Hospodársky denník
USD43,869 Sk
EUR41,669 Sk
CHF26,51 Sk
CZK1,144 Sk
  Streda  19.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prečo by manažéri mali komunikovať?


Nie každý dokáže zvládnuť prechod na pozíciu s komunikačnou záťažou K základným predpokladom dobrého manažéra patrí schopnosť komunikovať nielen s podriadenými, vedením spoločnosti a klientmi, ale aj s novinármi a verejnosťou. Bez závislosti od veľkosti spoločnosti sa môže každý, nielen vedúci pracovník, dostať do situácie, keď treba prezentovať spoločnosť a zároveň svoju osobnosť. Takýmto príležitostiam sa netreba brániť, ale dôkladnou prípravou a trénovaným prejavom získať vyššiu prestíž. Téme komunikácie s okolitým svetom sa budeme v najbližšom čase venovať častejšie. V úvodnom článku sa venujeme téme Vystúpenie na tlačovej konferencii. Na začiatok si treba povedať, že tlačová konferencia sa pripravuje len vtedy, ak existuje vážny dôvod na jej zvolanie. Príspevky musia byt informačne hodnotné a vystihovať posolstvo, ktoré chceme prostredníctvom médií podať cieľovej skupine. Rozsah príspevku by mal byť jasný a stručný, čísla, hodnoty a grafy je vhodné prezentovať vo vizuálnej podobe. KONCEPCIA. Pri spracúvaní koncepcie príspevku treba stanoviť ciele, ktoré chceme dosiahnuť, a podľa nich pripraviť obsah. Ak sme limitovaní časom, treba zdôrazniť hlavné posolstvá a zbytočne nerozvádzať menej podstatné fakty. Ak novinári budú mať záujem o vysvetlenie, opýtajú sa. Pri rýchlom tempe sa však v snahe vysvetliť čo najviac môže stať, že novinári nepochopia podstatu a prezentované témy použijú v iných súvislostiach. Držme sa preto zásady, že menej je niekedy viac. VIZUALIZÁCIA. Bez ohľadu na to, či si tlačovú konferenciu organizujeme sami alebo prostredníctvom agentúry, treba sa zviditeľniť logom produktu alebo spoločnosti na dobrom mieste, ďalej treba dbať o to, aby boli pre vystupujúcich pripravené čitateľné menovky s plným menom, pracovnou pozíciou a názvom subjektu, ktorý zastupujú. PREZENTAČNÁ TECHNIKA. Minimálna pomôcka, ktorá sa dá použiť pri prezentácii, je spätný projektor. Fólie je vhodné mať pripravené vopred tak, aby dokumentovali a sprevádzali vystúpenie. Číselné údaje, štruktúry, vzťahové súvislosti ťažko vystihnúť z hovoreného prejavu. Jednoduché fólie veľmi pomôžu pri usmernení vnímania publika na dané údaje. To, čo človek vidí, si zapamätá lepšie ako fakt, ktorý počul. V prípade núdze je možné priamo kresliť na fóliu, tu si však situácia vyžaduje skúseného prezentátora, ktorý ovláda základné grafické skratky požívané na prezentačné účely. Multimediálny projektor spolu s prezentáciou z notebooku pomocou prezentačných súborov typu .ppt je výrazným vylepšením kvality a komfortu prezentácie. Pri dodržaní základných zásad je príprava zhodná s prípravou fólií, ale sama prezentácia je dynamickejšia a nezaťažuje prezentujúceho manipuláciou. Tiež sa dá využiť vlastnosť programu a postupne odkrývať jednotlivé časti fólie pri vysvetľovaní. Ak je to možné, do prezentácie je vhodné zapojiť časť videofilmu alebo fotografie. Treba si dať pozor, aby technické stránky neprekryli posolstvo príhovoru. NEVERBÁLNA A VERBÁLNA KOMUNIKÁCIA. O hlavných zásadách neverbálnej a verbálnej komunikácie sa písalo už veľa. Aj tu platia všetky dobré zásady. Značkové public relations agentúry v spolupráci s psychológmi pripravujú svojich klientov na takéto vystúpenia formou mediálnych tréningov, ktoré okrem základnej informácie o práci s médiami poskytujú formou videotréningu spätnú väzbu pre účastníkov a pripravujú ich na zvládanie verbálnej aj neverbálnej časti. Okrem všeobecných tréningov sa pripravujú aj na mieru šité programy pre konkrétne príležitosti, kde sa vyskúša celý priebeh aktivity a pripravia sa aj odpovede na „zákerné“ novinárske otázky. Cieľom takejto prípravy nie je poskytovať klamlivé informácie, ale vedieť adekvátne komunikovať so zástupcami médií. Často aj renomovaní novinári spolupracujú na príprave tréningov a hrajú svoju reálnu úlohu, aby si prezentujúci zvykli na tento typ komunikácie. Ak neexistuje možnosť absolvovať podobný typ vzdelávania, treba dodržiavať aspoň tieto zásady: 1. Pri prezentácii nie je nevyhnutné stáť, poloha pri stole je stabilnejšia a poznámky sú k dispozícii. Ak by miestnosť bola veľká, radšej sa zviditeľníme v stoji. To isté platí pre obsluhu prezentačných zariadení. 2. Hlas by mal byť skôr nižšie posadený, nie monotónny, zdôrazňujeme želané fakty. 3. Ak si potrebujeme niečo premyslieť, pohľad smeruje dolu. 4. Postoj je pevný, kontrolujeme ruky, aby sme veľa negestikulovali a nehrali sa s perom, papierom. 5. Dívame sa do publika, nájdeme si toho, komu konkrétne rozprávame, hovoríme len vtedy, keď sme otočení k publiku. 6. Ak nemáme skúsenosť, radšej poprosíme o pomoc s obsluhou prezentačnej techniky. PÍSOMNÉ PODKLADY. Kvalitu informácií pre médiá ukážu písomné podklady. Profesionálne spracovaná tlačová správa a doplnkové informácie v písomnej aj elektronickej podobe s adekvátnou fotodokumentáciou sú základom pre prácu s médiami. Málo obsažné, zle usporiadané materiály v cudzom jazyku neprinesú požadovaný efekt. PRIEBEH. Po dôkladnej príprave prezentácie je vhodné dohodnúť presné znenie a obsah materiálov pre médiá, s moderátorom prejsť celý priebeh vystúpení a dohodnúť sa s ostatnými vystupujúcimi, na akú oblasť otázok treba odpovedať. Dôležité je vedieť, aké médiá prejavili záujem o účasť na tlačovej konferencii a či majú záujem o prípadný rozhovor. Posledným krokom pred začiatkom je preverenie funkčnosti zariadení. Komunikácia sa nekončí po skončení tlačovej konferencie. Dôležitou časťou je aj monitoring a prípadná korekcia alebo doplnenie výstupov. Ing. Dagmar Kéryová
agentúra verte, Bratislava

počasie

U ľudí, ktorí reagujú na počasie, sa zosilňuje pocit nespokojnosti. Môže dôjsť k miernemu narušeniu koncentrácie, ako aj k zvýšeniu podráždenosti, nervozity a sklonu k depresívnym reakciám. Pri telesnej a duševnej námahe nastáva rýchlejšie únava, možné sú poruchy spánku. Mierne sa zvyšuje záťaž srdcovo-cievneho systému. Pozitívne môže pôsobiť počasie na pacientov s reumatickými ochoreniami. n Zajtra neočakávame zmenu účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, popoludní sa pri zväčšenej oblačnosti vyskytnú ojedinelé prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na Orave a Kysuciach okolo 20 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 14 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. n Vo štvrtok a v piatok bude prevažne polojasno. Popoludní miestami až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 11 až 7 stupňov, najvyššia denná teplota 19 až 23, na juhu lokálne až 26 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.54 a zapadne o 19.48 hod.

Amsterdam oblačno13
Atényprehánky20
Belehradoblačno24
Berlínoblačno17
Bratislavapolojasno24
Brusel oblačno13
Budapešťoblačno24
Bukurešťoblačno25
Frankfurtoblačno14
Helsinkipolooblačno10
Istanbuloblačno22
Kodaňprehánky11
Kyjevpolooblačno20
Lisabonoblačno17
Londýndážď12
Madridoblačno15
Milánoprehánky14
Moskvaoblačno18
Oslooblačno8
Parížpolooblačno15
Prahaoblačno15
Rímoblačno18
Sofiaoblačno21
Štokholmoblačno14
Varšavaoblačno21
Viedeňoblačno20
Záhrebdážď20
Ženevapolooblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.