Hospodársky denník
USD43,136 Sk
EUR41,523 Sk
CHF26,372 Sk
CZK1,143 Sk
  Streda  12.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

Postupne predpokladáme vyššiu dráždivosť počasia, ktorá podmieňuje prevládanie - mierne zvýšeného výskytu bolestí hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a dýchacích ťažkostí u pacientov s ochoreniami dýchacieho systému (napr. dušnosti, prípadne astmatických záchvatov), ako aj slabo zníženej výkonnosti a koncentrácie. Predĺžený môže byť aj reakčný čas, čo môže mať za následok vyššie riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave. n Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude prevládať veľká, len na niektorých miestach prechodne zmenšená oblačnosť a miestami, najmä na západe, sa vyskytne občasný dážď. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 10 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m napoludnie okolo 4 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade cez deň okolo 8 m/s. n Vo štvrtok prevažne oblačno a miestami prehánky, ojedinele i búrky. V piatok bude prevažne polooblačno a zrážky len ojedinele. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, na severe v piatok pri zmenšenej oblačnosti miestami okolo 2 stupne. Najvyššia denná teplota 12 až 16, v piatok na juhozápade okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.07 a zapadne o 19.38 hod.

Amsterdamzamračené8
Aténydážď13
Belehradpolooblačno20
Berlínprehánky11
Bratislavaoblačno14
Bruseloblačno8
Budapešťoblačno17
Frankfurtdážď8
Helsinkidážď3
Istanbuloblačno20
Kodaňoblačno10
Kyjevoblačno9
Lisabonpolooblačno13
Londýnoblačno8
Madriddážď11
Milánodážď15
Moskvapolojasno2
Oslooblačno7
Parížoblačno10
Prahadážď10
Rímpolooblačno17
Sofiaoblačno15
Štokholmdážď5
Varšavaoblačno14
Viedeňdážď13
Záhrebpolooblačno16
Ženevadážď11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.