|
|||||||||||||||||
Piatok 14.Apríla 2000 |
Marža pre obchodKomentuje Rudolfa Vallová Malá či vysoká marža, to je otázka, na ktorú hľadajú odpoveď nielen obchodníci, ale aj výrobcovia. Podľa cestovných kancelárií ich marža pokrýva nevyhnutné náklady a obmedzuje možnosti lepšej propagácie a podpory predaja. Na jednej strane spotrebiteľ a jeho reálna kúpna sila, na druhej strane subdodávateľ služieb cestovného ruchu. Varenie a la carte je drahšie ako varenie v kotle pre väčší počet turistov a zaslúži si byť cenovo diferencované zľavou. Rovnako aj sprostredkovanie ubytovania pre zahraničného a domáceho hosťa by malo byť lepšie odmenené. Lepšia a vyššia odmena vyjadrená zľavou z ceny alebo vyššou províziou je totiž už dlho prianím každej jednej cestovnej kancelárie. Obchodník potrebuje svoju maržu, aby mohol predať a, samozrejme, aj zarobiť. Zisk je hlavným hnacím motívom každého podnikania a v prípade obchodu v rámci domáceho cestovného ruchu je skutočne mizivý. Mnohí preto radšej volia žiaden obchod ako zlý obchod. Stále pretrvávajúci zvyk duálnych cien (osobitné pultové ceny pre zahraničného a domáceho hosťa) v ubytovacích zariadeniach v mnohých prípadoch priam znemožňuje cestovnej kancelárii vytvoriť primeranú cenovú ponuku a touroperátorovi (organizátorovi služieb) sťažuje predaj produktu cez sieť predajní cestovných kancelárií. Výsledok? Nízka vyťaženosť ubytovacích zariadení, absentujúca predajná sieť, jej nízka hustota v porovnaní s bežným stavom na trhu v západoeurópskych štátoch. Neuspokojený je nielen zákazník, ktorý si ubytovanie musí hľadať sám, a táto námaha ho stojí nielen čas, ale aj zvýšené výdavky na spoje, ale nespokojný je i hotelier. Pretože neobsadené lôžko je najdrahšie lôžko - platí si ho z vlastného vrecka hotelier sám. |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |