Hospodársky denník
USD43,869 Sk
EUR41,669 Sk
CHF26,51 Sk
CZK1,144 Sk
  Streda  19.Apríla 2000

Plavbe po Dunaji bráni politika


Na obnovu mostov v Juhoslávii sa vynaloží 26 mil. eúr

Slovensko už vlani oznámilo, že je pripravené podieľať sa na splavnení Dunaja technickými zariadeniami. Predpokladalo sa, že by išlo o niekoľko dopravných plavidiel s tlačnými remorkérmi, plávajúci žeriav a skupinu potápačov. O sume, ktorá by bola potrebná pre našu účasť, sa zatiaľ nehovorilo. Na otázku, kedy bude rieka splavnená, predstavitelia SR v Dunajskej komisii (DK) uviedli, že „ide o boľavú otázku“. Keby všetko bolo v poriadku zo stránky politickej a keby sa povedalo, že teraz sa začne intenzívne pracovať, tak za jeden až tri mesiace by bol tok Dunaja v takom stave, že by sa po ňom dalo plávať. Druhá vec je, kedy sa situácia dostane tak ďaleko, že to bude možné - hovoria. Je predpoklad, že sa tak pravdepodobne stane niekedy v druhej polovici alebo ku konca roka. V súvislosti s problémami, ktoré z uvedeného dôvodu má náš výrobca plavidiel v Komárne, predstavitelia SR v DK pripomínajú, že za dosť krutých technických a iných podmienok sa dá postihnutým úsekom Dunaja prejsť. Komárňancom sa koncom vlaňajška podarilo tadiaľ dostať štyri lode, ktoré odovzdali zákazníkovi. Európska komisia vyčlenila prostriedky na obnovenie plavby, ale nie na výstavbu nových mostov, čo vyvoláva v Dunajskej komisii určité napätie. JZR do sumy 26 miliónov eúr zahŕňa aj výstavbu dočasného mosta. V Novom Sade používajú pontónový most, ktorý v prípade, že JZR pustí po rieke lode, sa na niekoľko hodín rozoberá a umožňuje za obmedzených technických podmienok plavbu. Od prerušenia plavby po Dunaji je približne rok a „dve členské podunajské krajiny - Rakúsko a Maďarsko - vypracovali projekt, ktorý si Dunajská komisia osvojila“, uviedol pre Hospodársky denník predstaviteľ SR v DK Július Hauser. „Tento projekt sme poslali do Bruselu, kde sa k nemu vyjadrili. Zástupkyňa generálneho riaditeľa pre vonkajšie vzťahy EÚ oznámila, že EÚ je pripravená financovať 85 % z 26 mil. eúr s tým, že by mal byť vytvorený medzinárodný fond. Dunajská komisia schválila vytvorenie technickej riadiacej jednotky, ktorá bude spojovníkom medzi EÚ a DK vo väzbe na realizáciu projektu.“ „Nové mosty patria do tej časti, ktorá podlieha embargu,“ dopĺňa zástupca predstaviteľa SR v DK Vojtech Sláčik. Toto je zásadná prekážka, ktorá spôsobuje, že koryto Dunaja je ešte zahatané. Dunajská komisia podľa našich zástupcov verí, že buď dôjde k dočasnému zrušeniu sankcií proti JZR, alebo sa nájde iná forma riešenia tak, aby sa ešte v tomto roku mohlo v plavbe pokračovať. Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.