|
|||||||||||||||||
Streda 12.Apríla 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je riadenie zmeny problém či výzva?Reagovať možno tromi spôsobmi: odporom, nasledovaním a vedením Zmena je v súčasnosti jednou z najvýznamnejších čŕt úspešného podnikania. Pre zachovanie konkurencieschopnosti na agresívnych trhoch musia spoločnosti a ich pracovníci zaujať pozitívny postoj k zmenám. Ignorovanie a zľahčovanie týchto trendov môže byť až príliš nákladné. Pripomíname preto niekoľko základných pravidiel, vďaka ktorým možno byť vždy o krok vpred pred konkurenciou. (Viac pravidiel a iných zaujímavostí možno nájsť na jednodňovom seminári SMC Riadenie zmeny.) Buďte otvorený k zmenám. Pre organizácie je zmena spôsob, ako si zachovať konkurencieschopnosť a dôvod na rast. Pre jednotlivcov príležitosti vytvorené zmenou obohacujú pracovný aj osobný život. So zmenou sa dá v zásade vyrovnať tromi spôsobmi: odporom, nasledovaním alebo vedením. Odporca sa pokúša zostať v nečinnosti, čo je v meniacej sa situácii nemožné. Preto väčšina počiatočných odporcov začne nasledovať, pretože inak neuspejú. Paradoxne, očakávanie zmeny a jej vedenie je bezpečnejšie a dobrodružnejšie. Snažte sa pochopiť príčiny zmeny. Špecifické zmeny internej organizačnej štruktúry a externých trhov sa často odvádzajú od zmien v spoločnosti, ekonomike a technike. Všeobecné trendy v spoločnosti, politike a demografii spôsobujú zmenu trhového správania sa a odklon od zaužívaných vzorov. Ekonomické zmeny sú pomalšie, ich účinok je však obrovský. Najvýraznejší dosah majú zmeny v oblasti informačných technológií. Nové technológie, možno irelevantné z dnešného pohľadu, sa môžu stať nevyhnutnou súčasťou zajtrajška. Pri plánovaní zmeny sa zamerajte na cieľ a nie na prostriedky. Ak manažéri nevedia, kam smerujú, nemôžu sa zmeniť. Ak nevedia, kde sa nachádzajú, nemôžu sa vydať po správnej ceste. Vytýčenie začiatočného a konečného bodu je prvým krokom k identifikácii potrebných zmien. Vyberte správne oblasti, zdôvodnite potrebu zmeny, vyhnite sa preťaženiu z prílišnej škály zmeny a zachovávajte kontinuitu. Nezastavujte jednu iniciatívu a nezačínajte druhú, pokiaľ tá prvá ešte nemala ani šancu prejaviť sa. Vždy plánujte, ako do procesu zmeny zahrniete vašich ľudí. Vaši ľudia, ktorých sa zmena priamo týka, majú rôzne postoje a potreby. Efektívny program zmeny by mal túto škálu podchytiť celú. V niektorých prípadoch je potrebné oboznámiť ľudí hneď, inokedy je lepšie komunikáciu oddialiť. V každom prípade treba zjednotiť skupinu v novom spôsobe myslenia, pracovať v tímoch a využívať skúsenosti ľudí. Očakávajte odpor k zmene. Zmena sa vždy stretne s určitým stupňom odporu. Tento odpor však možno znížiť, ak budete rozumieť výhradám ľudí k zmene. Zahrňte niektoré námietky do vášho plánu a zhromaždite si podklady, aby ste mohli vyvrátiť neopodstatnenosť ostatných námietok. Ing. Miroslav Krajčovič SMC, s. r. o., inštitút finančného vzdelávania Niečo áno, niečo nie Čím väčšieho počtu ľudí sa pýtate, tým máte viac podkladov na prípravu plánu zmeny. Čím viac ľudí sa zúčastní na identifikácii potrieb a plánovaní zmeny, tým lepšie budú pripravení na výzvu, tým tvrdšie budú pracovať a tým väčšmi budú presvedčení o schopnostiach manažmentu uskutočniť zmenu. ü Prijímajte návrhy a podnety od každého. ü Zvolávajte krátke a časté formálne a neformálne stretnutia. ü Prizvite vaše tímy k príprave a implementácii zmien. ü K očakávaniam ľudí pristupujte starostlivo. ü Vypočujte si názory iných a pozorujte ich reakcie. c Nerobte ľuďom ponuky, ktoré nemôžu odmietnuť. c Nerobte zbytočné tajnosti a neklamte. c Nezabúdajte, že zmena by mala priniesť zlepšenie prevádzkových výsledkov. c Nenechávajte nikoho bez vysvetlenia, či bez povšimnutia. c Nepredpokladajte, že starší zamestnanci nemôžu byť agentmi zmeny. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |