|
|||||||||||||||||
Štvrtok 20.Apríla 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na nákupy ísť s kalkulačkouAtmosféra sviatkov jari s poloprázdnym košíkom Je to slabota, komentoval predveľkonočné nákupy v predajni plnej mäsa, hydiny, šuniek a iných dobrôt v Bratislave-Karlovej Vsi jej majiteľ Tibor Lappy. Vlani išlo aspoň údené, toho roku ani to nie. Nachystali sme hydinu, husi, morky, ale ľudia nemajú peniaze, uskromňujú sa, a skôr si kúpia pol kila mletého mäsa. Podobne je to aj v Prešove, kde nám vedúci mäsiarstva J. Debnár povedal, že zákazníkov je možno aj viac ako vlani, nakupujú menej, uprednostňujú lacnejšie výrobky a vyslovene vyhľadávajú akcie, kde je tovar zlacnený. Pri akciách počet zákazníkov stúpa asi o jednu tretinu. Tržby sú nižšie a bolo by to ešte podstatne horšie, keby sme neumožňovali platenie stravnými poukážkami od zamestnávateľov. Takmer štvrtina zákazníkov využíva tento spôsob platenia, konštatoval J. Debnár. Aj keď Veľká noc klope na dvere, obchodníci so sezónnym tovarom nemajú dôvod mädliť si ruky. Podľa Pavla Kodrlíka, vedúceho predajne drogérie JP v Bratislave-Dúbravke, nie je rozdiel v nákupoch medzi Veľkou nocou a iným obdobím roka. O špeciálne oblievačkové voňavky nie je záujem, zdá sa, že muži a chlapci polievajú tým, čo nájdu doma, alebo volia ten najlacnejší spôsob, čistú vodu. Na trhovisku sa síce míňajú korbáče, kraslice, rôzne milé jarné ozdoby do bytu, ako aj sladkosti pre šibačov, ale ľudia predsa len akosi viac ako po minulé roky uvažujú, čo kúpiť a čo si odoprieť. Eva Uhliarová nám vo svojom stánku plnom čokoládových vajíčok rôznych veľkostí potvrdila, že najlepšie sa míňa najlacnejší tovar, no nesťažuje sa práve tak ako Nataša Vitková zo susedného stánku - veď aj keď kupujúci šomrú, že všetko je drahé, napokon predsa len nakúpia. Z kupujúcich, ktorých sme oslovili, ani jedna nechcela povedať meno - ešte sa hanbíme hovoriť o tom, ako sa uskromňujeme. Človeku je ľúto, že nemôže mať to, čo by si predstavoval, povedala slušne oblečená pani so smutným pohľadom. Z roka na rok to pociťujeme horšie, pokračovala. Kúpila spolu desať vajec a jedno kura. Ani na Veľkú noc sa nemieni príliš rozhadzovať, pretože prídu aj ostatné dni. Iná pani sa mi zasa zdôverila, že potraviny nakúpila v diskonte, je to tam lacnejšie. Učiteľka materskej školy z Prešova zavzdychala, že za malú šunku, klobásy, vajcia a sladkosti zaplatila dvetisíc korún: Zo svojho platu dávam neprimerane vysokú sumu na potraviny, konštatovala. Ale keďže si všetko musím kúpiť, nemám inú možnosť. Subjektívne pohľady jednotlivcov celkom objektívne dopĺňa zistenie Štatistického úradu SR: v marci 2000 vzrástli len ceny potravín a nealkoholických nápojov v porovnaní s marcom roku 1999 o 6,3 %, pritom však ceny za bývanie, vodu, elektrinu a plyn sa zvýšili takmer o polovicu (48 %). (zk, ika) Graf Vývoj cien v SR (december 1995 = 100) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |