![]() |
|
||||||||||||||||
Utorok 18.Apríla 2000 |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čoraz rýchlejšie aj drahšieDo seriálu formuly 1 vstupujú noví investori, sponzori a manažéri Kľúčovým impulzom na rozvoj prestížnej motoristickej súťaže formuly 1 sa stala televízia a údaje o sledovanosti F 1. Od roku 1990 sa takmer pravidelne zdvojnásobovali, až dosiahli hranicu, ktorá je zaujímavá pre veľkú časť nadnárodných investorov. Kým v roku 1990 sledovalo pri obrazovkách F 1 okolo 50 miliónov divákov, dnes je to skoro 380 miliónov! S rastom úspechu F 1 sa úmerne zvyšujú aj nároky tímov a ich výdavky. Ročný príspevok hlavného reklamného partnera v súčasnosti dosahuje výšku okolo 35 miliónov dolárov. Pred štyrmi rokmi by iba z týchto peňazí vyžil celý tím, teraz to ledva stačí na zakúpenie motorov na celú sezónu. Prím v spoločnosti hlavných sponzorov hrá Philip Morris, ktorý poskytuje tímu Scuderia Ferrari ročne 65 miliónov USD. Príspevky zvyšku hlavných sponzorov dosahujú spomenutú sumu 35 miliónov. Suveníry na scéne Druhým významným zdrojom finančných prostriedkov pre stajne je predaj televíznych práv. Z neho sa ročne prostredníctvom spoločnosti B. Ecclestona Formula One Administration (FOA) prerozdelí medzi tímy asi 180 miliónov USD. Financie sa delia podľa presne stanoveného kľúča, ktorý zohľadňuje bodový zisk z predchádzajúceho ročníka, určitý historický koeficient a počet odjazdených VC. Najviac sa ujde Ferrari (23 miliónov USD), počas tejto sezóny najmenej peňazí získal BAR, ktorý vlani nezískal ani bod v Pohári konštruktérov. S rastom sledovanosti F 1 rastie aj schopnosť tímov predávať suveníry a ďalšie malé spomienkové predmety. Príklad prišiel spoza mora, kde tímy v sérii NASCAR získavali ročne na predaji podobného tovaru ročne až 15 mil. V F 1 sa začala táto mánia v čase vrcholu kariéry N. Mansella, neskôr pokračoval A. Senna (založil vlastnú značku s logom S"), a teraz graduje pri predaji Schumacherových červených šiltoviek. Šikovnejší pochopili potenciál tohto obchodovania, ostatní z rôznych dôvodov prešľapujú, a tak štyri ťaháky (M. Schumacher, D. Hill, Ferrari, Jordan) tvorili v roku 1999 až 82 % obratu. Zaujímavé je, že ani 5 rokov po Sennovej smrti predaj jeho značky neustal a tvorí až 4 % z celkového objemu. Tabak na ústupe Hoci reklama na tabakové výrobky patrí k F 1 dlhý čas, jej podiel na príjmoch tímov sa znižuje a dnes tvorí menej ako 25 % príjmov. Tabaková reklama je z F 1 na odchode. Oveľa väčšie sumy začínajú plynúť zo svetových automobiliek, ktoré nerady vidia spojenie svojho mena s tabakom. Už teraz je výška ich príspevku v podobe dodávky a vývoja motorov na úrovni 90 mil. USD ročne. Ford tabakovú reklamu nepodporuje a BMW jej odstránením podmienil vstup do Williamsu, čím otvoril priestor pre počítačový gigant Compaq. Napokon - ani boss F 1 Ecclestone fajčenie neuznáva. Šesť z 11 tímov v súčasnosti dostáva peniaze za cigaretové reklamy (asi 245 mil.). Automobilky dnes dotujú stajne celkovou sumou 500 miliónov. Len na sezónne zabezpečenie 50 konkurencieschopných desaťvalcových motorov treba okolo 80 miliónov. Voľné plochy Ani najúžasnejšie sponzorské dotácie nie sú vždy bezpodmienečnou zárukou úspechu. Tá tkvie v manažmente tímu, jeho schopnosti dosiahnuť za daných podmienok maximálny efekt. Ferrari napriek vyššiemu rozpočtu nestačilo na West McLaren Mercedes, lebo Strieborné šípy manažuje R. Dennis. Aj Benetton slávil úspechy v čase pôsobenia F. Briatoreho, ktorý ho riadil a posúval dopredu, ako by mu patril. Teraz podobný človek Benettonu chýba, aj keď z vlastníckeho pohľadu by mal mať Benetton oveľa aktívnejší prístup. Z hľadiska sponzorov dnes už ani nerozhoduje veľkosť loga či iného reklamného odkazu na monoposte alebo kombinéze pilota. Čoraz dôležitejšie je kúpiť spolu s reklamnou plochou čo najväčší voľný priestor okolo nej. Dôvod? Aby sa tam zmestilo čo najmenej iných partnerov, o konkurencii ani nehovoriac. Za toto privilégium zaplatili za reklamu Yahoo! dominujúcu celej bočnej časti Prostovi 20 miliónov dolárov, rovnaké postavenie má Deutsche Post v prípade Jordana. Sila konštruktérov Hoci sa v médiách najčastejšie spomínajú príjmy jazdcov, čoraz častejšie sa dostávajú do popredia aj kvality konštruktérov. Tí už niektorých pilotov v platoch dostihli. Head (Williams) či Newey (McLaren) majú 3,5 mil. USD. Aj milión R. Brawna (Ferrari) patrí k nadpriemeru, minimálne ohodnotenie kvalitného kádra je okolo 250-tisíc USD ročne. Šéfovia tímov často vlastnia časť akcií a podielov v stajni - R. Dennis je minoritným podielnikom vo West McLaren Mercedes, E. Jordan vlastní rovnako ako A. Prost 50 % svojho tímu, P. Sauber a G. Minardi po 25, C. Pollock 15 % BAR. Luca di Montezemolo nemá vo Ferrari ani akciu. Primát hrajú v tejto oblasti P. Head a F. Williams, keď medzi seba nepustili žiadneho ďalšieho investora, a tak sa môže Head s jeho 30-percentným podielom tešiť ročne okrem 3-miliónového platu aj z výnosov vo výške 1,4 milióna... Keď vstúpil Stewart v roku 1997 do diania, stačilo mu popri získaní dodávky motorov na zabezpečenie sezóny 28 miliónov USD, o dva roky neskôr to už bolo 150 miliónov! Nedal som si robiť do kancelárie špeciálne zariadenie na mieru. Radšej som si do nej dal nábytok z Ikea, ktorá bola navyše naším sponzorom. Žiaľ, z F 1 pomaly gentlemani typu Stewarta pre rôzne príčiny odchádzajú. Jackieho poprosil Ford - nový majiteľ ním založenej stajne, aby na verejnosti nevystupoval, následne zistili rakovinu hrubého čreva u jeho syna Paula, čo viedlo k jeho odstúpeniu z funkcie riaditeľa tímu. Aj Prost v seriáli len živorí. Nastupuje čoraz viac ambicióznych manažérov, ktorých si spoločnosti najímajú, aby z veľkolepého motoristického divadla vyťažili ešte viac (MN&P) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |