Hospodársky denník
USD43,482 Sk
EUR41,541 Sk
CHF26,406 Sk
CZK1,14 Sk
  Pondelok  17.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ďalší súboj titanov?


Odolá Boeing Airbusu A3XX?
Európske konzorcium Airbus Industrie ohrozuje vedúcu pozíciu amerického Boeingu v oblasti obrích dopravných lietadiel. Európa stavia na výrobu vlastných veľkokapacitných obrích lietadiel označovaných aj ako „superjumbo“. Doteraz najväčšie osobné dopravné lietadlo, Boeing 747-400 (známe „Jumbo“) dostáva tvrdého konkurenta v podobe nového obra, Airbusu A3XX. Konkurenčný boj medzi dvoma najväčšími svetovými výrobcami lietadiel - americkou spoločnosťou Boeing a európskym konzorciom Airbus Industrie - sa dostáva do nového štádia. Európske konzorcium totiž avizuje na rok 2003 prvý komerčný let svojho nového tromfu, veľkokapacitného obra A3XX označovaného aj ako „superjumbo“. Ide o prvé veľkokapacitné lietadlo s dvoma palubami po celom trupe lietadla. Vďaka svojim impozantným rozmerom by sa mal počet cestujúcich, ktorý bude schopný prepraviť až na vzdialenosť asi 16 000 km, pohybovať na úrovni 560-600, pričom sa nevylučujú aj modifikácie s ešte väčším počtom cestujúcich podľa požiadaviek jednotlivých leteckých spoločností, ktoré si nový Airbus objednajú. Opatrný Boeing
Kým o výrobe obrieho A3XX muž padlo definitívne rozhodnutie a jeho výrobca okolo neho rozpútal silnú marketingovú kampaň, Boeing na výzvu svojho európskeho konkurenta zatiaľ reaguje opatrne. Dokonca rozširuje názory (pozri oficiálna www stránka Boeing), že veľkokapacitné dvojpalubové lietadlá typu A3XX, schopné prepravovať rádove 500 až 1000 cestujúcich, nebudú mať komerčný úspech. Boeingu v súboji s Airbusom Industrie zatiaľ nahráva do karát niekoľko faktorov. Po prvé, nový Airbus A3XX musí ešte absolvovať dlhé a náročné letové skúšky, kým dostane certifikát na prvý komerčný let. Po druhé, už spomínané „,Jumbo“ (najväčší z modelov 747), ktorý bol doteraz najväčším osobným lietadlom, ešte i dnes, keď v Boeingu oslavujú 30 rokov jeho prevádzky, stále dobre slúži. Navyše, podľa predstaviteľov vedenia i je Boeing schopný v krátkom čase modifikovať model 747 tak, aby kapacitne, komfortom i doletom konkuroval novému A3XX. Výsledkom je pokrok
Do akej miery bude taktika Boeingu v otázke nového veľkokapacitného lietadla európskeho konkurenta úspešná ukáže už najbližšia budúcnosť. Jedno je však isté už dnes. Avizovaný „súboj titanov“ - dvoch najväčších svetových výrobcov lietadiel prináša konkurenciu, ktorá zaručuje ustavičný progres vo vývoji nových a stále zlepšovanie a zdokonaľovanie existujúcich modelov lietadiel. Podobne ako v iných sférach ľudskej činnosti aj v tomto prípade nakoniec tvrdá konkurencia prináša výhody nám, cestujúcim, v podobe bezpečnejšej a lacnejšej leteckej doprave. (mm)

Počasie

Prevládajúce počasie môže nepriaznivo pôsobiť na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia sa. Reakcie môžu byť pomalšie a menej presné. To môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je nevyhnutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v prevádzkach vyžadujúcich dobrú koncentráciu a pohotové reakcie. Častejšie sa môžu vyskytovať migrenózne bolesti hlavy, mrzutosť a podráždenosť. U pacientov s prieduškovou astmou je zvýšený sklon k dýchacím ťažkostiam.Zajtra pretrvávanie uvedených vplyvov počasia bez podstatnejšej zmeny na východe územia, na západe zvyšovanie nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

Dnes bude prevažne polojasno a cez deň teplo. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, cez deň na juhozápade zosilnie na 5 až 10 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m bude napoludnie okolo 11 stupňov. V utorok a stredu bude jasno až polojasno. V západnej polovici územia v utorok a v noci na stredu veľká oblačnosť a miestami občasný dážď, ojedinele búrky. Najnižšia nočná teplota 12 až 7 stupňov, najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov, v utorok na západe okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.58 a zapadne o 19.45 hod.

Amsterdamoblačno12
Aténypolojasno22
Belehradoblačno23
Berlínpolooblačno19
Bratislavapolojasno24
Bruselpremenlivo13
Budapešťpolojasno24
Bukurešťslnečno27
Frankfurtpolojasno16
Helsinkioblačno9
Istanbulpolooblačno25
Kodaňprehánky10
Kyjevpolooblačno25
Lisabonpolooblačno18
Londýnoblačno9
Madridpolooblačno18
Milánoobčasný dážď17
Moskvapolooblačno20
Oslodážď7
Parížpolooblačno12
Prahapolooblačno19
Rímprehánky19
Sofiaslnečno25
Štokholmobčasný dážď9
Varšavapremenlivo18
Viedeňpolojasno23
Záhrebprehánky19
Ženevapolooblačno17

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 13. 4. 2000: Bratislava 98,66, Sliač 96,83, Košice 97,81, Poprad 92,33, za 14. 4. 2000: Bratislava 98,78, Sliač 96,97, Košice 98,02, Poprad 92,53, za 15. 4. 2000: Bratislava 98,43, Sliač 96,72, Košice 97,81, Poprad 92,34. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.