Hospodársky denník
USD43,266 Sk
EUR41,557 Sk
CHF26,487 Sk
CZK1,139 Sk
  Utorok  18.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Úprava výsledku a reklama


Nedostatky legislatívy spôsobujú podnikateľom problémy
Výsledok hospodárenia vedený v účtovníctve sa upravuje na základ dane v podstate podľa dvoch princípov: a) Vylučujú sa z neho zaúčtované výdaje (náklady), ktoré podľa tohto zákona do daňových výdavkov zahrnúť nemožno, alebo ktoré boli do nich zahrnuté v nesprávnej výške (výdavky s limitovanou výškou) a zahŕňajú sa do neho sumy, ktoré neoprávnene skrátili príjmy, to platilo aj predtým. b) Čiastočne novým, resp. rozšíreným opatrením je úprava hospodárskeho výsledku o sumu taxatívne vymenovaných druhov výdavkov (nákladov), ktorých určujúcou podmienkou na zahrnutie do daňových výdajov je, okrem ostatných podmienok, ich zaplatenie. (Pozri paragraf 23 ods. 3 a paragraf 24 ods. 3 zákona.) Nebudem sa zaoberať tým, koľko práce navyše to prinesie účtovníkom a koľko nechcených chýb vedenie takejto neúčtovnej evidencie presahujúcej pri súčasnej úrovni solventnosti aj niekoľko zdaňovacích období môže daňovníkovi spôsobiť. Problém je zložitejší a spočíva v tom, že pojem zaplatenie zákon nedefinuje, a tým dáva voľnú ruku správcovi dane na jeho výklad. Je zaplatením aj zápočet pohľadávok a záväzkov? Možno platiť zmenkou? A čo ak dôjde k prevzatiu záväzku? Paragraf 23 ods. 4 písm. g) zákona síce umožňuje daňovníkovi výnos z odpísania takéhoto záväzku, ak bude novým dlžníkom zaplatený, vyňať zo základu dane, nákladová protipoložka tohto záväzku uhradeného iným však v jeho účtovníctve zostáva... Najnázornejšie možno tento problém ilustrovať v prípade nemocenského poistenia u podnikateľa, ktorý zamestnáva viac ako 20 zamestnancov, teda je tzv. veľkým závodom. Takýto podnikateľ účtuje zrazené poistné zamestnancov a súčasne i svoj podiel na tomto poistnom, ktorý je práve týmto druhom nákladov, o ktorých je reč, ako svoj záväzok voči Sociálnej poisťovni. Súčasne však účtuje voči nej pohľadávku spočívajúcu v dávkach nemocenského poistenia a poisťovni platí len saldo medzi týmto záväzkom a pohľadávkou. Ak toto saldo bude väčšie alebo rovné jeho nákladu na tento druh poistenia zamestnancov, je podľa zákona všetko v poriadku. Nemožno však vylúčiť, že v niektorých prípadoch (stačí na to menšia epidémia chrípky) sa stane dlžníkom poisťovňa, nie daňovník. Ten tak svoju nákladovú časť poistného poisťovni nezaplatí, pretože poisťovňa bude platiť jemu. Bude tento doslovne nezaplatený účtovný náklad uznaný ako daňový výdavok? Podľa dikcie inkriminovaného ustanovenia zákona nie, čo je však, samozrejme, nezmysel. Reklama
Veľa sporov medzi správcom dane a podnikateľmi vyvolával v minulosti nielen úzky rozsah taxatívne vymenovaných druhov reklamných aktivít, ktoré boli bez obmedzenia uznávané ako daňové výdavky (paragraf 24 ods. 2 písm w) starého zákona), ale aj interpretácia tohto ustanovenia, najmä čo sa týka pojmu novinová inzercia. Tento problém sa zdá byť na prvý pohľad novým zákonom v § 24 ods. 2 písm. u) uspokojivo vyriešený, keby vzápätí nepribudol problém nový. Paragraf 25 ods. 1 písm. j) zákona vylučuje z daňových výdavkov výdavky, ktoré boli vynaložené v rozpore s osobitnými predpismi, medzi ktoré v odvolávke č. 105 radí aj zákon č. 220/1996 Z. z. o reklame. Bolo by zaujímavé zistiť názor správcu dane, ako bude pri týchto výdavkoch posudzovať, či reklama nezneužívala dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností a vedomostí, alebo jeho dôverčivosť (§ 3 ods. 3 písm. b) citovaného zákona), alebo či reklama bola v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže, prípadne či nebola náhodou klamlivá (§ 3 ods. 2 a 4), pretože to všetko vylučuje uznateľnosť vynaložených výdavkov ako výdavkov daňových. Pravdepodobne to robiť nebude. Väčšie nebezpečenstvo pre správnu interpretáciu paragrafu 24 ods. 1 písm. u) zákona vidím v § 3 ods. 1 zákona o reklame: „Šíriť reklamu môže len PO alebo FO, ktorá má oprávnenie na vykonávanie tejto činnosti“ podľa Obchodného zákonníka (má živnostenské oprávnenie), alebo podľa zákona o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania. Pokiaľ pôjde o inzerciu v tlači, v elektronických médiách a možno aj na audiovizuálnych nosičoch, problém asi nevznikne, pretože prevádzkovatelia týchto médií určite budú oprávnením na šírenie reklamy disponovať. Je však uznaným šírením reklamy podľa tohto ustanovenia reklamný nápis na mantineli hokejového ihriska či v tlačených propozíciách športovej súťaže? Alebo inzercia v katalógu umeleckej výstavy či na programovom plagáte divadla? Ani hokejový oddiel, ani galéria, ani divadlo toto oprávnenie určite mať nebudú, a teda výdavky vynaložené na reklamu v týchto médiách, aj keď spĺňajú kritériá § 24 ods. 2 písm. u) zákona, daňovými výdavkami podľa všetkého nebudú. Má to logiku? Ing. Peter Mitter
Kancelária účtovníckych služieb

počasie

Očakávame prevládanie intenzívnejších zdravotných ťažkostí u osôb s ochoreniami pohybového systému, prípadne bolestí hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zdravotné ťažkosti sa môžu znižovať u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami, výraznejšie u osôb s nízkym tlakom krvi. Pre týchto ľudí je prevládajúci typ počasia zväčša pozitívny (vegetatívne stabilná klíma). Psychicky labilní jednotlivci môžu reagovať vyššou náchylnosťou k depresívnym stavom. n Zajtra bez podstatnejšej zmeny.

(zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno. Miestami prehánky alebo búrky, najmä popoludní na západnom a strednom Slovensku. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 19 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 13 stupňov. Premenlivý vietor. n V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, v západnej polovici krajiny časom až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 11 až 7 stupňov, najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.56 a zapadne o 19.47 hod.

Amsterdam oblačno13
Aténydážď18
Belehradoblačno24
Berlínoblačno15
Bratislavapolooblačno20
Brusel oblačno14
Budapešťoblačno23
Bukurešťoblačno20
Frankfurtoblačno14
Helsinkipolooblačno10
Istanbuloblačno19
Kodaňoblačno16
Kyjevpolooblačno17
Lisabondážď15
Londýndážď10
Madriddážď10
Milánodážď12
Moskvadážď13
Osloobčasný dážď8
Parížpolooblačno15
Prahaoblačno15
Rímdážď15
Sofiaoblačno19
Štokholmoblačno14
Varšavaoblačno21
Viedeňoblačno20
Záhrebdážď20
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.