|
|||||||||||||||||
Utorok 18.Apríla 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nervozita cestovných kanceláriíVyplávali rozpory, prežije SACK v pôvodnej forme? Mimoriadne zasadnutie valného zhromaždenia Slovenskej asociácie cestovných kancelárií, ktoré sa uskutočnilo v Spišskej Novej Vsi, ukázalo, že sa roztvárajú nožnice medzi konzervatívnou časťou členstva a novodobými demokratmi, zväčša touroperátormi. Predovšetkým tí druhí, ktorí sa s väčšou vôľou riskovať dostali raketovým nástupom i na čelo podnikateľov, majú eminentný záujem na využití všetkých možností, ktoré im SACK dáva. Ide im predovšetkým o vytvorenie pôdy na podnikanie, o presadenie vlastných požiadaviek na zložitom a mnohosektorovom trhu cestovného ruchu a presadenie svojho stavu na makroekonomickej úrovni. Je pozitívne, že začínajú od vlastného stredu. Nasvedčuje to aj dôvod mimoriadneho zasadnutia valného zhromaždenia, ktorým bol návrh 16 cestovných kancelárií pozmeniť textáciu stanov s cieľom zrovnoprávnenia základných záujmových skupín tak, aby sa posilnila klubová práca a komunikácia s vonkajšími orgánmi a organizáciami. V súčasnom hluchom období absencie zákona o cestovnom ruchu, o repatriácii turistov v prípade insolventnosti cestovných kancelárií a ďalších zákonných úprav v oblasti Občianskeho zákonníka, je nevyhnutná aktívnejšia komunikácia smerom von, ako aj posilnenie rozhodovania smerom dole. Chceme mať jednu silnú asociáciu, tvrdil Ing. Pavol Komora a mimoriadnemu zhromaždeniu predložil nový systém voľby členov Rady SACK. Návrh však nenašiel podporu členstva. Naopak, ukázal na rozpory a nejednotnosť a otvoril otázku zmyslu členstva v združení napriek tomu, že SACK je hodnotený vonkajšími orgánmi a organizáciami ako jedno z najaktívnejších združení pôsobiacich v cestovnom ruchu. Potvrdzuje sa, že nervozita v radoch cestovných kancelárií rastie úmerne so znižovaním kúpnej sily domáceho obyvateľstva a pretrvávajúcim nedostatkom v oblasti zahraničnej propagácie Slovenska ako turistickej destinácie. Devízové výdavky klesli v roku 1999 v porovnaní s rokom 1998 takmer o 30 %, čo len potvrdzuje, že došlo k poklesu objemov realizácie v niektorých cestovných kanceláriách medziročne skoro o celú jednu tretinu. Sprostredkúvanie služieb pre domácich turistov nie je z viacerých dôvodov ekonomicky efektívne a dvere zahraničných cestovných kancelárií, ktorí by mohli doviezť na Slovensko vlastných turistov, zostávajú pre mnohé naše cestovné kancelárie zatvorené. Nielenže sa vyčerpali prirodzené možnosti rastu, ale navyše dochádza i k prepadu. Čas na zamyslenie sa nad kvalitou práce a jej zmyslom do budúcnosti. Otázkou však je, či zamýšľané posilnenie práce troch podľa odboru zameraných klubov (touroperátorov, predajcov a incomingových cestovných kancelárií) by bolo skutočným riešením a či by neosožilo delegovanie zodpovednosti jednotlivým členom rady osobitne za vnútrozväzový život, ekonomiku, legislatívu, Public Relation, klubovú činnosť, rokovanie s hotelmi, s leteckými prepravcami a ministerstvom dopravy, spojov a telekomunikácií atď. Rudolfa Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |