Hospodársky denník
USD43,373 Sk
EUR41,523 Sk
CHF26,349 Sk
CZK1,138 Sk
  Piatok  14.Apríla 2000

Oprášime „embéčky“


Komentuje Jozef Kunik
Až do nedele si prídu na svoje milovníci automobilov a motoristickí fajnšmekri. Medzinárodná výstava automobilov a príslušenstva - Autosalón Bratislava 2000 vo výstavných expozíciách 128 vystavovateľov, ponúka najnovšie automobily všetkých značiek, ktoré sa u nás predávajú. Obdivovať možno aj také superautá, akými sú Mercedes triedy C, Peugeot 607, Citroen Picasso a ďalšie novinky. Aj Slovensko patrí medzi krajiny, v ktorých sa vyrábajú osobné automobily. Konkrétne moderný podnik Volkswagen v Devínskej Novej Vsi je hnacím motorom nielen rozvoja automobilizmu, ale aj ekonomiky u nás. V roku 1999 vyrobili automobily a prevodovky v hodnote takmer 125 mld. Sk a export dosiahol hodnotu takmer 100 mld. Sk. Významnou mierou sa na týchto výsledkoch podieľali aj mnohé slovenské fabriky, ktoré dodávajú do Volkswagenu rôzne subdodávky. V tomto roku začnú fungovať ďalšie nové automobilové kapacity v Košťanoch neďaleko Martina, s výrobou začína aj nová firma INA Kysuce a onedlho sa začne pracovať aj vo VW Slovakia v Martine. To by bolo zatiaľ všetko v poriadku. Avšak od výroby automobilov nemožno oddeliť dobre fungujúci trh s automobilmi. Na Slovensku sa v poslednom období predaj automobilov vyvíja veľmi nepriaznivo. Odzrkadľuje sa tu reštrikčná „poézia“ súčasnej ministerky financií, likvidačne naň vplývajú tlaky štátnych orgánov. Veď 250- až 300-tisíc na nový automobil? Ak bude tento trend pokračovať, a tomu nasvedčuje, naruší sa základná reprodukcia automobilov. Vplývalo by to však zle nielen na zamestnanosť občanov, ale aj na predajnú, servisnú a opravársku sieť. Vidina starých, morálne, ale najmä technicky úplne opotrebovaných automobilov vyvoláva nepríjemné asociácie spojené so stavom (ne)bezpečnosti na cestách a zvýšenej nehodovosti.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.