa v ňom viac peňazí. Je veľa otázok, ktoré sa v tejto súvislosti vynárajú a volajú po diskusii. A tak vzniklo Svetové športové fórum, ktoré domov našlo v známom turistickom centre St. Moritz. Na tohtoročnom fóre, už druhé, sa účastníci venovali témam: vzťah športu a biznisu s hľadiska vrcholových športovcov a producentov športových potrieb, úloha a ďalšie smerovanie medzinárodných organizácií a inštitúcií pôsobiacich v športe, vzťah športu a médií s dôrazom na nástup nových informačných technológií, šport z hľadiska finančných analytikov, ako aj úloh a postavenia vlád vo vzťahu k športu. Ekonomická expanzia
Vývoj a úspechy športu by sa nedosiahli bez partnerstva s podnikateľským prostredím a prenosovými médiami. Lenže partnerstvo prinieslo niekoľko kladov i negatíva, a to: poprední športovci patria k najviac plateným jednotlivcom na planéte. Podnikateľské prostredie zvyšuje z roka na rok podiel marketingových rozpočtov v prospech sponzorských príspevkov na šport. Svetová agentúra Sponsorship Resarch Institute odhaduje objem sponzorských prostriedkov v športe v roku 2000 na 24,6 mld. USD, čo je o 10 miliárd viac ako vlani. Športové entity začali agresívne nachádzať finančné zdroje na kapitálových trhoch, kde sa objavili akcie mnohých športových klubov. Pojem športové portfólio akcií začína byť novým fenoménom pre investičné spoločnosti. Vo Veľkej Británii je 18 futbalových klubov listovaných na Burze cenných papierov s celkovou hodnotou 1 mld. libier šterlingov. Komercionalizácia športu je živá téma. Hoci partnerstvo šport a podnikatelia ho živí, je často videný a prezentovaný médiami ako korumpujúci element, ktorý podkopáva pravé hodnoty športu. Ale bez podpory podnikateľskej komunity by šport neprežil na žiadnej úrovni. A to aj preto, lebo veľmi málo vlád je ochotných a pripravených zabezpečiť potrebné zdroje na financovanie tejto časti society. Príkladom sú OH, ktoré sú kryté z podnikateľského prostredia, bez akéhokoľvek podielu verejných prostriedkov. Dnes je šport komplexom medzinárodného biznisu s nepredstaviteľným množstvom peňazí, ako aj sociálnych, politických a právnych oblastí. Športovci, federácie, sponzori a fanúšikovia dostávajú v nových podmienkach novú dynamiku. Šport láka k obrazovkám miliardy divákov. Stačí sa len pozrieť na finále behu na 100 m na OH alebo finálový zápas Svetového pohára vo futbale, ktorý bol v roku 1998 najsledovanejším športovým podujatím v histórií (33, 4 mld. divákov). Hry XXVII. olympiády v Sydney by malo sledovať okolo 25 mld. Majstrovstvá sveta v F 1 sledovalo v roku 1999 asi 57,8 mld. divákov. Televízia je jednoducho najdôležitejším faktorom, ktorá prináša peniaze do športu. Trendom je, aby televízne stanice neplatili za prenosové práva organizátorom športových podujatí s výnimkou OH a málo popredných medzinárodných podujatí. Organizátori budú musieť nájsť sponzorov, aby zaplatili televízne pokrytie a prenosy. Pre niekoho je zmena výhodná, avšak organizátor podujatia predovšetkým malého alebo menšieho významu bude postavený pred ťažkú úlohu, ako vykryť narastajúce výdavky. Športový priemysel
Výrobcovia športových potrieb sú priamo závislí od rozvoja športu, preto sa výrazne podieľajú na jeho podpore. Napríklad firma Adidas-Salamon, ktorá má čistý ročný predaj v objeme 4,9 mld. USD alokuje 13 % z marketingového rozpočtu na sponzoring športovcov. Zmeny v športe, predovšetkým vývoj televízneho pokrytia a predaj televíznych práv, zdá sa, ešte výraznejšie zasiahnu športové federácie. Stanovenie si obchodnej politiky nebude také jednoduché. Platená televízia, to znamená, že divák si bude musieť zaplatiť za sledovanie TV prenosu, zásadne môže zmeniť doterajší vplyv federácií. Napríklad TV práva na futbalový Svetový pohár na rok 2002 kúpila nemecká skupina Kirch/Sporis za 1,3 mld. USD. Všetko by bolo normálne až dovtedy, keď táto skupina sa rozhodla vysielať niektoré zápasy z SP ako pay-per-view bázu, čo znamená, že televízny divák si bude musieť zaplatiť za každý tento zápas. Je to po prvý raz, keď sa takéto športové podujatie stalo čisto obchodnou špekuláciou. V minulosti športové federácie boli neprofesionálnymi organizáciami, ktoré sa spoliehali výlučne na prácu dobrovoľníkov. Dnes sa začínajú transformovať na firemné štruktúry a ich činnosť začína ležať na zodpovednosti platených profesionálov. Napríklad Svetová lyžiarska federácia FIS má už plateného predsedu. Mnohé úseky riadia profesionáli, ako napríklad športový úsek, marketing, TV práva , legislatívu a pod. Otázkou je, ako rýchlo a efektívne sa športové federácie, NOV a kluby dokážu prispôsobiť požiadavkám času. V oblasti ľudských zdrojov, ale aj v systéme práce, práv a povinností je smerovanie k náboru skúsených profesionálov. Je dôležité poznamenať, že vrcholový šport má prepojenie na amatérsky šport a má naň jasný vplyv, je zrejmé, že časť zdrojov podporujúcich amatérsky šport prichádza z profesionálneho, vrcholového športu. Slová Williho Banksa adekvátne vystihujú súčasnosť: „Veľa ľudí cíti, že peniaze ruinujú šport. Ja si myslím, že ak v každom odvetví hospodárstva, biznise sú peniaze dôležitým zdrojom na zabezpečenie rastu odvetvia. Peniaze priniesli väčší rešpekt a postavenie športu a športového priemyslu. Určite sa vyskytnú škandály, avšak všeobecne povedané, šport a športový priemysel prosperujú pod veľkou váhou peňazí.“ Martin Benko
generálny tajomník SOV

počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam. Na západe územia môžu byť zdravotné ťažkosti výraznejšie. n Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny. (zč)

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami hlavne cez deň občasný dážď. V polohách nad 1700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 9 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m napoludnie okolo 3 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s. n V stredu a vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď, alebo prehánky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, na severe v stredu 3 až -1 stupeň. Najvyššia denná teplota 11 až 15, na juhu pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.09 a zapadne o 19.37 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténypolojasno19
Belehradpolojasno14
Berlínoblačno10
Bratislavaobčasný dážď14
Bruseldážď9
Budapešťoblačno13
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno17
Kodaňdážď9
Lisabonpolooblačno14
Londýndážď11
Madridoblačno14
Milánooblačno16
Moskvapolooblačno12
Oslo dážď5
Parížprehánky13
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmpolooblačno10
Varšavadážď11
Viedeňobčasný dážď13
Záhrebpolojasno15
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.