Hospodársky denník
USD43,482 Sk
EUR41,541 Sk
CHF26,406 Sk
CZK1,14 Sk
  Pondelok  17.Apríla 2000

Dláždenie k supermarketom


Cestou je uplatňovanie princípu tzv. nútenej konkurencie
Do obrovského nákupného vozíka si naložíte zásoby pre domácnosť na dva týždne - začnúc jogurtmi cez mrazené ryby, zemiaky a prášky na pranie, až po nevyhnutnú kozmetiku. Rozľahlé predajne, supermarkety a hypermarkety sa nám síce nemnožia priam ako huby po daždi, ale pribúdajú. Okrem potešenia pre kupujúcich prinášajú zároveň vrásky na čelo nielen majiteľom menších predajní, ale aj slovenským výrobcom, ktorí už stihli pocítiť tlak neúprosnej konkurencie. Pritom je evidentné, že spoločností vytvárajúcich obchodné reťazce bude na našom trhu pribúdať. Je to svetový trend a ak máme víziu, že budeme žiť v EÚ, niet dôvodov brániť sa mu. Veď o pár rokov by sme mali na európskej úrovni nielen pracovať a študovať, ale napríklad aj nakupovať. Samozrejme, preto k nám preniknú spôsoby predaja, služieb, aj ďalšie tovary zo zahraničia. Osvojíme si ich, no naše podnikateľské subjekty, či už výrobcovia alebo obchodníci, by si tiež mali nájsť v tomto rámci svoje miesto. Teda: konkurovať, expandovať a dostať svoje výrobky do regálov predajní nadnárodných obchodných reťazcov. Treba sa pritom, pravdaže, dokázať prispôsobiť náročným požiadavkám v každom smere. Isté prechodné obdobie, počas ktorého by mali mať naši výrobcovia aj obchodníci možnosť nielen získať čas, ale najmä skúsenosti, by im mal poskytnúť pripravovaný zákon o obchodných reťazcoch a veľkých obchodných jednotkách z dielne MH SR. Okrem iného by sa mal uplatňovať tzv. princíp nútenej konkurencie. To znamená, že nie mocný nadnárodný obchod bude rozhodovať o tom, čo si kúpi náš spotrebiteľ. Bude mu musieť ponúknuť - v istých konkrétnych druhoch tovaru - produkty minimálne od troch výrobcov, pričom aspoň jeden z nich bude musieť byť slovenský. V našom prípade by sa to nemalo chápať ako obmedzovanie či diskriminácia dovozu - aj asociačná dohoda s EÚ pripúšťa isté modifikácie svojich pravidiel v tzv. chudobných regiónoch, kde dáva možnosť uprednostniť regionálny rozvoj. A, žiaľ, s výnimkou Bratislavy, medzi ne patrí celé Slovensko... Zákon by mal vytvoriť priestor na uplatnenie filozofie partnerstva všetkých obchodných subjektov tak, aby nebránil vývoju, ale zároveň aby expanzia nadnárodných reťazcov nepochovala domácich, ktorí sa dokážu vzchopiť, prispôsobiť sa a prosperovať. Pretože to už potom vôbec nie je len o obchode, ale o nás všetkých. Zuzana Krútka
Snímka archív
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.