Hospodársky denník
USD43,373 Sk
EUR41,523 Sk
CHF26,349 Sk
CZK1,138 Sk
  Piatok  14.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia prekonala Audi i Mercedes

Už sme si zvykli na veľa vecí, ktoré sú dosť bizarné - či už je to let z New Yorku do Londýna za štyri hodiny, pohľad na mrakodrapy vysoké pol kilometra alebo hodinky prispôsobené vesmírnym podmienkam.

No to, čo naozaj potrebujeme, upadá niekedy do zabudnutia, a to bezpečné a cenovo výhodné cestovanie. Umožniť by nám to mali autá nižšej cenovej kategórie. Celé armády múdrych hláv konštruujú vozidlá, ktoré by nám mali splniť toto želanie. V poslednom období sa o to pokúsila spoločnosť Audi. Konštruktéri experimentovali s oceľou a hliníkom, rozhodovali sa medzí benzínom a naftou, pracovali na najšetrnejšom vstrekovaní. Z experimentu vzišiel A2 1.4 TDI, auto z hliníka dlhé 3,8 metra, s trojcylindrovým priamym vstrekovaním. Teoreticky vytvorili najlepšie podmienky pre cenovo prijateľnú jazdu. Tento „malý“ automobil so silou 75 PS však stojí 34 912 DEM. Spolu s extra vybavením (ako napríklad automatická klimatizácia, Hi-Fi, ale aj krytom batožinového priestoru) sa cena A2 blíži k 50 000 DEM. Na zákazníka, ktorý by tieto náročné inovácie zaplatil, však ľudia z Audi asi nemysleli.

Alebo sa orientovali podľa Mercedesu: 90 PS silný Mini A 170 CDI, s inovovanou, miesto šetriacou sandwichovou konštrukciou s dvojitým podvozkom stojí v základnom vybavení dokonca 35 844 DEM. To však nie je všetko. S klimatizáciou, hliníkovými ráfikmi, krytom batožinového priestoru a možnosťou nastavovania volantu sa cena tohto vozidla blíži k 44 000 DEM, čiže lepšia stredná trieda.

Obidve vozidlá sú však podľa výsledkov testov renomovaného nemeckého týždenníka Auto Bild z 1. decembra 2000 cenovo nadhodnotené. Ako sa zdá, iba jeden z troch porovnávaných automobilov spĺňa nároky zákazníkov – Škoda Fabia. Model z výrobnej haly našich západných susedov vychádza cenovo v prepočte na 31 782 DEM. Nie je to síce málo, avšak zákazník si za tieto peniaze príde na svoje: už v základnom prevedení sa môže Fabia pochváliť sériovou klimatizáciou ochladzujúcou dokonca palubnú skrinku, elektronicky ovládanými oknami, vykurované predné sedadlá. Samozrejmosťou je aj centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním. Najväčšie prekvapenie však čaká pod kapotou - nová pumpová dýzová TDI od spoločnosti Volkswagen. Tým necháva Fabia svoju nemeckú konkurenciu za sebou a výkonom sa približuje modelom GTI. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda iba za 10,5 sekundy s tachometrom do 200 km/h. Úplne inak sa správa trojcylindrový motor A2, ktorý rozvíja svoj temperament až pri 2000 otáčkach za minútu. Napriek tomu sa však tento, v teste najslabší motor so 75 PS, držal dobre. Od 90 PS silného Mercedesu nie je oveľa slabší, čo dokazujú aj hodnoty namerané v teste. Najlepšie kvality mimo mesta však má Škoda Fabia.

Ako to však vyzerá so spotrebou, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako zrýchlenie a tichý chod motora? Očakávania, ktoré boli vysoké, nedokázalo splniť ani jedno z vozidiel. So spotrebou 5,5 litra a 5,8 litra na 100 kilometrov to síce v prípade Mercedesu a Škody nie je zlé, ale hodnoty medzi 5 až 6 litrami sa dajú dosiahnuť aj s modelmi Volkswagen Golf TDI alebo Toyota Avensis D-4D. Najväčším sklamaním však bol výsledok A2. Podľa konštruktérov by mala spotreba predstavovať približne 4,3 litra na 100 km. Realita však vyzerá úplne ináč a s 5,6 litra zaostáva Audi výrazne za sľubmi konštruktérov. Niekoľko desatiniek ide síce na konto 16-palcových kolies, ktoré boli použité pri teste, avšak so sériovými pneumatikami sa výrazne zhoršuje brzdiaca dráha automobilu. Hlavným dôvodom relatívne vysokej spotreby hliníkovej konštrukcie od Audi je pravdepodobne jeho váha, ktorá sa s 1,14 tony rovná oceľovej konštrukcii Mercedesu.

Dôležitý nie je však iba výkon motora a dizajn karosérie. Nezanedbateľný je výzor a kvalita vnútorného priestoru, ako aj pohodlie. V tejto kategórii si najlepšie počínali dizajnéri z Audi, ktorého kvalita interiéru a priestorovosť presvedčí mnohých. Iba o niečo zaostal dizajn Škody, ktorá nechala Mercedes s jeho plastovým až nízkokategorickým interiérom ďaleko za sebou. Najvýraznejšie však Mercedes zaostáva za svojimi konkurentmi v zvládaní cestných nerovností. Kým Audi a najmä Škoda tieto malé „prekážky” hravo zvládajú, Mercedes si veselo poskočí. Jedna z mála vecí, ktorá sa dá Fabii vytknúť, je absencia ESP. Ani to však nebráni jej celkovému víťazstvu pri vzájomnom porovnaní. Fabia, ktorá necháva za sebou svetové značky ako Audi a Mercedes, tak to tu ešte nebolo.

(pm)

počasie

Všeobecne zvýšená intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť u meteosenzitívnych ľudí zhoršenie zdravotného stavu pri ochoreniach dýchacieho systému (častejší výskyt dýchavičnosti, astmatických záchvatov), ako aj bolesti hlavy zväčša migrenózneho pôvodu. Následkom zhoršenia výkonnosti a koncentrácie, ako aj predĺženia reakčného času je zvýšené riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v rizikových prevádzkach. n Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených zdravotných ťažkostí podmienených počasím. (zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 14, na horách vo výške 1500 m na poludnie 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s.n V sobotu prevažne polojasno, popoludní až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. V noci na nedeľu od západu veľká oblačnosť a početné prehánky alebo búrky. V nedeľu cez deň od západu zmenšovanie oblačnosti a ubúdanie zrážok. Najnižšia nočná teplota 9 až 4, najvyššia denná v sobotu 17 až 21, na severe miestami okolo 15, v nedeľu 13 až 18 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.03 a zapadne o 19.41 hod.

Amsterdam dážď7
Atényslnečno20
Belehradslnečno21
Berlínoblačno10
Bratislavapolooblačno16
Brusel dážď10
Budapešťslnečno18
Bukurešťslnečno20
Frankfurtoblačno10
Helsinkizamračené8
Istanbulslnečno22
Kodaňoblačno8
Kyjevoblačno15
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno7
Madridprehánky13
Milánooblačno16
Moskvadážď13
Oslooblačno7
Paríždážď10
Prahapolooblačno10
Rímpolooblačno19
Sofiaslnečno20
Štokholmoblačno7
Varšavadážď14
Viedeňpolooblačno16
Záhrebpolooblačno19
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.