Hospodársky denník
USD43,373 Sk
EUR41,523 Sk
CHF26,349 Sk
CZK1,138 Sk
  Piatok  14.Apríla 2000

Bitka o MP3


Kým pre niekoho môže byť nahrávka vo formáte MP3 potešením, pre iného môže znamenať nočnú moru. Do prvej skupiny patria bežní audiofilovia, do druhej hudobný priemysel. MP3 totiž predstavuje vážnu hrozbu klasickým distribučným kanálom. Bitka zatiaľ prebieha iba v USA, jej záchvevy však zasahujú aj do zvyšku sveta. Na jednej strane vždy stojí RIAA (Americká asociácia nahrávacieho priemyslu), druhá strana sa mení. V súčasnosti sa bojuje na dvoch frontoch. Na tom prvom bojuje internetový server MP3.com, ktorý svojim registrovaným používateľom umožňuje počúvať práve zakúpené cédečka vo formáte MP3 ešte pred tým, kým tieto dostane majiteľ zásielkovou službou. Podstata problému je skôr filozofická, pretože kupujúci už za CD zaplatil a vlastní ho, takže môže mať kópie pre vlastnú potrebu. Druhý boj zvádza začínajúca firma Napster, ktorej rovnomenný program umožňuje vytvoriť výmennú sieť zberateľov zvukových nahrávok. Centrálny server iba zostavuje zoznamy práve pripojených členov a ich ponuku nahrávok. Každý z členov má na disku svojho počítača vyhradený priestor, kam ukladá nahrávky ponúkane na výmenu. Za to môže listovať v zozname a hľadať niečo, po čom túži on. Keď to nájde u niektorého z pripojených členov, jednoducho si to od neho skopíruje. Tento princíp sa RIAA nepáči, pretože umožňuje pomerne ľahko šírenie nelegálnych kópií nahrávok. Napster sa bráni tým, že hlavným účelom tejto siete je šíriť nahrávky začínajúcich alebo nezávislých hudobníkov, ktorí tak získavajú pomerne rozsiahlu komunitu poslucháčov. Minulosť už neraz ukázala, že nemožno zakazovať nejakú technológiu iba preto, že je zneužiteľná. Pokiaľ sa však napokon podarí tento projekt postaviť mimo zákon, skôr či neskôr sa nájde ďalší priekopník, ktorý to skúsi znovu a trochu inak. RIAA sa však iba tak ľahko nevzdáva, pretože tu – právom – tuší budúcu stratu pozícii svojich členov. V budúcnosti bude totiž záujemcom o nahrávky stačiť, aby si kúpili „platňu“ iba virtuálne, a okamžite si jej obsah skopírovali do domácej fonotéky. Pokiaľ nebude nahrávka ktronicky chránená proti ďalšiemu šíreniu, je celkom možné, že počet zakúpených nahrávok klesne. Na elektronickom šifrovaní zvukových nahrávok pracuje niekoľko firiem, vývoj v tejto oblasti je však taký rýchly, že je čoraz ťažšie nájsť nejaký algoritmus, ktorý by nebol rozlúštiteľný. (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.