Hospodársky denník
USD43,482 Sk
EUR41,541 Sk
CHF26,406 Sk
CZK1,14 Sk
  Pondelok  17.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Severská vodná cesta


Plavba medzi Nórskom a Aljaškou sa skráti o 35 až 60 %
Suezský a Panamský kanál budú mať pravdepodobne konkurenta v trase, ktorá povedie Severným morom a spojí Európu s Áziou. Prečo by mali lode riskovať cestu okolo pobrežia severného Ruska, ktorá vedie cez polárny ľad? Severská morská cesta (SMC) vedúca z Barentsovho mora cez more Laptevov, Východosibírske, Čukotské a Beaufortove more do aljašských vôd podstatne skráti čas plavby, a to o 35 % až 60 % medzi prístavmi severnej Európy a prístavmi Ďalekého východu a Aljašky. Cena za dopravu medzi Londýnom a Jokohamou by sa znížila o 40 % a čas prepravy by klesol o 15 dní v porovnaní s cestou cez Suezský prieplav. Od roku 1993 sa Fridtjof Nansen Institute zaoberá programom International Northern Sea Route Programme (INSROP), ktorý študuje podmienky SMC a plánuje jej ďalší rozvoj. Nórsky tím bol doplnený ruskými a japonskými výskumníkmi. Po siedmich rokoch výskumnej fázy a príprav sa program kompletizuje do konečnej podoby. Pred piatimi rokmi sa realizoval úspešný plavebný test z Jokohamy do Kirkenes na severe Nórska. Všetky aspekty, vrátane znečistenia životného prostredia, boli podrobne preskúmané a zohľadnené. Lodná doprava pozdĺž nórskeho pobrežia by, samozrejme, priniesla Nórsku nové možnosti, ale aj nové problémy. Nóri sú mimoriadne citliví na svoju nedotknutú prírodu a predstava prípadného znečistenia nórskeho pobrežia surovou ropou, ako sa stalo napríklad v dôsledku nehody Exxon Valdez v aljašských vodách, je pre nich len ťažko stráviteľná. Koncom roku 1999 sa zišlo 200 vedcov z celého sveta v Osle, aby zosumarizovali doterajšie výsledky výskumov. SMC predstavuje obrovský potenciál pre rozvoj medzinárodnej dopravy, ktorý musí byť zákonite raz využitý. V súčasnosti realizáciu cesty limitujú dva kľúčové aspekty. Prvý je politická a ekonomická situácia v Rusku. Žiadny „rejdar“ nebude riskovať dlhodobé investície do špeciálne upravených lodí, pokiaľ nebude v Rusku politická stabilita a fungujúca ekonomika. Napriek skutočnosti, že lode budú mať pevnejšie trupy a ďalšie konštrukčné úpravy, bude treba používať ruské ľadoborce. Rusi totiž vyrábajú najväčšie a najlepšie ľadoborce na svete, ale v súčasnosti nemá krajina ani na údržbu, ani na stavbu nových. Druhým limitujúcim aspektom sú lodné rozmery. More medzi ruskou pevninou a niektorými ostrovmi na severe je plytké a lode s ponorom hlbším ako 12 m sú z cesty vylúčené. Najlepšie ruské ľadoborce môžu otvoriť lodiam cestu do šírky 28 metrov. Obrie tankery nemôžu byť použité a menšie lode znižujú rentabilitu. Časový horizont otvorenia SMC sa ťažko odhaduje. Rozhodne to bude postupný proces. V najbližšom čase môžeme očakávať nárast počtu lodí prepravujúcich náklady ruských nerastných surovín, ako sú rudy a podobne. Najoptimistickejšia ruská prognóza predpokladá začiatok prepravy ropy a plynu v menšom meradle až za dva roky. Nóri sú v odhadoch opatrnejší a hovoria o začatí prepravy za päť až desať rokov. František Dobrodenka
obchodný radca
Veľvyslanectvo SR v Nórsku

Počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia sa. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nevyhnutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam.Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny na východe územia, na západe zvyšovanie nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

Dnes bude prevažne polojasno a cez deň teplo. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, cez deň na juhozápade zosilnie na 5 až 10 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m bude napoludnie okolo 11 stupňov. V utorok a stredu bude jasno až polojasno. V západnej polovici územia v utorok a v noci na stredu veľká oblačnosť a miestami občasný dážď, ojedinele búrky. Najnižšia nočná teplota 12 až 7 stupňov, najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov, v utorok na západe okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.58 a zapadne o 19.45 hod.

Amsterdamoblačno12
Aténypolojasno22
Belehradoblačno23
Berlínpolooblačno19
Bratislavapolojasno24
Bruselpremenlivo13
Budapešťpolojasno24
Bukurešťslnečno27
Frankfurtpolojasno16
Helsinkioblačno9
Istanbulpolooblačno25
Kodaňprehánky10
Kyjevpolooblačno25
Lisabonpolooblačno18
Londýnoblačno9
Madridpolooblačno18
Milánoobčasný dážď17
Moskvapolooblačno20
Oslodážď7
Parížpolooblačno12
Prahapolooblačno19
Rímprehánky19
Sofiaslnečno25
Štokholmobčasný dážď9
Varšavapremenlivo18
Viedeňpolojasno23
Záhrebprehánky19
Ženevapolooblačno17

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 13. 4. 2000: Bratislava 98,66, Sliač 96,83, Košice 97,81, Poprad 92,33, za 14. 4. 2000: Bratislava 98,78, Sliač 96,97, Košice 98,02, Poprad 92,53, za 15. 4. 2000: Bratislava 98,43, Sliač 96,72, Košice 97,81, Poprad 92,34. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.